هدف: یکی از اقدامات مهم سازمان تأمین اجتماعی در سالهای اخیر، حذف دفترچۀ بیمه از درمان مستقیم سازمان و استفاده از نسخۀ الکترونیک است. این مقاله با اتکای پژوهشی در این زمینه، اقدام سازمان در حذف دفترچۀ بیمه از درمان و جایگزینی سیستم جدید HIS را از دیدگاه کارکنان مراکز درمانی بررسی میکند.روش: پیامدهای این اقدام در دو گروه الف) بهبود کارایی و بهرهوری و ب) بهبود روابط شامل ارزیابی شده است. برای این منظور کارکنان 16 مرکز درمانی سرپایی شهر تهران به صورت تمامشماری در روز پرسشگری در نظر گرفته شدند که در نهایت بعد از انتخاب حدود 600 نمونه، 423 نفر به پرسشنامه پاسخ گفتند.یافتهها: بیشتر پاسخگویان (8/52 درصد) در ابتدا موافق حذف دفترچه و جایگزینی سیستم جدید HIS بودند. همچنین، انتظار کارکنان بر آن بود که حذف دفترچههای بیمه موجب بهبود ابعاد گوناگون کار و محیط کاری (اعم از کارآیی و بهرهوری و روابط بین کارکنان با بیماران و نیز با یکدیگر) شود و فقط حدود 7 درصد به اثربخشی این طرح در این زمینهها بدبین بودند. نسبت این گروه از افراد در ارزیابی از عملکرد طرح حذف دفترچه در وضع فعلی به 6 درصد رسید؛ یعنی بخش اصلی انتظارات در این زمینه برآورده شده است. با این حال، میتوان بیان کرد که بیشتر پاسخگویان هم انتظار مثبتی از نقش حذف دفترچه بر فرایندهای کاری و ارتباطی داشتند و هم وضع موجود را مثبت ارزیابی میکردند.نتیجه: در نهایت، میانگین ارزیابی از وضع موجود، تا حدودی کمتر از میانگین ارزیابی از انتظار و پیشبینی تأثیر حذف دفترچه بر این موارد است، اما در کل، ارزیابی مثبت و رضایتبخشی از این طرح بین گروههای گوناگون کارکنان مراکز درمانی وجود دارد.