TY - JOUR ID - 61144 TI - بازاریابی اجتماعی در خدمات سلامتی JO - تأمین اجتماعی JA - QJO LA - fa SN - 1563-0781 AU - ترابی, امین AD - Y1 - 2007 PY - 2007 VL - 8 IS - شماره 3-4 SP - 127 EP - 146 DO - N2 -  "در عرصه جدید سلامت،نیازهای مشتریان نیز در حال تغییر است و سازمان‌های ارائه‌دهنده‌ خدمات سلامتی برای برآوردن این نیازها باید روشهای مدیریتی مؤثرتری را بکار گیرند. اما اگر فردی دارای سرطان ریه باشد و از وضعیت خود ناآگاه باشد،در وی نیاز وجود دارد اما به‌ علت عدم آگاهی از آن مشکل،نیاز برای رفع آن را احساس نمی‌کند به این نیاز،نیاز بالقوه‌ گویند که باید بوسیله سیاست‌های سلامتی مناسب کشف و ارضاء گردد. 1وظیفه مدیر بازاریابی این است که نیاز،خواست و تقاضای مشتریان نظام بهداشت و درمان(مراجعین و بیماران)را در یک جهت قرار داده و نیازهای آنها را به تقاضاهای مورد عمل تبدیل نماید. Smith,2000:1-17 برای بازاریابی فرض شده است،در صورتی که در سال‌های اخیر با تلاش دانشمندان این عرصه، مفهوم جدیدتری تحت عنوان بازاریابی اجتماعی پایه عرصه سازمان‌ها نهاده است. 3مقصود از دیدگاه بازاریابی اجتماعی این است که سازمان باید نیازها، خواست‌ها و منافع بازار مورد نظر را تعیین کند. البته در بازاریابی اجتماعی این کالا یا پول نیست که مبادله می‌شود،بلکه‌ نیاز،فکر،ایده و یادگیری است که مبادله می‌شود و در نهایت تغییر رفتار حاصل می‌گردد. -خیلی پیچیده نباشد(از دیدگاه مردم) -قبلا آزمایش شده باشد،به طور مثال؛اگر بخواهیم ویژگی‌های مذکور را در مورد برنامه‌ بهداشتی تنظیم خانواده در ایران به کار ببریم باید دید کدام روش تنظیم خانواده دارای‌ ویژگی‌های بیشتری از بین موارد بالا است؟در جدول شمارهء 2 تفاوت بین فرآیند بازاریابی‌ اجتماعی با آنچه بازاریابی اجتماعی محسوب نمی‌گردد،نشان داده شده است. این سازمان از بازاریابی اجتماعی به عنوان یک راه‌ حل برای مشکلات خود در ترغیب مشتریان استفاده می‌کند." UR - https://qjo.ssor.ir/article_61144.html L1 - https://qjo.ssor.ir/article_61144_d2545b8b460ddc71cf7c58b2abb1c16a.pdf ER -