%0 Journal Article %T بررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر کارآفرینی درون‌سازمانی با تبیین نقش میانجی تعهد سازمانی در مدیریت درمان تأمین اجتماعی شهر کرمان %J تأمین اجتماعی %I مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی %Z 1563-0781 %A محسن بیگی, مطهره %A ملامحمدی, مجید %D 2020 %\ 05/21/2020 %V 16 %N 1 %P 175-204 %! بررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر کارآفرینی درون‌سازمانی با تبیین نقش میانجی تعهد سازمانی در مدیریت درمان تأمین اجتماعی شهر کرمان %K سرمایۀ اجتماعی %K کارآفرینی درون‌سازمانی %K تعهد سازمانی %K تأمین اجتماعی کرمان %R %X هدف:دراین پژوهش تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر کارآفرینی درون‌سازمانی با تبیین نقش میانجی تعهد سازمانی در مدیریت درمان تأمین اجتماعی شهر کرمان بررسی شده است. جامعۀ آماری وحجم نمونه: جامعۀ آماری کلیۀ کارکنان اداری (غیردرمانی) مدیریت درمان تأمین اجتماعی شهر کرمان که مشتمل بر 362 نفر هستند. برای تعیین تعداد حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد که 187 نفر به‌عنوان نمونه تعیین شد. روش انتخاب نمونه تصادفی ساده است. روشپژوهش: توصیفی همبستگی است و برای جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامۀ استاندارد به‌کار گرفته شده است. همچنین، بررسی روایی و پایایی پرسش‌نامه‌ها تأیید شدند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها: تجزیه‌وتحلیل داده­ها با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار Spss ویراست 22 و Smart PLS ویراست 3 استفاده و سطح معنی‌داری 05/0 در نظر گرفته شد. یافته: یافته­ها نشان می‌دهد سرمایۀ اجتماعی بر کارآفرینی درون‌سازمانی با تبیین نقش میانجی تعهد سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتیجه‌گیری: می‌توان گفت با افزایش سطح سرمایۀ اجتماعی به‌مثابۀ توانایی کنشگران برای به دست آوردن و حفظ منابع، کارکنان کارآفرینی بیشتری از خود بروز می‌دهند و برعکس، با کاهش این توانایی به‌مراتب کارکنان سطح کمتری از کارآفرینی سازمانی را تجربه می‌کنند. سازمان­هایی که در آنها مشارکت، تعهد و اعتماد در سطح بالاتری قرار دارند، موجب می‌شوند فرد زمان زیادی را برای فکرکردن، خلاقیت، نوآوری و درنهایت، کارآفرینی داشته باشد. از آنجا که روابط میان کارکنان و عوامل مرتبط با آن به بهبود در کارآفرینی درون‌سازمانی می‌انجامد و برعکس، هرگونه کاهش در سرمایۀ ارتباطی و عوامل مرتبط با آن به کاهش در کارآفرینی درون‌سازمانی منجر می‌شود که داشتن ساختار سازمانی مناسب درتصمیم‌گیری و انجام‌دادن کار به‌صورت گروهی موجب ایده‌پروری و نوآوری در سازمان و نهایتاً، کارآفرینی درون‌سازمانی می‌شود. به‌طور کلی، یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد سرمایۀ اجتماعی بر کارآفرینی درون‌سازمانی با نقش میانجی تعهد سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد. %U https://qjo.ssor.ir/article_122071_bc8a85fe805f94782a29357673d3d8d4.pdf