@article { author = {Noorinia, Hossein}, title = {Evaluating the Impact of Eliminating Health Booklets and Replacing E-prescription in terms of the Staff of the SSO Out-patient Medical Centers in Tehran City.}, journal = {Social Security Journal}, volume = {16}, number = {2}, pages = {13-31}, year = {2021}, publisher = {Social Security Research Institute}, issn = {1563-0781}, eissn = {}, doi = {10.22034/qjo.2021.130176}, abstract = {Purpose: One of the important activities of theSocialSecurityOrganization inrecent years is the elimination of health booklet from the SSO direct health system and replacing the electronic prescription. This article is a report of a study that evaluates the elimination of health booklet from the SSO direct health system and the use of the new HIS system and electronic prescription from the perspective of medical staff. Method: In this regard, the outcome of implementing the new system has beenevaluated on the basis of: a) Improving efficiency and productivity including decrease of the paper consumption and medical devices; reducing errors in prescription and medicine interactions; documentation and access to medical records; speed and accuracy of services; improving work discipline; and reducing the possibility of misuse of the health booklet; b)   Improving relationships including the relationships between the employees and overhead authorities (high managers); the relationships between the high managers; the potential impact on organizational sensitivities and job satisfaction. For this purpose, the staff of 16 SSO outpatient clinics in Tehran was considered as a total on the day of questioning in each clinic, of which, finally 423 people answered the questionnaire. Findings: Findings indicate that most respondents (52.8%) initially agreed toeliminate the health booklet and replace the new HIS system. Employees also anticipated that the elimination of health booklet would improve various aspects of their work and environment (including efficiency, productivity, and the relationship between employees and patients and with each other) and pessimism rate was very weak around 7% of the respondents. In other words, it can be stated that the majority of the respondents not only had a positive approach towards the impact of eliminating the health booklets on their working and communication procedures, but also evaluated the current situation positively. Conclusion: However, the average result of the assessment is somewhat lowerthan the average of the expected result, but the final outcome is the positive approach and satisfaction of the medical staff on elimination of the health booklets and replacing the e-prescription.}, keywords = {Investment Approaches,Pension Funds,Asset Liability Management,Social security}, title_fa = {ارزیابی کارکنان مراکز درمان سرپایی شهر تهران از حذف دفترچه درمان و به‌کارگیری نسخۀ الکترونیک}, abstract_fa = {هدف: یکی از اقدامات مهم سازمان تأمین اجتماعی در سال‌های اخیر، حذف دفترچۀ بیمه از درمان مستقیم سازمان و استفاده از نسخۀ الکترونیک است. این مقاله با اتکای پژوهشی در این زمینه، اقدام سازمان در حذف دفترچۀ بیمه از درمان و جایگزینی سیستم جدید HIS را از دیدگاه کارکنان مراکز درمانی بررسی می‌کند.روش: پیامدهای این اقدام در دو گروه الف) بهبود کارایی و بهره‌وری و ب) بهبود روابط شامل ارزیابی شده است. برای این منظور کارکنان 16 مرکز درمانی سرپایی شهر تهران به صورت تمام‌شماری در روز پرسشگری در نظر گرفته شدند که در نهایت بعد از انتخاب حدود 600 نمونه، 423 نفر به پرسشنامه پاسخ گفتند.یافته‌ها: بیشتر پاسخ‌گویان (8/52 درصد) در ابتدا موافق حذف دفترچه و جایگزینی سیستم جدید HIS بودند. همچنین، انتظار کارکنان بر آن بود که حذف دفترچه‌های بیمه موجب بهبود ابعاد گوناگون کار و محیط کاری (اعم از کارآیی و بهره‌وری و روابط بین کارکنان با بیماران و نیز با یکدیگر) شود و فقط حدود 7 درصد به اثربخشی این طرح در این زمینه‌ها بدبین بودند. نسبت این گروه از افراد در ارزیابی از عملکرد طرح حذف دفترچه در وضع فعلی به 6 درصد رسید؛ یعنی بخش اصلی انتظارات در این زمینه برآورده شده است. با این حال، می‌توان بیان کرد که بیشتر پاسخ‌گویان هم انتظار مثبتی از نقش حذف دفترچه بر فرایندهای کاری و ارتباطی داشتند و هم وضع موجود را مثبت ارزیابی می‌کردند.نتیجه: در نهایت، میانگین ارزیابی از وضع موجود، تا حدودی کمتر از میانگین ارزیابی از انتظار و پیش‌بینی تأثیر حذف دفترچه بر این موارد است، اما در کل، ارزیابی مثبت و رضایت‌بخشی از این طرح بین گروه‌های گوناگون کارکنان مراکز درمانی وجود دارد.}, keywords_fa = {ارزیابی کارکنان,حذف دفترچۀ بیمه,درمان مستقیم,سیستم جدید HIS}, url = {https://qjo.ssor.ir/article_130176.html}, eprint = {https://qjo.ssor.ir/article_130176_a00a9b9f45278f2fe73f9e2b3cc8b63a.pdf} } @article { author = {Manouchehri Rad, Reza}, title = {The Pattern of Developing Social Security Culture Case study: Intercultural Relations between the Governance and Iranian Social Security Organization}, journal = {Social Security Journal}, volume = {16}, number = {2}, pages = {33-77}, year = {2020}, publisher = {Social Security Research Institute}, issn = {1563-0781}, eissn = {}, doi = {10.22034/qjo.2020.130179}, abstract = {Introduction: Today, the crisis of pension funds has emerged as a super-economiccrisis in Iran. The crisis which is mostly caused by the political apathy of the governance as well as the lack of a social dialogue in this context.Purpose: The purpose of this study is to offer a practical pattern to answer thisquestion: how to overcome theoretical poverty and despair dominated the insurance discourse through developing the social security culture.Method: This is an applied research in terms of purpose and its research methodwas documentary study.Findings: Based on research findings that were the result of applying severalconceptual frameworks, the success of social insurance policies based on social security specialized culture development can be explained in three layers: The government advocacy of the social security discourse fundamental factors; Understanding it correctly; Establishment of a discourse-based governance system. One of the seven important levels of this three-layer pattern is based on the formation of an insurance discourse-based from Edgar Schein’s cultural development model, Which has three sub-layers: a) Basic principles (such as the five principles of the social security system: reducing inequalities, improving human welfare, citizenship, income redistribution, strengthening social solidarity and 12 principles of the pension system); b) Values at three levels: socio-cultural (such as training and growth of the country’s manpower), political (such as political economy preferences) and economic (such as intergenerational and intercortical redistribution) with eight components; c) cultural activities (such as formation of targeted insurance discourse) with four components.Conclusion: Based on the research findings, practical suggestions were presentedin various fields such as: Convergence; Transition from idea to common understanding discourse; Participatory organization; Ensuring sustainability; and Organizational learning.In addition to the usual structure, an analysis of formation process ups and downs of the social security discourse in the post-constitutional, the first Pahlavi era, the second Pahlavi era, and the Islamic Republic era is also presented in this paper.}, keywords = {Specialized Culture,social insurance,Discourse Making,Governance Policies}, title_fa = {ارائۀ الگوی توسعۀ فرهنگ تخصصی تأمین اجتماعی (مورد مطالعه: روابط میان‌‏فرهنگی حاکمیت و سازمان تأمین اجتماعی ایران)}, abstract_fa = {هدف: امروزه بحران صندوق‏‌های بازنشستگی به‌‌مثابۀ یک ابربحران اقتصادی ایران مطرح شده است؛ بحرانی که بخش مهمی از علل بروز آن اجرای خط‏‌مشی‌‏های رفع تکلیفی حاکمیت، متأثر‏ از فقدان گفتمان تأمین اجتماعی بوده است. ازاین‌‏رو، هدف پژوهش ارائۀ الگویی کاربردی، برای پاسخ به ‏این سؤال است که چگونه می‏‌توان با توسعۀ فرهنگ تخصصی بیمه‏‌های اجتماعی بر فقر نظری و یأس عملی حاکم بر این حوزه غلبه کرد. روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و روش تحقیق آن مطالعۀ اسنادی است. یافته‌ها و نتیجه: بر اساس یافته‌های تحقیق، موفقیت خط‌‏مشی‌‏های نظام بازنشستگی بر پایۀ توسعۀ فرهنگ تخصصی را می‌‏توان در سه ‏لایۀ: پایبندی حاکمیت به عوامل بنیادین گفتمان تأمین اجتماعی، فهم و شناخت صحیح آن و شکل‌‏گیری نظام حکمروایی گفتمان‌‏محور تبیین کرد. یکی از هفت سطح مهم این الگوی سه‏‌لایه شکل‏‌گیری گفتمان بیمه‌‏ای مبتنی‏ بر مدل توسعۀ فرهنگی ادگار شاین بود که دارای سه زیرلایۀ: الف) اصول (از جمله پنج اصل نظام تأمین اجتماعی: کاهش نابرابری‌‏ها، بهبود رفاه انسانی، حق شهروندی، بازتوزیع درآمدها، تقویت همبستگی اجتماعی و 12 اصل نظام بازنشستگی)؛ ب) ارزش‌‏ها در سه سطح: اجتماعی-فرهنگی (از جمله: تربیت و رشد نیروی انسانی کشور)، سیاسی (از جمله ترجیحات اقتصاد سیاسی) و اقتصادی (از جمله بازتوزیع بین‏‌نسلی و بین‏‌قشری) با هشت مؤلفه؛ ج) مصنوعات فرهنگ (از جمله شکل‌‏گیری گفتمان بیمه‌‏ای هدفمند) با چهار مؤلفه است. بر اساس یافته‌های پژوهش پیشنهادات کاربردی در حوزه‌‏های مختلف همچون همگرایی، گذر از ایده به فهم مشترک گفتمانی، سازمان مشارکتی، تضمین پایداری و یادگیری سازمانی ارائه شد. همچنین تلاش شد تا افزون بر ساختار مرسوم، تحلیلی از روند فراز و فرودهای شکل‏‌گیری گفتمان تأمین اجتماعی در اعصار پسامشروطه و پهلوی اول، پهلوی دوم و جمهوری اسلامی ارائه گردد.}, keywords_fa = {فرهنگ تخصصی,بیمه‌‏های اجتماعی,گفتمان‌‌سازی,خط‌‌مشی‏‌های حاکمیت}, url = {https://qjo.ssor.ir/article_130179.html}, eprint = {https://qjo.ssor.ir/article_130179_a300a09b062d0729d7f45ecb8f63b4ce.pdf} } @article { author = {Hosseini, Seyedeh Tahereh}, title = {The Process Risk Ranking of Social Security Organization (SSO) Based on the Requirements of the ISO 31000 Using Fuzzy TOPSIS Method}, journal = {Social Security Journal}, volume = {16}, number = {2}, pages = {79-107}, year = {2020}, publisher = {Social Security Research Institute}, issn = {1563-0781}, eissn = {}, doi = {10.22034/qjo.2020.130181}, abstract = {Purpose: Currently, the implemented processes in the organizations face manyrisks in their life cycle, the result of each encountered risk must be studied and evaluated. The purpose of writing this article is to identify and rank the process risks in the Social Security Organization. Method: This is an applied research in terms of its purpose, using the descriptive-survey in terms of its data collection. Questionnaire and interview tools were used to collect data. The statistical population of the present study is 110 managers and heads of different departments of the Social Security Organization, which was reduced to 86 persons by using the sampling method. Findings: For this purpose, after holding a meeting with some of the mentionedmanagers and using the brainstorming technique, 49 risks in the dimensions of financial, operational and event risks were identified. Finally, using the fuzzy TOPSIS technique, the existing risks were ranked. Conclusion: In the case ofSocialSecurityOrganization, the most important riskswith the fuzzy TOPSIS technique were identified as: non-refund of additional costs calculated from the insurance of companies and individuals; lack of description of different category of functions such as supervisory or administrative tasks, besides the interference between them (lack of boundaries between supervisory tasks); lack of adequate oversight of the activities of the SSO branches; non-definition of qualifying conditions and using unqualified staff for sensitive jobs.}, keywords = {Process Risk,Fuzzy TOPSIS,social security organization}, title_fa = {رتبه‌بندی ریسک فرایندی سازمان تأمین اجتماعی بر مبنای الزامات استاندارد ایزو 31000 با روش تاپسیس فازی}, abstract_fa = {هدف: امروزه فریندهایی که در سازمان‌‌­ها انجام می‌گیرند، در چرخۀ عمر خود با مخاطرات و ریسک‌های فراوانی مواجه می‌شود که در صورت مواجهه با هر یک از آنها باید نتایج ناشی از آنها ارزیابی و بررسی شود. هدف نگارش مقالۀ حاضر، شناسایی و رتبه‌بندی ریسک‌­های فرایندی موجود در سازمان تأمین اجتماعی است.روش: روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده‌­ها، توصیفی- پیمایشی محسوب می‌شود و برای جمع‌­آوری داده‌­ها از ابزار پرسشنامه و مصاحبه استفاده شد. جامعۀ آماری تحقیق حاضر نیز 110 نفر از مدیران و رئیس قسمت‌های سازمان تأمین اجتماعی هستند که با بهره­‌گیری از نمونه‌گیری، این تعداد به 86 نفر کاهش یافت.یافته‌ها: پس از برگزاری جلسه‌­ای با برخی مدیران مذکور و با استفاده از تکنیک طوفان ذهنی، 49 ریسک در ابعاد ریسک‌‌های مالی، عملیاتی و وقایع شناسایی شدند. در پایان نیز با بهره­‌مندی از تکنیک تاپسیس فازی، ریسک‌­های موجود رتبه‌بندی شدند.نتیجه: مهم‌ترین ریسک‌ها با تکنیک تاپسیس فازی شامل ریسک عدم بازگشت هزینه‌های اضافی محاسبه‌شده از بیمۀ شرکت‌ها و شخص، نبود شرح وظایف نظارتی و اجرا و مداخلۀ بین آنها (نبودن مرز بین کارهای نظارتی) فقدان نظارت کافی بر فعالیت‌‌های دیگر شعب سازمان تأمین اجتماعی و نبود شرایط احراز شغل و به‌کارگیری کارکنان فاقد صلاحیت‌‌های لازم در مشاغل حساس،  مهم‌ترین ریسک‌­‌های موجود در سازمان تأمین اجتماعی انتخاب شدند.}, keywords_fa = {ریسک فرایندی,تاپسیس فازی,سازمان تأمین اجتماعی}, url = {https://qjo.ssor.ir/article_130181.html}, eprint = {https://qjo.ssor.ir/article_130181_c62265061201498d08399c77fc2db33a.pdf} } @article { author = {Sharif Mohseni, Amirali and Sedaghatgoo, Zahra and Adeli, Mohammad}, title = {Assessing the Social Impact of Assigning the Affiliated Entities of Social Security Organization A Case Study of the Refah Bank}, journal = {Social Security Journal}, volume = {16}, number = {2}, pages = {109-138}, year = {2020}, publisher = {Social Security Research Institute}, issn = {1563-0781}, eissn = {}, doi = {10.22034/qjo.2020.130182}, abstract = {Purpose: The main purpose of this research is to study and assess the socialimpact and likely outcomes of transferring the stocks of Refah bank on its various interested parties including workers, employers, Social Security Organization, Refah bank and other institutions.Method: The present study is on the basis of applied research, using qualitativemethod and interview technique. Data implementation and analysis was performed using MAXQDA 10 quality analysis software in two stages of coding and categorization.Findings: Findings show that the arguments of the agreed group are based ondistributing banking risk and preventing the managerial influence of the Social Security Organization on the Bank. While, those against the transfer believe on non-government public nature of Social Security Organization; and the need of the insurance organization to manage its funds and investments.Conclusion: Finally, the study concludes that the separation of theRefahBankfrom the Social Security Organization may have positive results, but will also have indispensable social consequences that makes it unjustifiable. As a result, the legislator’s initial goals will not be achieved.}, keywords = {Refah Bank,Social security,social impact assessment,assignment}, title_fa = {ارزیابی تأثیر اجتماعی واگذاری سازمان‌های تابعة تأمین اجتماعی؛ مطالعه موردی بانک رفاه کارگران}, abstract_fa = {هدف: در پژوهش حاضر، هدف بررسی این امر است که واگذاری بانک رفاه کارگران، چه اثرات و پیامدهای اجتماعی بر ذی‌نفعان مختلف ازجمله کارگران، کارفرمایان، سازمان تأمین اجتماعی، بانک رفاه کارگران و سایرین خواهد داشت؛ این پژوهش به بررسی استدلال‌های موافقین و مخالفین طرح واگذاری بانک رفاه کارگران پرداخته و درصدد شناسایی پیامدهای احتمالی این سیاست است.روش: پژوهش حاضر، در زمرۀ پژوهش‌های کاربردی، با استفاده از روش کیفی و با تکنیک مصاحبه برای گردآوری داده صورت گرفته است. پیاده‌سازی و تحلیل داده­‌ها با استفاده از نرم‌افزار تحلیل کیفی MAXQDA 10 در دو مرحلة کدگذاری و مقوله‌بندی انجام شده است.یافته‌ها:  یافته‌های پژوهش نشان می‌­دهد که استدلال‌­‌های موافقین مبنی بر توزیع ریسک بانکی و جلوگیری از نفوذ مدیریتی سازمان تأمین اجتماعی در بانک رفاه است. در مقابل، مخالفین واگذاری، عمومی‌بودن سازمان تأمین اجتماعی و عدم شمول آن در قانون مطرح شده، نیاز سازمان بیمه‌­گر به مدیریت وجوه و سرمایه‌­گذاری و اختلال عملکردی سازمان را دلایل مستثنی‌شدن این بانک می‌­داند.نتیجه‌گیری: جداسازی بانک رفاه کارگران از سازمان تأمین اجتماعی هرچند ممکن است حاوی نتایج مثبتی باشد؛ اما پیامدهای جبران‌ناپذیر اجتماعی نیز به‌دنبال خواهد داشت که انجام آن را توجیه نمی‌­کند و در نتیجه اهداف اولیۀ قانون‌گذار محقق نخواهد شد.}, keywords_fa = {بانک رفاه,تأمین اجتماعی,ارزیابی تأثیر اجتماعی,واگذاری}, url = {https://qjo.ssor.ir/article_130182.html}, eprint = {https://qjo.ssor.ir/article_130182_97f32a45af3d4fb85572fa4c87d5f482.pdf} } @article { author = {Batebi, Azadeh}, title = {A Model of Proposal System Evaluation and Ranking Processes Ministry of Cooperative, Labor and Social Welfare}, journal = {Social Security Journal}, volume = {16}, number = {2}, pages = {139-166}, year = {2020}, publisher = {Social Security Research Institute}, issn = {1563-0781}, eissn = {}, doi = {10.22034/qjo.2020.130184}, abstract = {Introduction: Today, one of the challenges faced by organizations is the problemof human resources and the failure of the organization to make optimal use of the employees’ potential capacity, especially at the expert and specialized levels. This has reduced the productivity of the organization as well as its inability to compete in the national and international arenas. The most common way to solve this problem is to use participatory management system. According to many reports, the success of a great number of large companies is due to the proper use of this management system, which leads to the self-development and self-confidence of employees, besides making them responsible and committed to their obligations. The most well-known tool for achieving this goal is the implementation of suggestion system, which is an effective factor in changing the working conditions and creating a suitable context to involve the staff.Method: In this study, while introducing the suggestion system, evaluation modelsare presented to evaluate and improve this system, so that organizations can solve the problem of human resources and increase their productivity by establishing and improving the suggestion system.Findings: The evaluation method and how to hold the festival at the level of the Ministry of Cooperative, Labor and Social Welfare was presented as a comprehensive guideline to holding the festival, as well as evaluation and ranking processes.}, keywords = {Suggestion System,Ranking,Festival,model of excellence}, title_fa = {مدل ارزیابی و رتبه‌بندی نظام پیشنهادها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی}, abstract_fa = {مقدمه: امروزه یکی از معضلاتی که سازمان‌ها به آن مبتلا هستند، مشکل نیروی انسانی و ناتوانی سازمان در استفادۀ بهینه از توان بالقوۀ کارکنان، به‌وی‍‍ژه در سطوح کارشناسی و تخصصی است. این امر سبب کاهش بهره‌وری سازمان و ناتوانی در رقابت در عرصه‌های ملی و بین‌المللی شده است. متداول‌ترین راه برای برطرف‌‌ساختن این مشکل به‌کارگیری روش مدیریت مشارکتی است. به گواه بسیاری از گزارش‌ها موفقیت بیشتر شرکت‌های بزرگ مرهون به‌کارگیری مناسب این سبک مدیریت بوده است که به توسعۀ ظرفیت فردی کارکنان و ایجاد روحیۀ خودباوری، مسئولیت‌پذیری و تعهد در آنان منجر می‌شود. شناخته‌ترین ابزار دستیابی به مشارکت عبارت است از نظام پیشنهادات که عاملی مؤثر در تغییر شرایط کار و ایجاد زمینۀ مناسب برای مشارکت کارکنان است.روش: در این تحقیق ضمن معرفی نظام پیشنهادات، مدل‌های ارزیابی برای ارزیابی و بهبود این نظام ارائه شده است تا سازمان‌ها با استقرار و بهبود نظام پیشنهادات مشکل نیروی انسانی را مرتفع سازند و بهره‌وری خود را افزایش دهند.یافته‌‌ها: با توجه به مصاحبه و نظرسنجی از خبرگان مدل ارزیابی شرکت های زیرمجموعه وزارت با مدل تعالی نظام پیشنهادها مورد بررسی قرار گرفت و مدل بومی شده است.نتیجه: روش ارزیابی و نحوۀ برگزاری جشنواره در سطح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌صورت راهنمای جامع جشنواره و ارزیابی و رتبه‌بندی ارائه شد.  }, keywords_fa = {نظام پیشنهادها,رتبه‌بندی,جشنواره,مدل تعالی}, url = {https://qjo.ssor.ir/article_130184.html}, eprint = {https://qjo.ssor.ir/article_130184_83d14ccafab354996c80b3a37d8dd47d.pdf} } @article { author = {Hossein Abadi, Mahdi}, title = {The Sociological Understanding of Labor Relations and Social Solidarity in the Environment}, journal = {Social Security Journal}, volume = {16}, number = {2}, pages = {190-167}, year = {2020}, publisher = {Social Security Research Institute}, issn = {1563-0781}, eissn = {}, doi = {10.22034/qjo.2020.130185}, abstract = {Purpose: According to history, industrial relations have always suffered fromtensions in Iran. Analyzing this difficult tense relationshipin the context of the economic enterprises paves the way to understand various aspects of social solidarity of the Iranian society. The present article studies the industrial relations and social solidarity in our current economic enterprises.Method: The researcher has used mixed methods research in this study.Findings: The process of employer-employee disputes and the beneficiaries andactors’ interaction in the workplace is examined in a tripartite social dialogue in this framework. Tensions and disputes between employers and employees, and increasing temporary contracts, threatens the social solidarity. Feeling unstable, improving discrimination and a tense working environment alienates the workforce with the enterprise’s benefits. The same feeling is of major concerns of the employers as well. Disputes can rapidly change to tensions due to the weakness of dispute resolution institutions and the weakness of trade unions and employers.Conclusion: Evidence shows that labor relations inIran are organized to contributeto the decrease of social solidarity. Mutual acts that are based on maximizing personal and group benefits, violates the principle of flexible labor relations underlying social solidarity. Each party tries to improve its own profit instead of redirecting a part of that profit toward the other party. This phenomenon which is called tension and conflict in organizational and industrial relations, challenges the social solidarity in workplace.}, keywords = {labor relations,employer-employee disputes,Social Solidarity}, title_fa = {درک جامعه‌شناختی رابطۀ مناسبات کاری و انسجام اجتماعی در محیط}, abstract_fa = {هدف: روابط کار صنعتی همواره درگیر تنش‌های مختلفی بوده است. بررسی این رابطۀ تنش‌آمیز در بنگاه‌های اقتصادی زمینه‌ای برای شناخت وجوهی از وضعیت انسجام اجتماعی در جامعۀ ایران است. این تحقیق با هدف بررسی وضعیت روابط کار و انسجام اجتماعی در بنگاه‌های اقتصادی انجام شده است.روش: روش به کارگرفته‌شده در این تحقیق، روش ترکیبی است.یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که تنش و اختلافات کارگری و کارفرمایی و رشد قراردادهای موقت و متعاقب آن، افزایش سهم نیروی کار قراردادی انسجام اجتماعی را تهدید می‌کند. احساس بی‌ثباتی و تبعیض فزاینده و وجود محیط پرتنش کار به رشد احساس بیگانگی نیروی کار با منافع بنگاه منجر می‌شود. همین احساس در میان کارفرمایان نیز به‌صورت دیگری ایجاد می‌شود. به‌علت ضعف نهادهای حل‌اختلاف و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، اختلافات می‌تواند به‌سرعت تبدیل به تنش شود.نتیجه: روابط کار در ایران به‌نحوی سازمان یافته است که به کاهش و سست‌شدن انسجام اجتماعی کمک می‌کند. کنش‌های دو طرف که بر مبنای پیگیری و به حداکثر رساندن منفعت شخصی و گروهی سامان یافته است، اصل روابط کار منعطف زمینه‌ساز انسجام اجتماعی را نقض می‌کند. در این رابطه به‌جای اینکه هر دو طرف بخشی از منافع خود را معطوف به ‌طرف دیگر کند تا منافع مشترک را به حداکثر رسانند و درصدد به حداکثر رساندن منافع خود باشند؛ پدیده‌ای که به آن تنش و تضاد در روابط سازمانی و صنعتی گفته می‌شود‌، انسجام اجتماعی در محیط کار را با چالش مواجه کرده است.}, keywords_fa = {روابط کار,اختلافات کارگری و کارفرمایی,انسجام اجتماعی}, url = {https://qjo.ssor.ir/article_130185.html}, eprint = {https://qjo.ssor.ir/article_130185_bf6a533fe12c0931c1b2d2d9c237955c.pdf} } @article { author = {Zarrinkafshian, Gholamreza}, title = {The Analysis of Relationship Between Negative Community Attitudes and Exclusion of Disabled People from the Society}, journal = {Social Security Journal}, volume = {16}, number = {2}, pages = {211-191}, year = {2020}, publisher = {Social Security Research Institute}, issn = {1563-0781}, eissn = {}, doi = {10.22034/qjo.2020.130186}, abstract = {Target: Status of social exclusion and its distribution among the disabled is one ofthe important issues in the field of social studies of disabilities.The present study, intended to find out the relationship between the negative attitude of society and the exclusion of disabled from society.The theoretical framework of this study is obtained by combination of medical and social approaches to the disabled.Medical approaches consider the disability of the disabled as a physical and personal disability. But social approaches measure social structures and factors as the main causes of disability. In their opinion, social negative attitude is one of the social factors involved in the social exclusion of the disabled.Method: In this research, have been used quantitative (survey) and qualitative(interview) methods. The statistical population in this study was from 15-64 years old physically disabled, who had a case in the welfare of Rey city. the sample consisted of 369 people, and to collect data, questionnaires and strong interview were used. A sample of 51 people was used purposefully For interview. Spss software was used for quantitative data analysis and content analysis technique was used for qualitative data analysis.Findings: Findings show that the more negative attitude towards the disabled, themore severe social exclusion is experienced and vice versa.Conclusion: It seems, extensive volume of poverty, illiteracy, unemployment and the lack of relationships, social participation among disabled people, are associated with society’s negative attitudes toward people with disabilities. So, necessary measures should be taken as soon as possible through cultural institutions to change the attitude towards the disabled. }, keywords = {Disabled people,social exclusion,physically disabled people,social relations}, title_fa = {بررسی رابطۀ نگرش منفی جامعه با طرد معلولین از اجتماع}, abstract_fa = {هدف: وضعیت طرد اجتماعی معلولین و چگونگی توزیع آن در بین معلولین جامعه از موضوعات مهم مطالعات اجتماعی ناتوانی محسوب می‌شود. پژوهش حاضر در پی فهم ارتباط بین نگرش منفی جامعه با طرد معلولین از اجتماع انجام گرفت. چارچوب نظری این بررسی با کنار هم قرار دادن رویکردهای پزشکی و اجتماعی به معلولیت به دست می‌آید. رویکردهای پزشکی به معلولیت، ناتوانی معلولین را ناشی از نقص فیزیکی و فردی می‌دانند؛ ولی رویکردهای اجتماعی به معلولیت، ساختارها و فاکتورهای اجتماعی را به‌مثابۀ علل اصلی ناتوانی معلولین مورد سنجش قرار می‌دهند که از نظر آنان نگرش منفی جامعه نیز جزو فاکتورهای اجتماعی دخیل در طرد اجتماعی معلولین محسوب می‌شود.روش: در این تحقیق از دو روش کمی (پیمایش) و کیفی (مصاحبه) استفاده شده است. جامعۀ آماری در این تحقیق، معلولین جسمی حرکتی 15-64 سال بودند که در بهزیستی مرکز شهرستان ری پرونده داشتند. حجم نمونه متشکل از 369 نفر بود و برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه و مصاحبه‌های عمیق استفاده شد. برای مصاحبه، نمونه‌ای متشکل از 51 نفر به‌گونه‌ای هدفمند مورد مصاحبه قرار گرفتند. از نرم‌افزار spss نیز برای تحلیل داده‌هاداده‌های کمی و از تکنیک تحلیل محتوا برای تحلیل داده‌های کیفی استفاده شد.یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که هر قدر نگرش نسبت به معلولین منفی‌تر ارزیابی شود، معلولین طرد اجتماعی شدیدتری را تجربه می‌کنند و بالعکس. نتیجه: در نتیجه به نظر می‌رسد حجم گسترده فقر، بی‌سوادی، بیکاری و همچنین فقر در روابط و مشارکت‌های اجتماعی در بین معلولین، با نگرش منفی جامعه نسبت به معلولین ارتباط دارد. بنابراین برای تغییر نگرش نسبت به معلولین باید هرچه سریع‌تر از طریق نهادهای فرهنگ‌ساز اقدامات لازم انجام گیرد.}, keywords_fa = {ناتوان‌شدگان,طرد اجتماعی,نگرش منفی جامعه,معلولین جسمی حرکتی,ارتباطات اجتماعی,شرمساری اجتماعی}, url = {https://qjo.ssor.ir/article_130186.html}, eprint = {https://qjo.ssor.ir/article_130186_7e780047521f7dcaab196df4a5155a6a.pdf} }