2024-03-29T20:29:26Z
https://qjo.ssor.ir/?_action=export&rf=summon&issue=13054
تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
1563-0781
1398
15
1
تعارض خصوصی سازی و عدالت اجتماعی در حقوق کار
امیرعلی
دهقانی
خیرالله
پروین
طرح مساله: عدالت اجتماعی از اساسی ترین اصول نظام اجتماعی است که با وجود ارائه تعاریف مختلف از سوی صاحب نظران و اندیشمندان سیاسی و اجتماعی در خصوص اصالت و حقانیت آن تردیدی وجود ندارد. تحقق عدالت اجتماعی مبنای توجیهی فلسفه وجودی دولت و سنگ بنای مشروعیت اقدامات آن درعرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه است. از طرفی خصوصی سازی اصطلاحی فراگیر است که به واگذاری کنترل عملیاتی و یا مالی موسسات در مالکیت دولت به بخش خصوصی اشاره می کند و ایننکته که با خصوصی سازی در این حوزه چتر حمایتی دولت کم خواهد شد همواره بیم این میرود که سرمایه داران وکارفرمایان با توجه به هدف اصلی خود که همانا کسب سود بیشتر بوده است در روابط کارگر و کارفرمایی به سمت تضعیف عدالت اجتماعی گام بردارند. روش: این مقاله با بهره گیری از روش هایی چون تحلیل محتوا و تحقیق کتابخانه ای سعی درجمع آوری داده های مورد نیاز می نماییم و سپس با توجه به نظری بودن موضوع به استدلال و استنتاج صحیح مطلب بر میآییم. یافته ها:نظرات اندیشمندان در حوزه عدالت اجتماعی در حقوق کار را میتوان مبنای سنجش تاثیر خصوصی سازی بر این حوزه در نظرگرفت.در این مطالعه که جنبه میان رشته ای بین رشته های حقوق ، اقتصاد و جامعه شناسی میباشد به صورت روش توصیفی و تحلیلی به بررسی رابطه عدالت اجتماعی و خصوصی سازی و نقش آن در تحقق عدالت اجتماعی درحقوق کار پرداختیم.
''خصوصی سازی''
''تعارض''
''حقوق''
''عدالت اجتماعی''
''حقوق کار''
2019
04
21
15
41
https://qjo.ssor.ir/article_96127_1cd823b23040e51a14c47cfb3a3f8b38.pdf
تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
1563-0781
1398
15
1
بررسی رضایتمندی مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی و تأثیر آن بر نگرش نسبت به سازمان
علی اکبر
تاج مزینانی
میلاد
بگی
تأمین اجتماعی منعکس کننده مسئولیت و تعهد دولتها در تأمین امنیت اجتماعی و اقتصادی آحاد افراد جامعه است. سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از متولیان این امر، بیش از 36 میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش قرار داده است که این موضوع بر اهمیت سنجش رضایت و ارزیابی عملکرد این سازمان می-افزاید. هدف مطالعه حاضر بررسی میزان رضایت مستمریبگیران سازمان تأمین اجتماعی از خدمات ارائهشده و نگرش آنها نسبت به این سازمان می باشد. دادهها با استفاده از پیمایشی که در سال 1396 انجام گرفت گردآوری و سپس با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیهوتحلیل شدند. به این منظور تعداد 400 نفر به صورت تصادفی در 9 استان مختلف و همچنین شرق تهران، غرب تهران و شهرستانهای تهران انتخاب شدند که به صورت تلفنی مورد مصاحبه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که رضایت افراد از خدمات فرهنگی سازمان و خدمات غیرحضوری کارگزاری ها در سطح پایینی قرار دارد هرچند که رضایت از رفتار پرسنل و کارکنان سازمان و نیز خدمات درمانی ارائهشده توسط آن در سطح بالایی قرار دارد. مستمری بگیران همچنین رضایت اندکی از قوانین بازنشستگی داشتند. از طرفی رابطه مثبتی بین میزان رضایت افراد از خدمات ارائهشده توسط شعب بیمه تأمین اجتماعی و نگرش مثبت نسبت به سازمان وجود دارد. با این وجود سازمان بایستی در نحوه ارائه و اطلاعرسانی برخی خدمات تجدیدنظر کرده و آنها را بهبود بخشد تا میزان رضایت بالاتری را کسب کند.
رضایتمندی
سازمان تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
مستمریبگیران
نگرش
2019
04
21
43
62
https://qjo.ssor.ir/article_96128_f7ce34c3da65089970eea4e9f40bc903.pdf
تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
1563-0781
1398
15
1
ارزیابی خدمات غرامت دستمزد ایام بیماری در ایران
خیام
عزیزی مهر
آمنه
میرزایی
این مقاله به ارزیابی وضعیت غرامت دستمزد ایام بیماری در ایران میپردازد. بدین منظور از دو روش اسنادی و مصاحبه با کارشناسان و بیمهشدگان مشمول غرامت دستمزد ایام بیماری استفاده کرده است. نتایج نشان میدهد بهرغم افزایش نسبت مشمولان بیمه، نسبت اسناد صادره رو به کاهش بوده است. در حالیکه نسبت زنان استفادهکننده از غرامت دستمزد ایام بیماری کمتر از نسبت زنان بیمهشده است (برخلاف مردان)، اما در سالیان اخیر نسبت زنان استفادهکننده از این خدمات بیش از افزایش نسبت شمول بیمهای آنها بوده است. گروه سنی 40 تا 49 سالمترین گروه سنی بیمهشدگان را هستند که نسبت استفاده-کنندگان غرامت دستمزد در این گروه سنی کمتر از نسبت بیمهشدگان است. همچنین پرداختیها کمتر از خط فقر و حدود یک سوم از میزان هزینه خانوار شهری را تشکیل میدهد که نشانگر عدم کفایت هزینهای این خدمات است. براساس مصاحبههای انجامشده مهمترین چالشهای خدمات غرامت دستمزد را میتوان در سه دسته کلی که هر کدام از آنها دارای چند محور هستند جای داد شامل: چالشهای نهادی وسازمانی (طولانیشدن فرایند رسیدگی به پروندهها و پرداختیها؛ عدم آگاهی بیمهشدگان از قوانین و مقررات؛ وقوع خطاهای ثبتی؛ مشکلات مربوط به استعلام وضعیت؛ ناکافی بودن تعداد شعب رسیدگیکننده و حجم نیروی کار نسبت به حجم کارهای این بخش)؛ مسائل مرتبط با عملکرد کارفرمایان (خطاها و اشکالات در لیستهای ارسالی از سوی کارفرما؛ احتمال اخراج مشمولین؛ مشکلات مرتبط با دریافت مرخصی از سوی کارکنان برای پیگیری پروندهها)؛ اثرات بر زندگی مشمولان (تنگناهای اقتصادی ناشی از تأخیر در پرداختها؛ فشار اقتصادی ناشی از تأمین هزینههای جانبی پزشکی).
غرامت دستمزد ایام بیماری
کفایت هزینهها
چالشهای خدمات غرامت دستمزد
2019
04
21
63
85
https://qjo.ssor.ir/article_96129_2f8cfe06daa578f81f85e2118788607f.pdf
تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
1563-0781
1398
15
1
پیش بینی وفاداری و رویگردانی بیمه شدگان خویش فرمای سازمان تامین اجتماعی مبتنی بر روشهای داده کاوی
اکبر
نجفی
وفاداری و رویگردانی مشتریان یکی از چالشهای مهم شرکتها و موسساتی است که خدمات و کالا را به مشتریان خود عرضه میکنند. سازمان تامین اجتماعی هم در موضوع وفاداری بیمهشدگان خویشفرما جهت ادامه بیمهپردازی، در سالهای اخیر با چالش فوق مواجه بوده است. در این پژوهش اطلاعات و شاخصهای مهم حدود 21407 نفر در قالب 27 ویژگی از بانکهای اطلاعاتی سازمان مذکور استخراج گردید. سپس با استفاده از الگوریتم NSGA-II، تعداد 7 ویژگی مهم که دارای حداقل خطای طبقهبندی بودند، انتخاب شد. در ابتدا عملیات طبقهبندی دادهها با شبکه عصبی چندلایه برروی دادههای موجود و با استفاده از 27 ویژگی انجام شد و دقت طبقهبندی 97.6 درصد بدست آمد. پس از انتخاب بهترین طبقهبند که شبکه عصبی بود، عملیات طبقهبندی با شبکه عصبی برروی همان دادهها و در قالب 7 ویژگی انجام شد و دقت 96.8 درصد بدست آمد. در مرحله انتخاب بهترین طبقه-بند جهت انجام پیشبینیهای مورد نیاز، از 3 الگوریتم شبکه عصبی چندلایه، الگوریتم ماشین بردار پشتیبان (SVM) و الگوریتم KNN استفاده شد که نهایتاً شبکه عصبی چندلایه، بهترین دقت طبقهبندی را با مقدار 96.8 درصد بدست آورد. سپس برای شبکه عصبی مذکور با استفاده از 7 ویژگی مربوط به دادههای سالهای 1367 تا 1395 آموزش انجام شد. از شبکه عصبی آموزش دیده جهت پیشبینی وفاداری و رویگردانی مشتریان سالهای 1396 و 1397 که به تعداد 8364 رکورد میباشد، استفاده شد. نهایتاً این نتیجه حاصل شد که با در نظر گرفتن همه احتمالات، حدود 27.65 درصد از بیمهشدگان خویشفرمای سالهای 1396و1397 در کلاس رویگردان دستهبندی خواهند شد.
تامین اجتماعی
وفاداری و رویگردانی
طبقه بندی
انتخاب ویژگی
2019
04
21
88
109
https://qjo.ssor.ir/article_96131_e849f29b92ab212dde2931d447b62f60.pdf
تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
1563-0781
1398
15
1
بررسی وضعیت نظام سلامت ایران از نظر تعارض منافع ساختاری از جنبه مالی
رامین
شیردل
تعارض منافع ساختاری(شکلی) در نظام سلامت به حالتی گفته میشود که یکی از نهادها وظایف متفاوتی داشته باشد و اهداف فرعیاش در تعارض با هدف اصلیاش باشد. این تعارض میتواند هزینههای نظام سلامت را به شدت افزایش و کارایی را به صورت معنیداری کاهش دهد لذا بررسی آن حائز اهمیت میباشد. تعارض منافع میتواند در بعد مالی یا غیرمالی ایجاد شود که در این تحقیق جنبه مالی مورد بررسی قرار گرفته است. مطابق مبانی نظری، در نظام سلامت اگر 1-نظیمکننده نظام(متولی)، همزمان ارائهکننده خدمات و یا 2-تامینکننده مالی، همزمان ارائهکننده خدمات باشد، تعارض منافع ساختاری ایجاد میشود. در نظام سلامت ایران نقشهای تولیت، تامینکننده مالی و ارائهکننده خدمت، بهروشنی تقسیم نشدهاند. وزارت بهداشت در هر سه نقش فوق فعالیت میکند، سازمان تامین اجتماعی نیز در دو حیطه تامینکننده مالی و ارائهکننده خدمت فعالیت میکند. بخش خصوصی نیز ارائه کننده خدمات است. مطابق بررسی به عمل آمده در این مقاله، از نظر ظاهری هم در وظایف وزارت بهداشت و هم در وظایف سازمان تامین اجتماعی، تعارض منافع وجود دارد. بررسی بیشتر نشان داد که از نظر ماهوی، در وظایف سازمان تامین اجتماعی تعارض منافع وجود ندارد ولی در وظایف وزارت بهداشت وجود دارد. یافته ها نشان داد که نظام سلامت ایران از تعارض منافع ساختاری نوع اول، که شدیدتر است و حتی چون وزارت بهداشت (دولت) در وظیفه تولیت و ارائه خدمت نقش چشمگیری دارد لذا از بدترین نوع تعارض منافع ساختاری رنج میبرد. و راه حلی که میتوان پیشنهاد داد این است که ارائه خدمات از وزارت بهداشت جدا شود.
ایران
نظام سلامت
تعارض منافع ساختاری
اصلاحات ساختاری
2019
04
21
113
125
https://qjo.ssor.ir/article_96132_70f6a11e14d530064252261f1ec1cdb0.pdf
تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
1563-0781
1398
15
1
اثرات پیری جمعیت بر هزینه مراقبتهای بهداشتی در ایران
فروغ
شجاعی
سید جمال الدین
محسنی زنوزی
یوسف
محمدزاده
مقدمه: یکی از عوامل تأثیر گذار بر هزینههای سلامت پیری جمعیت است، رشد فزاینده هزینههای سلامت در بیشتر کشورهای جهان و پیامدهای آن باعث شده است که بسیاری از پژوهشها در دههی گذشته به بررسی عوامل مؤثر بر هزینه های سلامت بپردازند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر پیری جمعیت بر هزینههای بخش سلامت در ایران میباشد. روش بررسی: این مطالعه از نوع مطالعه تحلیلی در حیطه کاربردی اقتصاد است که با استفاده از دادههای سری زمانی سالهای 1395-1352 به بررسی تأثیر پیری جمعیت، رشد اقتصادی و شهرنشینی بر هزینههای بخش سلامت در ایران پرداخته است، به این منظور از روشBayesian-VAR استفاده شده است. دادههای آماری از سایتهای اینترنتی به خصوص سایت بانک مرکزی، مرکز آمار و بانک جهانی تهیه شده است و تحلیل دادهها به کمک نرم افزار Eviews انجام شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد 1/0 تغییرات هزینههای بخش سلامت ناشی از تغییرات جمعیت سالمند می-باشد با توجه به این که در مدل برآورد شده ضریب پیری جمعیت 03/2 میباشد لذا با افزایش یک درصدی جمعیت سالمند، هزینههای سلامت بیش از 2% افزایش خواهد یافت، همچنین شهرنشینی به واسطه بهتر بودن شرایط بهداشتی و رفاهی در شهرها و رشد اقتصادی به واسطه افزایش سطح رفاه اقتصادی و افزایش بهداشت عمومی موجب کاهش هزینههای بخش سلامت میشود. نتیجهگیری: نتایج تحقیق حاکی از آن است که با افزایش سالمندی هزینههای بخش سلامت نیز افزایش پیدا می-کند؛ لذا، سیایتگذاران و برنامهریزان باید زیر ساختهای لازم را برای پدیده سالمندی جمعیت انجام دهند تا از تأثیرات آن تا حد امکان کاسته شود.
پیری جمعیت
هزینه های
سلامت
2019
04
21
127
139
https://qjo.ssor.ir/article_96134_bf039df17e439fe3b6bed906b31cd673.pdf
تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
1563-0781
1398
15
1
شناسایی عوامل موفقیت مدیریت زمان و مدیریت هزینه پروژه ارتقاء هتلینگ بیمارستان های تامین اجتماعی
فوزیه
طباطبایی
این تحقیق با هدف شناسایی عوامل موفقیت مدیریت زمان و مدیریت هزینه پروژه ارتقاء هتلینگ بیمارستان های تامین اجتماعی صورت گرفته است. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای تیم اجرایی پروژه های ارتقاء هتلینگ بیمارستان های تامین اجتماعی در سال 1397 میباشند. با استفاده از روش نمونه گیری تکنیک گلوله برفی 75 نفر از متخصصان تیم اجرایی پروژه به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. این روش برای شناسایی افراد متخصص در یک زمینه خاص نیز مورد استفاده قرار می گیرد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد 40 پرسشی بود که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ و روایی از طریق تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم افزار AMOS بررسی شد. 11 عامل (تجربه از پروژههای گذشته، عملکرد نهادهای نظارتی، اندازه پروژه، تاخیرات و اشتباهات، برون سپاری، زمانبندی، سبک مدیریت و رهبری، میزان اختیارات، انسجام ارتباطات اجرایی، اندازه تیم، مهارت نیروی متخصص) به عنوان عوامل موفقیت زمان و هزینه شناسایی و در غالب مدل مفهومی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج مدل تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با نرمافزار SmartPLS نشان داد همه متغیرهای شناسایی شده بر موفقیت زمان و هزینه پروژه های تامین اجتماعی تأثیری مثبت و معنادار دارد. لازم است رنامه هایی برای مدیریت بهتر زمان و هزینه طرح ریزی نمود و بدین ترتیب احتمال موفقیت پروژه های هتلینگ بیمارستان را افزایش داد.
مدیریت زمان
مدیریت هزینه
هتلینگ بیمارستان
معادلات ساختاری
2019
04
21
141
166
https://qjo.ssor.ir/article_96135_87e2106a627433a198563206f31aa165.pdf
تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
1563-0781
1398
15
1
بررسی رابطه بین سازمان یادگیرنده با چابکی سازمانی در اداره کل و شعب تامین اجتماعی استان چهارمحال وبختیاری
فریبا
لله گانی
مقدمه: در سالهای اخیر، به سبب توسعه سریع تکنولوژی، محیط کاری در سازمانها به صورت مستمر تغییر زیادی کرده است. به منظور رویارویی با تغییرات جدیدی که در دنیای رقابت امروزی رخ میدهد، سازمانها باید به سازگاری با تغییرات بیاندیشند و به دنبال بهرهگیری از فرصتهای بالقوه باشند. یک سازمان چابک، فرایندهای سازمان و افراد را با فن آوری پیشرفته ترکیب میکند تا نیازها و انتظارات مشتری را در مدت زمان نسبتاً کوتاه برآورده کند. چابکی و یادگیری سازمانی از موضوعات مرتبط با تغییر و تحولات سازمانی هستند. هدف: هدف اصلی این پژوهش تعیین رابطه بین سازمان یادگیرنده با چابکی سازمانی در اداره کل و شعب تأمین-اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری میباشد. روش: از نظر روش توصیفی، همبستگی است و از نظر شیوه جمعآوری اطلاعات میدانی بوده است. جامعه آماری کلیه کارکنان اداره کل تأمین اجتماعی اعم از کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی میباشدیافتهها و بحث: یافتههای تحقیق نشان داد که سطح چابکی سازمانی تقریباً اکثر کارکنان 79/0 متوسط میباشد و ضریب پایایی پرسشنامه سازمان یادگیرنده برابر 86/0 محاسبه شده است که قابل قبول است. نتایج فرضیات نیز نشان داد که بین سازمان یادگیرنده با چابکی سازمانی (پاسخگویی سازمانی، انعطافپذیری سازمانی و سرعت سازمانی) همبستگی مستقیم و معناداری وجود دارد
"سازمان"
" یادگیرنده"
"چابکی "
2019
04
21
167
183
https://qjo.ssor.ir/article_96136_69aa34cb5eef15d640c57ce7b4a62f83.pdf
تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
1563-0781
1398
15
1
تأمین اجتماعی و نرخ جایگزینی کل در ازکارافتادگی و بازنشستگی
زهرا
نوروزی
تأمین اجتماعی برای مشمولان بیمه از کارافتادگی نرخ جایگزینی بالاتری نسبت به مشمولان بیمه بازنشستگی در نظر میگیرد. این واقعیت دو موضوع را بازتاب میکند: 1. مشمولان بیمه از کارافتادگی دارای درآمد حرفهای کمتری میباشند و مزایای تأمین اجتماعی در حال افزایش است و 2. مزایای بیمه ازکارافتادگی در صورت تقاضای زودتر از موعد مقرر،کاهش نمییابد. این پروژه از مطالعات بازنشستگی و سلامت (HRS) که از سال 1992 تا 2010 صورت گرفته است، استفاده میکند که سوابق درآمدهای تأمین اجتماعی را به چند بخش از جمله نرخ جایگزینی تأمین اجتماعی برای کارکنان بازنشسته و مشمولان بیمه ازکارافتادگی تقسیم میکند. در این پروژه نرخ جایگزینی کل در نظر گرفته میشود (سایر منابع درآمدی به غیر از تأمین اجتماعی را نیز حساب میکند) و تفاوتهای بین بازنشستگان و مشمولان بیمه ازکارافتادگی را بررسی میکند تا تفاوت رفاه کنونی بازنشستگان دو گروه را بیابد. نتایج نشان میدهد که حدود نیمی از مزیت 10 درصدی در نرخهای جایگزینی تأمین اجتماعی برای افراد ذینفع بیمههای ازکارافتادگی به دلیل تعدیلهای اکچوئریال مربوط به مزایای بازنشستگی است که دلالت بر این دارد که درآمد شغلی بین کارگران بازنشسته و افراد ذینفع بیمه ازکارافتادگی متفاوت نمیباشد، اما به طور قابل ملاحظهای نرخ جایگزینی کل برای مشمولان بیمه ازکارافتادگی پایین میباشد که نشان میدهد برخلاف نقش مهم تأمین اجتماعی در فراهم کردن یک منبع درآمد، مشمولان بیمه ازکارافتادگی پس از بازنشستگی دارای وضع بدتری نسبت به کارگران بازنشسته می باشند.
"نرخ جایگزینی کل"
" ازکارافتادگی"
" بازنشستگی"
" تامین اجتماعی"
2019
04
21
185
214
https://qjo.ssor.ir/article_96137_9db3bde760ef69535924aceffcb6a45c.pdf