per
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
2007-02-20
8
شماره 3-4
7
42
61136
Original Article
مروری بر مبانی تعرفه گذاری خدمات بهداشتی درمانی در ایران
A Review on the Basis of Tariffing Health Services in Iran
علی حسن زاده، سعیده فخیم علیزاد
1
"ارزش نسبی خدمات به قرار زیر است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) 1-2،روش اول:بدون لحاظ تعدیلات جغرافیایی و بدون استفاده از ضریب تعدیلی مدیکر در این مثال پرداخت به پزشک در شرایط غیر تسهیلاتی لحاظ میشود. روش دوم:با لحاظ تعدیلات جغرافیایی و با استفاده از ضریب تعدیلی مدیکر در این صورت محاسبه برای منطقه جزایر ماکرو در فلوریدا به قرار زیر خواهد بود: ارزش نسبی کل برای کد 31299(با لحاظ تعدیلات جغرافیایی)-ارزش نسبی بار کاری (0/29)*ضریب تعدیل جغرافیایی(1/000)+ارزش نسبی هزینه ارائه خدمت در شرایط غیر تسهیلاتی(0/27)*ضریب تعدیل جغرافیایی(0/739)+ارزش نسبی بیمه مسئولیت مدنی (0/30)*ضریب تعدیل جغرافیائی(1/094)-(0/29)+(0/46476)+(0/7440)-1/43936 در گام دوم عدد بدست آمده در ضریب تعدیلی مدیکر برای سال مورد نظر(در سال 8002 برابر با 83/0780)ضرب میشود. این شرکتها عبارتند از:برنامههای دولتی مدیکر، کارگزاران صلیب آبی و سپر آبی1،سازمانهای مراقبتهای مدیریت شده2،به همین دلیل در کشور آمریکا برای تعیین ارزش نسبی مناسب کلیه دادههای هزینهای از قبیل:درآمد پزشکان، هزینههای ارائه خدمت،بیمه مسئولیت مدنی،و دفعات خدمت(بار مراجعه برای هرخدمت) مستند شده و توسط پزشکان طرف قرارداد به شرکت بیمهای اعلام میگردد که از این طریق میانگین هزینه هرخدمت به هرفرد در ماه برآورد میگردد. 2. سناریوی دوم:کلیه محاسبات سالانه انجام شده توسط مدیکر را درخصوص بار کاری پزشک،هزینه عملیاتی ارائه خدمت،و هزینه ناشی از مسئولیت مدنی را پذیرفته و در مورد ضریب جغرافیائی ضریب تعرفه ترجیحی مناطق محروم را که توسط معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری اعلام میگردد ملاک محاسبه قرار داده و ضریب تعدیلی توسط شورای عالی بیمه خدمات درمانی و با توجه به منابع در اختیار سلامت کشور اعلام شود."
https://qjo.ssor.ir/article_61136_6e15ad75b238258689a7a8809639e794.pdf
per
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
2007-02-20
8
شماره 3-4
43
56
61137
Original Article
شاخص های مالی - هزینه ای در بخش بهداشت و درمان
Financial Indicators - Costs in the health sector
محمود کاظمیان
1
: "شاخصهای مالی-هزینهای در بخش بهداشت و درمان دکتر محمود کاظمیان1 مقدمه روند فزاینده هزینههای بهداشتی و درمانی و سهم این هزینهها از تولید ناخالص داخلی (GDP) و اجزای اصلی آن یکی از موضوعات حایز اهمیت در مطالعات و پژوهشهای اقتصادی بخش بهداشت و درمان محسوب میشود. در شیوه محاسباتی معرفی شده توسط"برمن"این حسابها میتواند به طور مستقل از یکدیگر براساس یکی از پنج نوع طبقهبندیهای اقتصادی زیر تهیه و نمایش داده شود: 1)مؤسسات تأمینکننده منابع مالی و فراهمآورندگان خدمات،2)انواع فعالیتها یا مراقبهای بهداشتی و درمانی،3)موارد یا موضوع هزینهها به تفکیک نیروی انسانی و موارد دیگر هزینهها،4)مناطق جغرافیایی یا اداری کشوری،و 5)طبقهبندی اقتصادی اجتماعی خانوارها و دریافتکنندگان خدمات مانند آنچه که در مطالعات درآمد-هزینهای خانوارها مورد نظر میباشد. تنظیم این حسابها براساس اطلاعات هزینهها در مؤسسات پرداختکننده هزینهها و سایر اطلاعات فراهم آمده در حسابهای ملی کشور(تهیه شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ایران)،و در چارچوب یک طبقهبندی مستقل برای مؤسسات تأمینکننده منابع مالی و فراهمآورندگان خدمات،به شرح مورد اشاره توسط"برمن"،صورت پذیرفته است1. طرح پژوهشی حسابهای ملی بهداشت و درمان ایران-سالهای 0531-0831،با استناد به مجموعه اطلاعات ثبتی در قوانین بودجه سالانه و مؤسسات تأمین مالی هزینهها و عرضهکننده خدمات و همچنین اطلاعات بودجه خانوار و سایر اطلاعات مربوط به هزینههای اختصاص یافته به بخش بهداشت و درمان ایران در طول دوره اشاره شده،موضوع طبقهبندی و نحوه تنظیم صورتهایی مالی هزینهها و مصارف در بخش بهداشت و درمان کشور را برای یک دوره 13 ساله(0831-0531)ارائه نموده است."
https://qjo.ssor.ir/article_61137_5412dc60aa7be84c6a29b751a9cc0371.pdf
per
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
2007-02-20
8
شماره 3-4
57
84
61139
Original Article
تحلیل رفتار هزینه ای بیمارستان های سازمان تأمین اجتماعی با استفاده از روش ترکیب مراجعه (Case Mix)
Analysis of Cost-Effectiveness of Social Security Organization Hospitals Using Case Mix
رضا کاشف قربانپور، سید مصطفی نوری
1
: "تنها کار پژوهشی صورت گرفته درباره این موضوع یک پایاننامه کارشناسی ارشد1است،که خلاصه آن به شرح زیر است: نخستین گام در جهت اداره اقتصادی و برنامهریزی دقیق در مورد عملکرد آینده بیمارستان، محاسبه هزینههای هربخش میباشد و لذا در این راستا پژوهش به بررسی مدلها و الگوهای تخمین تابع هزینه و تابع هزینه چند کالایی(تنوع کالاها و خدمات در بیمارستان)پرداخته است. در این پژوهش بهرهگیری از رهیافت تئوری اطلاع و بررسی اثر ترکیب-مراجعه در تحلیل هزینههای بیمارستانی مورد تاکید قرار گرفته است و متوسط هزینه را برای هربخش محاسبه نموده است. سپس این دو معیار اطلاع را به گونهای استاندارد نموده،تا دارای میانگین واحد شوند؛ (به تصویر صفحه مراجعه شود) معادله 7:(به تصویر صفحه مراجعه شود) سپس معیارهای استاندارد شده،به عنوان وزنهای فرمول تجمیع خطی مورد استفاده واقع میشوند،تا دو معیار برای پیچیدگی نسبی هربار-مراجعه به بیمارستان1تولید شود؛ (به تصویر صفحه مراجعه شود) معادله 8:(به تصویر صفحه مراجعه شود) X?1?i و X?2 i اعداد شاخص هستند که به عنوان مجموع وزنی نسبتهای ترکیب-مراجعه محاسبه شدهاند و وزنهای آن معیارهای استاندارد شده پیچیدگی هرمورد میباشد. روش کار به این صورت که با استفاده از تکنیکهای پیشرفته آماری و اقتصاد سنجی نظیر ARMA و ARIMA ابتدا تعداد مراجعین به بخشهای مختلف را در یک بیمارستان پیشبینی کنیم و سپس براساس هزینه متوسط برآورد شده به ازای هربیمار بستری در هر بخش و لحاظ نمودن نرخ تورم و همچنین سایر ملاحظات مربوط به افزایش تعداد تختهای فعال در هربخش و غیره،هزینه کل هربخش و در نتیجه کل بودجهء مورد نیاز بیمارستان را برآورد و پیشبینی کنیم."
https://qjo.ssor.ir/article_61139_453e57be1696e26f92c1b2f32f050c49.pdf
per
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
2007-02-20
8
شماره 3-4
85
114
61141
Original Article
بررسی روش های تأمین منابع مالی نظام سلامت در کشورهای منتخب و ارائه الگو برای ایران
Investigating the methods of financing the health system in selected countries and providing a model for Iran
علی ماهر، دکتر علی محمد احمدی، آناهیتا شکری جمنانی
1
همانطور که یافتههای پژوهش نشان داد؛کل مخارج سلامت در کشورهای مورد پژوهش حساسیت در برابر تغییرات متغیرهای مورد بررسی را از خود نشان دادند و ساز و کارهای تأمین منابع مالی نظام سلامت در این کشورها به گونهای است که با وجودی که آن کشورها در وضعیت بهتری از لحاظ درآمد سرانه به سر میبرند و افراد جامعه دارای رفاه بهترین میباشند، اما پرداخت مستقیم از جیب افراد درصد کمتری را در تأمین منابع نظام سلامت این کشورها به خود اختصاص داده است؛در حالی که در کشور ایران آمارها نشان میدهد که خطراتی که خانوار به دلیل هزینههای مربوط به نظام سلامت با آن مواجه میشود،برحسب توان پرداخت آنها توزیع نشده است و نظام سلامتی به گونهای است که افراد یا خانوارها بعضا در آن از طریق خرید مراقبت مورد نیاز خود به سوی فقر سوق داده میشوند و یا به دلیل هزینههای زیاد،مجبور به عدم خرید مراقبت میگردند. بحث و نتیجهگیری همانطور که یافتههای پژوهش نشان داد؛کل مخارج سلامت در کشورهای مورد پژوهش حساسیت در برابر تغییرات متغیرهای مورد پژوهش را از خود نشان دادند و ساز و کارهای تأمین منابع مالی نظام سلامت در این کشورها به گونهای است که با وجودی که آن کشورها در وضعیت بهتری از لحاظ درآمد سرانه به سر میبرند و افراد جامعه دارای رفاه بهتری میباشند،اما پرداخت مستقیم از جیب افراد درصد کمتری را در تأمین منابع نظام سلامت این کشورها به خود اختصاص داده است؛در حالی که در کشور ایران آمارها نشان میدهد که خطراتی که خانوار به دلیل هزینههای مربوط به نظام سلامت با آن مواجه میشود،برحسب توان پرداخت آنها توزیع نشده است و نظام سلامتی به گونهای است که افراد یا خانوارها بعضا در آن از طریق خرید مراقبت مورد نیاز خود به سوی فقر سوق داده میشوند و یا به دلیل هزینههای زیاد،مجبور به عدم خرید مراقبت میگردند
https://qjo.ssor.ir/article_61141_4de6837bc9b2628474efba5c6ac62a44.pdf
per
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
2007-02-20
8
شماره 3-4
115
126
61143
Original Article
هدفمندسازی یارانه های بخش سلامت
Target Health Subsidies
ایروان مسعود اصل، دکتر علی اخوان بهبهانی
1
"هدفمندسازی یارانهها بخش سلامت دکتر ایروان مسعود اصل1،دکتر علی اخوان بهبهانی2 چکیده زمانی که رعایت عدالت به عنوان یک هدف برای دولت مطرح است دولتها تلاش میکنند یارانهها به سمت و سوی گروههایی با بیشترین نیاز هدایت شوند. طبیعی است که اگر به ازای گروه هدف این یارانهها به سمت گروههای جمعیتی دیگر برود دولت در برنامه هدفمندسازی یارانههای سلامت خود موفق نبوده است. در این روش تلاش برای عدم دریافت خدمات رایگان دولتی توسط گروه غیر هدف به عمل نمیآید بنابراین یارانهها به سوی آنها سوق پیدا میکند. این نوع هدفمندسازی تمام مزایای برنامه یارانهای را به سمت فقرا هدایت میکند،اجازه نمیدهد که هیچ یک از افراد غیر گروه هدف(غیر فقرا)به مزایا دست پیدا کنند،احتمال وارد نشدن افراد فقیر در برنامه بسیار کم است؛اما از سوی دیگر ممکن است بسیار هزینهبر باشد چرا که نیازمند اطلاعات واقعی وضعیت اقتصادی تمام افرادی است که بالقوه مشمول یارانه هستند. در حقیقت،شایعترین روشی که در کشورهای در حال توسعه برای در دسترس قرار دادن خدمات سلامت دولتی یارانهای یا رایگان برای فقرا مورد استفاده قرار گرفته،ارائه همگانی مراقبت یارانهای است که تحت عنوان یارانههای عمومی قیمت نی شناخته میشود. 1 معنی ارائه همگانی مراقبت یارانههای در کشورهای در حال توسعه آن است که نظام سنتی ارائهکنندگان خدمات که متشکل از وزارتخانههای سلامت ملی و یا دفاتر منطقهای آنهاست، به ارائه مراقبت یارانهای یا رایگان به تمام بیماران بپردازند و غالبا این کار را صرفنظر از توان پرداخت آنها انجام دهند."
https://qjo.ssor.ir/article_61143_deabdbb51a18bdc6a0753a4b46bc4c37.pdf
per
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
2007-02-20
8
شماره 3-4
127
146
61144
Original Article
بازاریابی اجتماعی در خدمات سلامتی
Social marketing in health services
امین ترابی
1
"در عرصه جدید سلامت،نیازهای مشتریان نیز در حال تغییر است و سازمانهای ارائهدهنده خدمات سلامتی برای برآوردن این نیازها باید روشهای مدیریتی مؤثرتری را بکار گیرند. اما اگر فردی دارای سرطان ریه باشد و از وضعیت خود ناآگاه باشد،در وی نیاز وجود دارد اما به علت عدم آگاهی از آن مشکل،نیاز برای رفع آن را احساس نمیکند به این نیاز،نیاز بالقوه گویند که باید بوسیله سیاستهای سلامتی مناسب کشف و ارضاء گردد. 1وظیفه مدیر بازاریابی این است که نیاز،خواست و تقاضای مشتریان نظام بهداشت و درمان(مراجعین و بیماران)را در یک جهت قرار داده و نیازهای آنها را به تقاضاهای مورد عمل تبدیل نماید. Smith,2000:1-17 برای بازاریابی فرض شده است،در صورتی که در سالهای اخیر با تلاش دانشمندان این عرصه، مفهوم جدیدتری تحت عنوان بازاریابی اجتماعی پایه عرصه سازمانها نهاده است. 3مقصود از دیدگاه بازاریابی اجتماعی این است که سازمان باید نیازها، خواستها و منافع بازار مورد نظر را تعیین کند. البته در بازاریابی اجتماعی این کالا یا پول نیست که مبادله میشود،بلکه نیاز،فکر،ایده و یادگیری است که مبادله میشود و در نهایت تغییر رفتار حاصل میگردد. -خیلی پیچیده نباشد(از دیدگاه مردم) -قبلا آزمایش شده باشد،به طور مثال؛اگر بخواهیم ویژگیهای مذکور را در مورد برنامه بهداشتی تنظیم خانواده در ایران به کار ببریم باید دید کدام روش تنظیم خانواده دارای ویژگیهای بیشتری از بین موارد بالا است؟در جدول شمارهء 2 تفاوت بین فرآیند بازاریابی اجتماعی با آنچه بازاریابی اجتماعی محسوب نمیگردد،نشان داده شده است. این سازمان از بازاریابی اجتماعی به عنوان یک راه حل برای مشکلات خود در ترغیب مشتریان استفاده میکند."
https://qjo.ssor.ir/article_61144_d2545b8b460ddc71cf7c58b2abb1c16a.pdf
per
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
2007-02-20
8
شماره 3-4
147
172
61146
Original Article
زمینه های شکل گیری و روند تحول در بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی
Formation and development trends in the social welfare organization
مظفر کریمی
1
"با توجه به عدم رضایت سازمان از نحوه اجرای مفاد تبصره یاد شده و ارائه گزارشهایی مبنی بر مصرف اعتبارات ویژه درمان بیمهشدگان تأمین اجتماعی در مواردی غیر از این امر،با تلاش مسئولان سازمان و نمایندگان تشکلهای کارگری،تبصرهء 01 قانون بودجهء سال 8631 کل کشور به نحوی تنظیم شد که سازمان تأمین اجتماعی و وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی هرکدام تکالیفی را به شرح زیر عهدهدار میشدند: 1. سازمان تأمین اجتماعی در ابتدای سال مبلغ 02 میلیارد ریال از اعتبار سهم درمان بیمهشدگان به صورت تنخواهگردان در اختیار وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی قرار میداد تا منحصرا برای ارائه خدمات درمانی بیمهشدگان تأمین اجتماعی مورد استفاده گیرد. با یادآوری این نکته که از سال 4531 تا تاریخ اجرای این قانون،سازمان تأمین اجتماعی فاقد تشکیلات مشخصی برای بیمه درمان بوده است،در اجرای این قانون،سازمان تأمین اجتماعی موظف شد اقدامات زیر را در راستای تعهدات درمانی خود به بیمهشدگان،انجام دهد: -انجام تعهدات بندهای الف و ب ماده 3 قانون تأمین اجتماعی مصوب تیر ماه 4531(امور درمان بیمهشدگان تأمین اجتماعی)را به عهده گیرد و این تعهدات را از بخشهای دولتی و در صورت نیاز از بخش خصوصی با رعایت تعرفهای رسمی تأمین نماید. با توجه به تغییر سیاستهای بخش درمان کشور در دهه 0731 و مشکلاتی که از ناحیه اجرای ماده 01 آییننامه یاد شده متوجه سازمان بود،در اسفند ماه سال 2731،به پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی،ماده 01 آییننامه اجرایی قانون الزام با تصویب وزرای بهداشت،درمان و آموزش پزشکی،کار و امور اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی اصلاح و روشهای درمان به شرح زیر تعریف شد1: الف)درمان مستقیم:فقط در واحدهای سازمان اعم از ملکی و استیجاری به اجرا درمیآید."
https://qjo.ssor.ir/article_61146_38c1e5159739c1c8ce723361e6be7db0.pdf
per
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
2007-02-20
8
شماره 3-4
173
197
61148
Original Article
مروری بر پوشش خدمات درمانی و برخورداری از خدمات در سازمان بیمه خدمات درمانی
A review of health care coverage and services in the health insurance organization
حسین زارع، سید قاسم صمیمی فر
1
"توزیع هزینههای درمانی به تفکیک صندوقهای بیمهای در سالهای 5831-0831 (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع:گزارش عملکرد سازمان بیمه خدمات درمانی،5831 دادههای جداول شمارهء 2،3،4 و 5 و 6 نشان از بیعدالتی موجود در استفاده از خدمات بوسیله گروههای تحت پوشش در صندوقهای مختلف است،که بویژه در صندوق روستاییان بارزتر است،علیرغم تلاشهای صورت گرفته در سال 4831 و 5831 و بهبود نسبی شاخصهای برخورداری از خدمات(که قابل تأمل است؟)،مصرف بیشتر خدمات در صندوقهای خویشفرمایان،کارکنان دولت و سایر اقشار شیفت منابع را به سمت این صندوقها و مصرف کمتر خدمات را در صندوق روستاییان موجب شده است. از سوی دیگر با عنایت به قانون بیمه همگانی خدمات درمانی تکالیف سازمان عبارت است از: -ایجاد صندوقهای موضوع تبصره 5 ماده 5 قانون(صندوق کارکنان دولت،صندوق نیازمندان،صندوق روستاییان و صندوق سایر گروههای اجتماعی)به صورت مجزا -دریافت حق سرانه درمان از مشمولان قانون(سهم دولت،دستگاه حمایتکننده یا بیمهگذار و سهم بیمه شونده) -پرداخ هزینههای درمانی بیمهشدگان تحت پوشش به افراد حقیقی و حقوقی ذینفع براساس مقررات مربوط -نظارت بر حسن اجرای مفاد قراردادهای ارایه خدمات درمانی و بیمه درمانی به بیمهشدگان که با اشخاص حقیقی منعقد شده است و نظارت بر کیفیت و چگونگی ارایه خدمات به بیمهشدگان تحت پوشش به طور مستقیم یا از طریق مراجع ذیصلاح -بررسی مطالعه و تحقیق در زمینه امور بیمه خدمات درمانی -بررسی و برآورد میزان حق سرانه درمان و تغییرات آن و ارایه پیشنهاد به وزارت رفاه و تامین اجتماعی به منظور طی مراحل تصویب مراجع ذی صلاح قانونیژ -ارتقای پوشش بیمه درمانی در کشور از طریق اجرای طرح بیمه روستاییان و عشایر، تشکیل صندوقهی بیمه خویشفرمایان و سایر گروههای اجتماعی،اجرای طرح بیمه بستری اقشار بیمه نشده شهری -افزایش دسترسی به خدمات درمانی از طریق افزایش دسترسی اقشار آسیبپذیر به خدمات درمانی(از طریق بیمه بستری افراد بیمه نشده) -مداخله در کیفی خدمات درمانی از طریق تشکیل شوراهای فنی،کمیتههای علمی- تخصصی و بررسی نسخ در جهت بهبود کیفیت خدمات قابل ارایه به بیمهشدگان با عنایت به موارد ذکر شده تشکیل سازمان بیمه خدمات درمانی با همه مزایای که داشته است،موفق به ارایه پوشش بیمهای مناسب به جمعیت هدف بویژه روستاییان و اقشار کم درآمد نشده است."
https://qjo.ssor.ir/article_61148_ec836d9f094db356ec77e3ed86998bae.pdf
per
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
2007-02-20
8
شماره 3-4
197
232
61149
Original Article
بررسی روند واگذاری سهم درمان (یا پورسانتاژ) به برخی کارفرمایان
Review the process of transferring the share of treatment (or exposure to some employers)
مسعود فردوسی
1
"سازمان میتواند ضمن ریشهیابی علل درخواست واگذاری درمان که همانا فاصله در حال افزایش بین پوشش هزینهها از سوی بیمه درمان سازمان تأمین اجتماعی و هزینههای واقعی درمان است،در کوتاه مدت به اصلاح درصدهای فوق بپردازد تا لااقل در این میان کمتر متضرر گردد و در طولانی مدت به اصلاح مواد قانونی مرتبط در این زمینه بپردازد به گونهای که با قوانین صندوقهای بیمهای کشورهای مترقی هماهنگ باشد و حتی الامکان از بازگشت افراد خارج شده از صندوق جلوگیری نماید. ب:در گام بعدی اطلاعات لازم از قبیل میانگین هزینههای درمانی یک خانواده در سنین اشتغال و دوران بازنشستگی در سازمان تأمین اجتماعی براساس نمونهگیری(برای درمان مستقیم)و نیز اطلاعات موجود در دفاتر اسناد پزشکی(برای درمان غیر مستقیم) به روش گذشتهنگر برآورد گردید. از آنجا که هدف ما تعیین مقدار هزینه صرف شده از سوی سازمان تأمین اجتماعی برای دو گروه شاغل و مستمریبگیر بود،از لحاظ متدولوژیک باید در بخش درمان مستقیم قیمت تمام شده هرخدمت1را در مورد استفاده ضرب و برای هرگروه محاسبه میکردیم،اما چون قیمت تمام شده خدمات قبلا محاسبه نشده،امکان استفاده از این روش وجود نداشت. همانگونه که ذکر شد،مهمترین انگیزه کارفرمایان و کارکنان برای واگذاری درمان،پر کردن فاصلها است که هماکنون بین پوشش هزینهها از سوی بیمه درمان سازمان تأمین اجتماعی و هزینههای واقعی درمان ایجاد شده است. 3. این پژوهش اطلاعاتی اولیه را درباره مقایسه وضعیت درصدهای فعلی(7%سهم کارفرما و 2%سهم سازمان)با هزینههای درمانی یک خانوار شاغل و یک خانوار مستمریبگیر به دست داده و براساس یافتهها تسهیم 6%سهم کارفرما و 3%سهم سازمان را پیشنهاد میکند ولی برای استحکام پایههای علمی مطلب،انجام پژوهشهای دیگر به همراه محاسبات آکچوئری و محاسبه نرم تورم در دورههای زمانی مفید خواهد بود."
https://qjo.ssor.ir/article_61149_535d7b52287b5358bc4012e38bc13460.pdf
per
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
2007-02-20
8
شماره 3-4
233
294
61150
Original Article
بررسی روند شیوع از کار افتادگی ناشی از کار در بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی
The survey of the prevalence of disability caused by work in the social security organization's insured
یدالله ادیب نیا
1
تأمین اجتماعی در کشور ما حاصل بیش از هفتاد سال تلاش و تجربه و هماندیشی صاحبنظران و دلسوزان کشور است.آنچه امروز در اختیار داریم،میراثی است که از نیم قرن پیش به جا مانده است.نیم قرنی که پر از فراز و نشیب،آزمون و خطا و ناکامیها و کامیابیهاست.در نیم قرن گذشته،دستاندرکاران سازمان تأمین اجتماعی کوشیدهاند تا در هر گام بر استحکام و پایداری نظام تأمین اجتماعی افزوده شود،اقشار بیشتری از جمعیت کشور تحت پوشش قرار گیرند و تعهدات تأمین اجتماعی با سهولت و کیفیت بیشتری ارائه شود. مهمترین تعهدات و خدمات سازمان تأمین اجتماعی طبق ماده 3 این قانون شامل حوادث و بیماریها و بارداری،بازنشستگی،از کار افتادگی(کلی و جزئی)،مستمری بازماندگان،مقرری بیمه بیکاری،غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری،غرامت نقص عضو مقطوع،کمک هزینه عائلهمندی،اولاد،ازدواج،کفن و دفن و...نیز هزینه وسایل کمک پزشکی(اورتزوپروتز)میباشد. از کار افتادگی یکی از عوارض و پیامدهای حوادث است.در کشور ما نیز با عنایت به ماده 91 قانون تأمین اجتماعی جهت تعیین میزان از کار افتادگی جسمی و روحی بیمهشدگان و افراد خانواده آنها،کمیسیونهای پزشکی بدوی و تجدیدنظر با بهرهگیری از دانش و تخصص پزشکان متخصص و مجرب و متعهد تشکیل میگردد. اساس پرداخت مستمری از کارافتادگی در تأمین اجتماعی،صدمات قابل تأئید پزشکی میباشد و به عنوان آسیبی تعریف میشود که منجر به ناهنجاری جسمی و یا روحی و روانی شده و میتوان آن را با روشهای تشخیص بالینی و پاراکلینیکی به اثبات رساند. از کار افتادگیهای مشمول این قانون عمدتا به علت بیماریها و حوادث ناشی از کار و غیر ناشی از کار رخ میدهد. در این مطالعه سعی شده است که با تکیه بر اطلاعات و آمار ارائه شده توسط سازمان تأمین اجتماعی،خصوصیات از کارافتادگیهای ناشی از کار و روند شیوع آن در یک دوره 10 ساله یعنی از سال 1374 تا 1384 و برآورد بار مالی ناشی از آن مورد تحلیل قرار گیرد.از دیدگاه سازمان بینالمللی کار،تأمین اجتماعی حمایتی است که جامعه در برابر نابسامانیهای اجتماعی و اقتصادی ناشی از قطع یا کاهش شدید درآمد افراد بر اثر بیکاری، بیماری،بارداری،از کارافتادگی،سالمندی،فوت و همچنین افزایش هزینه درمان و نگهداری خانواده(عائلهمندی)،به اعضای خود ارائه میکند. براساس اصل 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی،بیکاری،پیری،از کارافتادگی،بیسرپرستی،در راه ماندگی،حوادث و سوانح، نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبتهای پزشکی به صورت بیمه و غیره،حقی است همگانی و دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم،خدمات و حمایتهای مالی فوق را برای یکایک افراد کشور تأمین کند.
https://qjo.ssor.ir/article_61150_90d90fd57d9caba58861f6ecc9e0c769.pdf
per
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
2007-02-20
8
شماره 3-4
295
315
61151
Original Article
خدمات سلامت در امارات متحد عربی
Health Services in UAE
ناهید اعتضادپور
1
"واحدهای اجرایی و نیروی انسانی خدمات سلامت وزارت سلامت برای ارائه خدمات سلامت از امکانات درمانی اختصاصی و امکانات درمانی وابسته به سایر سازمانهای دولتی و حمایتی و امکانات بخش خصوصی برخوردار است بهرهگیری از خدمات پزشکی بخش خصوصی و بسط و گسترش امکانات درمانی این بخش برای استفاده شهروندان امارات متحد عربی از خدمات سلامت به نحو مطلوب و در راستای اهداف دولت فدرال براساس قوانین فدرال سالهای 5791،3891 و قانون فدرال سال 6991 میلادی (موضوع خدمات پزشکی بخش خصوصی،خدمات دارویی و ایجاد موسسات داروسازی و داروخانههای خصوصی و تأسیس مراکز درمانی خصوصی)است. توزیع کل داروسازان و دندانپزشکان در مناطق پزشکی امارات متحد عربی در سال 4002 (به تصویر صفحه مراجعه شود) بیشترین درصد داروسازان وزارت سلامت به ترتیب در امارت دبی،امارت ابوظبی،و امارت شارجه و دندانپزشکان به ترتیب در امارت ابوظبی،امارت دبی،امارت شارجه و العین شاغل هستند استقرار مراکز درمانی اختصاصی سایر سازمانهای دولتی و حمایتی غیر تابعه وزارت سلامت در امارت ابوظبی،امارات دبی،منطقه پزشکی العین و منطقه پزشکی الغربیه و اشتغال و اسکان 351 داروساز و 271 دندانپزشک شاغل این بخش موجب افزایش تعداد داروسازان و دندانپزشکان در امارتهای فوق شده است. Radio-Diagnostic سایر خدمات پزشکی تخصصی موفق در سطح کشور میتوان به آزمایشگاههای تخصصی باروری از طریق لوه آزمایشگاهی در بیمارستان توأم در منطقه پزشکی العین-شامل حدود صد مورد باروری و زایمان از این طریق1(در سال 9991 میلادی)که با موفقیت در این بخش انجام شده است-و نیز مرکز مطالعه راجع به تومورها2در همین بیمارستان-که مراجعان زیادی از خارج از امارات برای درمان داشته و دارد-اشاره کرد."
https://qjo.ssor.ir/article_61151_de232f989b1be31af75de53fb22b7f25.pdf
per
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
2007-02-20
8
شماره 3-4
295
338
61152
Original Article
مراقبت های سلامتی در فنلاند
Health care in Finland
مترجم: ندا شعرباف شعار، دکتر حسین زارع علی محمد گودرزی
1
https://qjo.ssor.ir/article_61152_64c31fc30a8136dd1aac708cb50c7e5d.pdf
per
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
2007-02-20
8
شماره 3-4
315
338
63038
سیاست های رفاهی خانواده در فنلاند
The institutional classification of various social security systems
مترجم: علی محمد گودرزی
1
مقرری خرجی به منظور فراهم نمودن خرجی مکفی برای فرزندان زیر 81 سال مقیم فنلاند که نمیتوانند خرجی کافی را از والدین خود دریافت کنند مقرر شده است. مشارکت فعال زنان در زندگی کاری سبب ارتقا و توسعه قوانین در مورد مراقبت از فرزندان کوچک و نقش حفاظت از فرزندان کوچک خود که زیر هفت سال سن دارند مراقبت به عمل بیاورند از جمله:مراقبتهای روزانه شهری،مراقبت از فرزندان در بخش خصوصی با اتکا بر کمک هزینهای که در این مورد در اختیار خانوادهها قرار میگیرد و یا مراقبت از فرزندان در خانه و استفاده از مرخصیهای پرستاری و کمک هزینه مراقبت خانگی از فرزند. مقرری مراقبت در بخش خصوصی شامل یک مقرری پایه به میزان 731/33 یورو برای هر کودک در یک ماه و یک مقرری مکمل است که براساس وسع و سطح درآمد خانوادهها در اختیار آنان قرار میگیرد. مقرری مراقبت از فرزند در خانه2 مقرری مراقبت از فرزند در خانه در اختیار خانوادههایی قرار میگیرد که دارای فرزندان زیر سه سال باشند و از خدمات مراکز شهری(کودکستانهای تحت نظر شهرداری)استفاده نمیکنند. بخش سلامت و اجتماعی این خدمات را در اختیار والدینی که دارای فرزندان معلول هستند قرار داده و اطلاعاتی را در مورد چگونگی رفتار با فرزندان از مراحل آغازین برای آنها فراهم میکنند. مبلغی که با توجه به وضعیت و سطح درآمد خانواده کودکان معلول در نظر گرفته میشود باید توسط آنها برای استفاده از خدمات پرداخت شود."
https://qjo.ssor.ir/article_63038_b2d3d14f992afa9107352999d50fb99e.pdf
per
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
2007-02-20
8
شماره 3-4
339
354
61153
Original Article
ناخشنودی از خصوصی سازی: نظام در حال شکل گیری مراقبت سلامت در چین
Unhappiness on privatization: the system of health care in China
مترجم: اسفندیار معینی
1
دولت مرکزی توانایی و تعهد خود را نسبت به بار توزیع منابع مراقبت سلامت از مناطق ثروتمند به مناطق فقیر از دست داد و وضع کشوری را که اکثریت جمعیت آن در مناطق فقیرنشین روستایی زندگی میکردند،بدتر کرد کاهش پشتیبانی دولت از نظام مراقبت سلامت باعث خصوصیسازی بیشتر مؤسسات ارائهکننده مراقبت سلامت چینی شد و آنها را وادار به فروش خدمات در بازارهای خصوصی کرد تا بتوانند هزینههای خود را پس از کاهش تخصیص منابع عمومی،پوشش دهند. تأثیر جانبی این کار کنار گذاشته شدن شبکه مراقبت سلامت بیشتر روستاهای چین بود که بدون نظام پزشکی تعاونی،هیچ راهی برای انباشت مخاطرات هزینههای مراقبت سلامت نداشتند،و 009 میلیون روستایی که بیشتر آنها از شهروندان فقیر بودند،یکشبه پوشش بیمهای خود را از دست دادند. به علاوه تجربه چین ضرورت درگیر شدن دولت برای تأمین یک شبکه ایمنی مراقبت موثر سلامت را که در آن ارائهکنندگان صرفنظر از تاریخ و یا زیانشان بابت خدمات شده خود پاداش بگیرند،آشکار ساخته است زمانی که پزشکان و بیمارستانهای چین بابت ارائه خدمات با تکنولوژی عالی پاداش گرفتند. چالش مهمی که در چین و ایالات متحد به آن بها داده نشده ات،این است که چگونه به یک نظام ارائهکننده مراقبت سلامت ناکارا و بد سازماندهی شده که در شهرها متورم شده و در مناطق روستایی کهنه شده است را میتوان اصلاح کرد چالش دیگر فراروی چین القای ضرورت حفظ منافع بیماران و کیفیت منطقی خدمات به کارکنان مراقبت بهداشتی بویژه پزشکان،و مراعات اخلاق حرفهای بوسیله بخشی خصوصی است
https://qjo.ssor.ir/article_61153_7e0fee23ab73f0758d4524ac7aa1076e.pdf
per
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
2007-02-20
8
شماره 3-4
353
392
61154
Original Article
چشم انداز رفاه اجتماعی در جهان امروز
A prospect of social welfare in today's world
مترجم: دکتر ناصر موفقیان
1
https://qjo.ssor.ir/article_61154_fd2cac93c78dbc8825178a951834cd9d.pdf