per
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
2006-08-23
8
2
7
44
61123
نظام تامین اجتماعی در فرانسه
Social security system in France
عبدالحسین نیک گهر
1
: "نظام جامع تأمین اجتماعی فرانسه از پنج رژیم بیمهای به شرح زیر تشکیل شده است: 1-رژیم بیمهء عمومی کارگران حقوقبگیر غیرکشاورزی(شامل حقوقبگیران بخش صنعت، بازرگانی و خدمات)؛ 2-رژیم بیمهء کشاورزان(شامل بهرهبرداران و کارگران کشاورزی)؛ 3-رژیم بیمهء غیرحقوقبگیر مشاغل غیرکشاورزی(پیشهوران،صنعتگران،بازرگانان و صاحبان مشاغل آزاد)؛ 4-رژیمهای بیمهای خاص(شامل کارمندان دولت،نظامیان کادر رسمی،کارکنان وابسته به انجمنهای شهر و روستا،کارکنان راهآهن فرانسه،کارکنان صنایع برق و گاز،کارگران معادن، دریانوردان و... شورای اداری«آژانس مرکزی سازمانهای تأمین اجتماعی»از نمایندگانی به تعداد مساوی از سه صندوق ملی(بیمهء درمانی،بازنشستگی و کمکهزینههای عائلهمندی)تشکیل شده است،که از طرف شورای اداری هریک از صندوقهای سهگانه به نسبت سهپنجم از نمایندگان حقوقبگیران و دوپنجم از نمایندگان کارفرمایان تعیین میشود. به موجب تصویبنامهء هیئت وزیران مورخ 62 مارس 2891 که از آوریل 3891 قابلیت اجرا پیدا میکرد،به همهء حقوقبگیران بیمهء رژیم عمومی این امکان داده شد که با جمعآوری سوابق پرداخت حق بیمه به مدت 051 تری مستر(73/5 سال)بتوانند در شصت سالگی با نرخ کامل مستمری یعنی با 05 درصد دستمزد سالانه میانگین ده سال آخر بازنشسته شوند. منتها در رژیم بیمهء بازنشستگی صاحبان حرف و مشاغل کل 61/53 درصد حق بیمه را بیمهشده (خویشفرما)میپردازد،در حالیکه در رژیم بیمهء عمومی نرخ حق بیمه 61/53 درصد از سه بخش تشکیل میشود:8/02 درصد سهم کارفرما،6/55 درصد سهم بیمهشده از درآمد زیر سقف مشمول مالیات و 1/06 درصد از مجموع دریافتیها،مبلغ حق بیمهء سالانه نباید از یک حداقل قانونی کمتر باشد که معادل حق بیمه 002 برابر حداقل دستمزد ساعتی در اول ژانویه سال موردنظر است."
https://qjo.ssor.ir/article_61123_64e72e0ebf2fa2338ebee52f04da316b.pdf
per
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
2006-08-23
8
2
45
62
61124
Original Article
زیرساختهای تأمین اجتماعی ایران در قرن سیزدهم هجری شمسی
The social security infrastructure of Iran in the thirteenth century
کامبیز لعل
laal.k@ssor.ir
1
بیشک دستاورد ناشی از بررسی پدیدههای اجتماعی و فرایند شکلگیری و تحولشان حاوی نکات بسیاری خواهد بود که میتوان از آنها در بهبود موقعیت جاری و یا اصلاح اوضاع آینده استفاده کرد.دور از واقعیت نیست که این حکم کلی در خصوص تأمین اجتماعی نیز مصداق داشته باشد.تأمین اجتماعی نوین در اروپا مبتنی بر بستر اجتماعی و اقتصادیای شکل گرفت که متناسب با نتایج رنسانس بود و از پیامدهای انقلاب صنعتی و انقلاب سیاسی نیز بهره میبرد.به همین ترتیب،گسترش آن نیز بر همین اساس است. اما،به نظر میرسد،فرایند مذکور برای ایران بهگونهء دیگری رقم خورده است.واکاوی زیرساختهای تأمین اجتماعی در ایران و مقایسهء آن با اروپا،نشاندهندهء تفاوت عمیق میان آنهاست،بهطوری که میتوان گفت بستر مناسب برای شکلگیری تأمین اجتماعی در ایران فراهم نبوده است.
https://qjo.ssor.ir/article_61124_057ea34665d244ce8bb7d7599c719464.pdf
per
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
2006-08-23
8
2
63
90
61125
Original Article
سازوکارهای اندازه گیری عملکرد در بخش مراقبت از سلامت
Performance measurement mechanisms in the health care sector
ابراهیم صدقیانی
1
اندازهگیری عملکرد،هستهء مرکزی تفکر پیرامون کیفیت است؛منظور از آن دانستن این مطلب است که بیمارستانها در حال حاضر چه میکنند و در زمینهء مقاصد و اهداف تعیین شده کدام فرصت را برای بهبود عملکرد خود فراهم ساختهاند؟ روشهای اصلی برای اندازهگیری عملکرد مراقبت در مؤسسات ذیربط عبارت است از: بازرسی رسمی،بررسیهای مربوط به رضایتمندی مشتری،ارزیابی شخص ثالث و نشانگرهای آماری که بسیاری از آنها هرگز بهطور جدی تحت آزمون قرار نگرفته است. گزارش حاضر پاسخی است در قبال پرسش یک نهاد یا مقام تصمیمگیر.حاصل کار این است که تلفیقی از مدارک و شواهد موجود،شامل خلاصهای از یافتههای اصلی و گزینههای گوناگون خطمشیهای مربوط به موضوع ارزیابی ارائه شود. شواهد مربوط به ارزیابی شبکهء مراقبت1به وسیلهء سازمان جهانی بهداشت تشکیل و فعالیت آن هماهنگ شده است.سایر طرفهای ذینفع نیز میتوانند در صورت تمایل از پژوهشهای مرکز یاد شده بهرهمند شوند.
https://qjo.ssor.ir/article_61125_253a1a0860005f20438aadaa446d4382.pdf
per
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
2006-08-23
8
2
93
104
61126
Original Article
تأمین اجتماعی در ژاپن
Social Security in Japan
هرمز همایون پور
1
: "بخش اول 1-نظام تأمین اجتماعی ژاپن کاهش زاد و ولد و پیر شدن جمعیت نظام تأمین اجتماعی ژاپن درآمد خود را از محل مالیاتها و کسور بیمهء اجتماعی تأمین میکند،و نظامی است که مجری برنامههای رفاه اجتماعی است تا جبرانکنندهء مخاطرات گوناگونی باشد که مردم در طول حیات خود با آنها مواجه میشوند،نظیر افرادی که سلامت آنها به سبب بیماری و ناتوانی مختل میشود،یا کسانی که به سبب از دست دادن شغل یا بازنشستگی از منبع (*)نقل از گزارش«مؤسسهء سیاستهای کار و کارآموزی ژاپن»با عنوان:وضعیت کار در ژاپن و تحلیل آن، 7002-6002. نظام تأمین اجتماعی ژاپن در اساس شبیه نظامهای موجود در اروپا و ایالات متحد امریکاست،و بدین منظور که نیازهای مردم را در مراحل مختلف حیات آنها پاسخ دهد شامل سامانههایی برای بیمهء درمانی،خدمات سلامت عمومی،خدمات رفاه اجتماعی،حفظ درآمد،و اقدامات مربوط به اشتغال است. با این حال،بدین سبب که هزینههای بیمهء سلامت ملی و انجمن بیمهء سلامت سالمندان به دلیل پیر شدن جامعه افزایش یافته و باعث بروز مشکلات مالی برای کل نظام درمانی کشور شده است، اکنون بحث دربارهء هزینهء سنگین نظام مراقبت درمانی و چگونگی اصلاح آن آغاز شده است. بخش دوم قانون بیمهء سلامت و اصلاحات آن (مصوب 12 ژوئن 6002) هدف«وزارت بهداشت،کار و رفاه»1ژاپن از این اصلاحات عبارت است از:حفظ پوشش فراگیر بیمهء سلامت و برقراری موجبات پایداری آن در آینده،بر مبنای«چارچوب اصلاح نظام مراقبت درمانی»که در اول دسامبر 5002 در جلسهء مشترک دولت و احزاب ائتلافی حاکم به تصویب رسید،دولت موظف به اقداماتی شده است تا کنترل هزینههای درمانی و رساندن آنها به سطحی معقول میسر شود،نظام مراقبت سلامت برای سالمندان ایجاد شود،و موجبات تجدید تشکیلات و ادغام بیمهگران فراهم گردد."
https://qjo.ssor.ir/article_61126_9772e529b437d9916a3156a531ff936f.pdf
per
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
2006-08-23
8
2
105
120
61127
Original Article
نظام مراقبت از سلامت و بیمه های اجتماعی تایلند
Thailand's health and social insurance system
قدسی یزدیان
1
بررسی نظام سلامت کشور تایلند و اصلاحات انجام شدهء آن بیانگر عزم ملی این کشور در برخورد با مقولهء بیعدالتی است.این کشور هنوز با مشکلات جدی مواجه است و طرح پوشش همگانی آن عمدتا از منابع دولتی تأمین میشود و بخش خصوصی با در اختیار داشتن حدود 52 درصد از تختهای بیمارستانی قدرت چندانی ندارد.بنابراین انجام اصلاحات در این کشور راحتتر به نظر میرسد. در کشور تایلند اجرای مقررات بهطور جدی حتی در بخش خصوصی دنبال میشود. سازمانها و طرحهای گوناگون بیمه مستقل از یکدیگر کار میکنند و هر طرح با منابع در اختیار خود خدمات را ارائه میدهند.فعالیت این سازمانها بیشتر در راستای سیاستگذاری در نظام سلامت و تحقیق و آموزش است.این سازمانها از طریق مؤسسه یا واحد کشور اصلاح نظام سلامت بهطور مستقیم تحت نظر رئیس دولت قرار دارند. دولت با مسئولیت کامل تأمین منابع مالی سلامت را برعهده دارد.برای توانمندسازی نیروی انسانی در چارچوب اصلاح نظام سلامت ساختار،برنامه و بودجهای مشخص وجود دارد. پیروی از نظام سرانهء پرداخت و طرح دروازهبان سیستم در تمام سازمانهای بیمهگر وجود دارد(چه در بخش بستری و چه در بخش سرپایی). نظام پوشش همگانی تایلند طرحی حمایتی برای هدفمند کردن یارانههاست.میتوان بخشی از جمعیت کشور را که تأمین سلامت آنان از منابع عمومی فراهم میشود(روستاییان، اقشار آسیبپذیر شهری،بیمهشدگان سایر اقشار،نیازمندان و...)،در قالب چنین طرحی و با اجرای نظام پرداخت سرانه با محوریت بیمارستان منطقه قرار دارد،بهگونهای که بخش خصوصی نیز در کنار بخش دولتی و با محوریت بیمارستان با نظام طراحی شده خدمات را ارائه دهد.
https://qjo.ssor.ir/article_61127_9025adc2d9fc9b1b989b26e9b6a7d18b.pdf
per
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
2006-08-23
8
2
121
148
61128
Original Article
نگاهی به طرح توانمندسازی کودکان در وضعیت دشوار خانه کودک شوش وابسته به انجمن حمایت از حقوق کودکان
Take the initiative to empower children in a difficult situation shoosh Children's Home Association in Support of Children
جاوید سبحانی
1
در این نوشتار ابتدا دیدگاههای تاریخی دربارهء مفهوم کودک،دوران کودکی و جایگاه اجتماعی کودکان و تغییرات اجتماعی و فرهنگی به وجود آمده در این زمینه مطرح میشود و سپس به زمینههای پیدایش حقوق کودک و چگونگی پیوستن ایران به کنوانسیون جهانی حقوق کودک پرداخته میشود.در بخش دیگر با نگاهی گذرا به تغییرات اجتماعی اخیر ایران زمینههای پیدایش و گسترش آسیبها و مسائل اجتماعی کودکان و روشهای مقابله با آنها در چارچوب جنبشهای اجتماعی بیان میگردد و پس از آن طرح توانمندسازی کودکان در وضعیت دشوار خانهء کودک شوش وابسته به انجمن حمایت از حقوق کودکان بهعنوان یک NGO معرفی و تجزیه و تحلیل میشود.در این طرح سعی شده است تا حد امکان الگوها و ملزومات طرحهای توانمندسازی اجتماعی محور مدنظر قرار گیرد.در بررسی تفصیلی این طرح،اهداف و ضرورتهای طرح خانهء کودک،مفاهیم اساسی همچون توانمندسازی،کودکان در وضعیت دشوار،ویژگیها،شرایط و نیازمندیهای گروه هدف طرح،برنامههای این طرح در چندین بخش به همراه ساختار سازمانی،کمیتهها و کارگروههای فعال در رابطه با این برنامهها به تفصیل شرح داده شده و به اهم دستاوردها و نتایج طرح و عملکردهای خانهء کودک اشاره شده است.در پایان نیز به مهمترین مسائل و مشکلات طرح و خانهء کودک شوش در دو بخش شامل مسائل و مشکلات محیطی و برونسازمانی و مسائل و مشکلات درونسازمانی پرداخته میشود و اهداف و برنامههای آتی طرح و خانهء کودک شوش بیان میگردد.
https://qjo.ssor.ir/article_61128_15bb3ed27b12a9543a07f4809388f5f7.pdf
per
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
2006-08-23
8
2
1498
158
61129
Original Article
تجربه موفق آموزش پزشکی، بهداشت، درمان و تأمین اجتماعی در «ربع رشیدی» بزرگترین مجتمع علمی و آموزشی تاریخ تبریز
The successful experience of medical education, health care, and social security in "Rabida Rashidi", the largest scientific and educational complex of Tabriz
حسین جباری بیرامی ، فریبا بخشیان
1
زمینه و هدف:در زمانی که اروپا قرون وسطی،دوران تاریک پزشکی را سپری میکرد، مسلمانان پیشرفتهای شگرفی در زمینهء علوم پزشکی به جهانیان عرضه داشتند.شیخ فضل الله همدانی دانشمند فاضل،طبیب و سیاستمدار بزرگ در دوران استیلای مغول بر ایران و آذربایجان توانست با ایجاد مجتمع ربع رشیدی بسان یک شهرک دانشگاهی عظیم،اقداماتی را پایهگذاری کند که حتی امروز هم جامعهء ما و بسیاری از جوامع بشری نیازمند بهرهگیری از تجارب مدیریتی آن هستند. روش بررسی:این مطالعه به روش اسنادی براساس مستندات کاملا معتبر تهیه شده است. یافتهها:تجارب موفق بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و تأمین اجتماعی در موارد زیر برای مدیریت نظام سلامت در مقطع زمانی فعلی قابل استفاده است: نحوهء گزینش دانشجو،شرایط استاد و نسبت استاد به دانشجو،طول مدت تحصیل و... چگونگی ادارهء بیمارستان و نکاتی چون همکاری پزشک و داروساز،جداسازی بیماران عفونی و غیرعفونی،آشپزخانهء رژیمی،مراقبت در منزل،به کارگیری پزشکان به صورتهای تماموقت و نیمهوقت،گسترش شبکههای آب آشامیدنی،رعایت بهداشت آب،تعیین حق آب و...بیمهء کلیه افراد و اموال و پیشبینیهای لازم برای موارد بحرانی،پیشبینی صندوق خاص برای افراد فقیر و درمانده و فوت شده در بیمارستان و...
https://qjo.ssor.ir/article_61129_a3695760bd0926ae01a0d8110ae17dcc.pdf
per
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
2006-08-23
8
2
159
198
61130
Original Article
چشم انداز رفاه اجتماعی در جهان امروز
A prospect of social welfare in today's world
مترجم: دکتر ناصر موفقیان
1
"رشد اقتصادی نظام تأمین اجتماعی مبتنی بر موازنهء دریافتها و پرداختها،از دیدگاه دیگر کارشناسان هم آثاری منفی در زمینهء رشد اقتصادی به بار خواهد آورد: *حق بیمههای فزاینده برای تأمین اجتماعی(که در بسیاری از کشورها بیش از 52 درصد کارمزدهاست)ممکن است موجب افزایش بیکاری شود؛ *بازنشستگیهای زودرس(و اغلب زیر سن شصت سالگی)عرضهء نیروی انسانی کارآزموده را کاهش خواهد داد؛ *پرداخت مستمری به نخستین نسل بازنشستگان و ادامهء پرداخت مستمریهای گوناگون به نسلهای بعدی ممکن است تأثیرات نامطلوبی در پساندازهای خصوصی به بار بیاورد؛ *تراکم بدهی ضمنی دولت از بابت مستمریها،و نیاز به پرداخت این بدهیها ممکن است توانایی دولت را برای فراهم ساختن یا برآوردن دیگر نیازمندیهای عمومی کاهش دهد. آیندهء مبهم دولت رفاهپرور نظامهای تأمین اجتماعی تقریبا تمام کشورهای دنیای امروز،صرفنظر از توسعهیافته بودن یا نبودن جامعههای آنها،با دو نوع فشار اجتنابناپذیر و در عین حال متناقض روبهرو شدهاند: 1-فشار فزایندهء تقاضاهای گسترشیابنده از سوی لایههای میانی و پایینی جامعهها برای تعمیم برنامههای حمایتی و تأمینی گوناگون که دولتها در طول دهههای گذشته به دلایل مختلف به مرحلهء اجرا درآوردهاند؛برنامههایی که در آغاز بیشتر به دلایل سیاسی یا بنابر«مصلحت روز» مطرح شدهاند،ولی امروز ضرورتهای اجتماعی و اقتصادی گریزناپذیر تکمیل و توسعه و تعمیم آنها را مقاومتناپذیر ساخته است،و؟؟؟ 2-بحرانهای مالی مزمنی که به تقریب تمام انواع برنامههای جاری تأمین اجتماعی را در برابر بنبستهایی قرار داده است که عبور از آنها با راه و روشهای موسوم تا امروز امکانپذیر نیست ولی ادامهء آنها نیز در چارچوب ظرفیتها و منابع مالی موجود ممکن به نظر نمیرسد."
https://qjo.ssor.ir/article_61130_8f71587fd3c911dd9e2091842c7f43af.pdf
per
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
2006-08-23
8
2
199
218
61132
Original Article
شناخت ویژگیهای شغلی کارگران میدان میوه و تره بار مرکزی تهران در ارتباط با حمایت های مقرر در قانون تامین اجتماعی
Recognition of the occupational characteristics of Tehran's fruit and vegetable field workers in connection with the support provided by the Social Security Act
عبدالرضا مسلمی
1
مقالهء حاضر خلاصهای از طرح پژوهشی با عنوان«بررسی و شناخت ویژگیهای شغلی و اقتصادی و اجتماعی شاغلان در میدان مرکزی میوه و ترهبار تهران در ارتباط با حمایتهای مقرر در قانون تأمین اجتماعی»است که به سفارش مؤسسهء عالی پژوهش تأمین اجتماعی و توسط نگارنده انجام شده است. به دلیل اهمیت تعمیم حمایتهای مقرر در قانون تأمین اجتماعی به شاغلان میدان مرکزی میوه و ترهبار و عدمتحقق آن طی سالهای گذشته که ناشی از علل مختلف و پیچیدگیهای حاکم بر روابط درونی میدان است،در این پژوهش سعی شده است ویژگیهای ساختاری میدان مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد تا با ارائهء تصویری شفاف از میدان،امکان سیاستگذاری و اتخاذ راهکارهای اجرایی برای تحقق بیمههای اجتماعی شاغلان میسر شود. 61-هرچند در حال حاضر لیست بیمهای که هر ماه توسط عدهء زیادی از غرفهداران ارائه میشود،بیشتر صوری است و اکثر اقوام خود را بیمه میکنند،غرفهداران اعتقاد دارند که بخش عمدهای از نیروی کار ثابت میدان را فرزندان و یا اقوام خودشان تشکیل میدهند و کارگران ثابت آنها نیز دارای لیست بیمه هستند و حقوق و مزایای مکفی دریافت میکنند. بررسیها نشان میدهد در حال حاضر 34/57 درصد شاغلان میدان مرکزی میوه و ترهبار بیمه هستند و در مقابل 45/52 درصد تحت پوشش بیمههای تأمین اجتماعی نیستند
https://qjo.ssor.ir/article_61132_b249d5084321fbb32bda0d823d6446cb.pdf
per
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
2006-08-23
8
2
219
246
61133
Original Article
نیازسنجی و تعیین اولویت های تحقیقاتی معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی
Needs Assessment and Prioritization Research Services, Deputy Director of Social Security
بهزاد دماری ، علی حسن زاده ، ابوالقاسم پوررضا
1
سازمان تأمین اجتماعی در ارتباط تنگاتنگ با موضوع تأمین امنیت سلامت،نقش مؤثری در تخصیص منابع محدود بخش بهداشت و ارتقای سلامت جامعهء بیمهشدگان دارد.برای رسیدن به چنین رسالتی،سازمان ناگزیر به شناخت چالشها و مشکلات درونی و بیرونی خود در حال و آینده است.گروه مدیریت سازمان میتواند این مسائل را از طریق علمی بشناسد و برای موارد در اولویت چارهای بیندیشد.برخی از این موارد با اقدام اجرایی رفع میشود ولی بخشی از این مشکلات و چالشها نیاز به تحقیق و کاوش علمی دارد.از طرفی تعیین اولویتهای تحقیقاتی در چرخهء مدیریت پژوهشی نقطهء آغازین بوده و به دلیل محدودیت منابع انسانی و مالی بخش تحقیقاتی انجام آن ضروری است.به همین منظور معاونت درمان سازمان با انجام طرح «نیازسنجی و تعیین اولویتهای تحقیقاتی بخش درمان سازمان»،گاهی رو به جلو،در ساماندهی و جهتدار کردن تحقیقات در سازمان برداشته است.در این طرح که با مشارکت ذینفعان سازمان شامل چهار گروه پژوهشگران،تصمیمگیرندگان،ارائهکنندگان خدمات و جوامع مرتبط اجرا شد،اولویتهای تحقیقاتی سه سال آینده بخش درمان مشخص شده است.
https://qjo.ssor.ir/article_61133_fbd63ce222802337a264e76467726f4c.pdf