مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعیتأمین اجتماعی1563-078117420211222Evaluation of Health Reform Plan (HRP) effects on macroeconomic variablesبررسی آثار و پیامدهای اجرای طرح تحول نظام سلامت بر شاخصهای حوزه اقتصاد کلان133016411110.22034/qjo.2023.347778.1262FAمحمدتقی فیاضیعضو هیئت علمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامیعلی همت جوشرکت آرش آرمهJournal Article20220618 <br /><strong>Definition</strong>: The Health Reform Plan aimed at "financially protection" to people from health costs, improving quality and increasing access to health services, was implemented in government hospitals. Challenges arising from the implementation of the HRP require that independent studies be conducted on its aspects. The present study was conducted for this purpose.<br /><strong>Purpose</strong>: The main purpose of this research is “economic evaluation of the consequences of the HRP on macroeconomic variables”<br /><strong>Method</strong>: The research methodology is based on examining the effects and consequences of implementing the HRP on key macroeconomic variables using a social accounting matrix. For this purpose, first, the social accounting matrix of Iran's economy was designed for 2016 with emphasis on the health sector and then the effects of the plan on macroeconomic variables were simulated and the results were extracted.<br /><strong>Result</strong>: The results of the research show that economic growth of 3.7% in the total 5 years of plan implementation has been achieved. Also, the total employment created in the whole economy has been equal to 162,578 jobs. Of the total revenue generated among the healthcare sub-sectors, hospital services with 1.21 units have produced the highest increase in the income of the factors of production. The combination of income distribution between factors of production shows that urban households earned more than rural households.<br /> <br /> <br /> <br /> <strong>مقدمه</strong>: طرح تحول نظام سلامت که به دنبال «محافظت مالی» مردم در قبال هزینههای سلامت، ارتقای کیفیت و افزایش دسترسی به خدمات درمانی بود، در مرحله اجرا با چالشهایی مواجه شد. این چالشها هم در حوزه بهداشت و درمان و هم خارج از آن ایجادشده است. بنابراین ادامه طرح به شکل اولیه، اصلاح طرح یا توقف آن مستلزم مطالعاتی در این زمینه بوده است. لذا مطالعه حاضر بهمنظور بررسی آثار اجرای طرح بر اقتصاد کلان تدوین شده است.<br /><strong>هدف</strong>: هدف اصلی مطالعه ارزیابی طرح تحول نظام سلامت از منظر تأثیر اجرای آن بر شاخصهای کلان اقتصادی مانند اشتغال و رشد اقتصادی است<strong>.</strong><br /><strong>روش</strong><strong>: </strong><strong>رو</strong>ششناسی پژوهش بهصورت تحلیلی – توصیفی و مبتنی بر استفاده از ماتریس حسابداری اجتماعی است. به این منظور ابتدا ماتریس حسابداری اجتماعی اقتصاد ایران با تأکید بر بخش بهداشت و درمان برای سال 1395 طراحی و سپس آثار طرح بر متغیرهای کلان اقتصادی با کمک آن شبیهسازی و نتایج استخراج شده است. تمام جداول ماتریس حسابداری اجتماعی و محاسبات مربوط به ضرایب، شبیهسازی و استخراج نتایج در محیط نرمافزار اکسل صورت گرفته است.<br /><strong>نتی</strong><strong>جه</strong>: نتایج تحقیق نشان داد که با هزینههای انجامشده در این طرح رشد اقتصادی 3.7 درصدی در کل 5 سال اجرای طرح حاصل شده است. همچنین کل اشتغال ایجادشده ناشی از اجرای طرح تحول نظام سلامت در کل اقتصاد و در 5 سال معادل 162578 شغل بوده است. از کل درآمد ایجادشده در بین زیر بخشهای بهداشت و درمان، خدمات بیمارستانی با 21/1 واحد بیشترین افزایش درآمد عوامل تولید را ایجاد کرده است. ترکیب توزیع درآمد بین عوامل تولید (نیروی کار شهری و روستایی) نشان داد که خانوارهای شهری بیشتر از خانوارهای روستایی عایدی داشتهاند. در حوزه توزیع درآمد نیز وضعیت تقریباً شبیه نظام ایجاد درآمد بوده است.https://qjo.ssor.ir/article_164111_e53a7126f9cae1dac11446472070f476.pdfمؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعیتأمین اجتماعی1563-078117420211222The situation of Islamic countries in benefiting from zakat resources in the social security systemوضعیت کشورهای اسلامی در بهرهمندی از منابع زکات در نظام تامین اجتماعی316216411410.22034/qjo.2023.316231.1238FAمحمد باقر امتیبرنامه ریزی رفاه اجتماعی، دانشگاه تهرانJournal Article20211121<strong>Objective:</strong> The most important goal of the present study is to study the management of religious financial resources in Islamic countries and the intersection of its spending system with social security systems. The studied countries are include Malaysia, Indonesia, Pakistan, and Saudi Arabia which were considered in detail. In addition, the experience of Islamic countries such as Jordan, Kuwait, Egypt, Palestine, Libya, Bangladesh, Bahrain and Yemen has been also considered.<br /><strong>Method:</strong> In this study, the method of comparative study has been used to study the experience of Islamic countries in organizing zakat and its relationship with social security expenditures (in the general sense).<br /><strong>Findings and conclusion:</strong> Finally, the classification of the situation of these countries in terms of zakat benefit systems was obtained. Important criteria for this classification are the status of the Zakat law, the organizations in charge of Zakat, the quality of Zakat distribution, and finally the consumption of Zakat and its relation to social security. The three obtained patterns are: compulsory comprehensive model, optional model, customary model. The different patterns of Islamic countries in each of these three categories still have minor differences that have been tried to be addressed in detail.<br /> <strong>هدف</strong>: مهمترین هدف پژوهش حاضر بررسی نحوه مدیریت منابع مالی دینی درکشورهای اسلامی و تلاقی نظام مصارف آن با نظامهای تأمین اجتماعی است.کشورهای مورد بررسی عبارتاند از: مالزی، اندونزی، پاکستان، عربستان که به شکل تفصیلی موردتوجه قرار گرفتند. علاوه بر این تجربه سایرکشورهای اسلامی نظیر اردن، کویت، مصر، فلسطین، لیبی، بنگلادش، بحرین و یمن نیز مدنظر قرارگرفته است.<br /><strong>روش</strong>: در این پژوهش از روش مطالعات تطبیقی بهمنظور بررسی تجربه کشورهای اسلامی در سازماندهی زکات و نسبت آن با مصارف مربوط به تأمین اجتماعی (به معنای اعم) استفاده شده است.<br /><strong>نتیجه</strong>: در نهایت دستهبندی از وضعیت این کشورها از منظر نظامهای بهرهمندی از زکات به دست آمد. معیارهای مهم برای این دستهبندی وضعیت قانون زکات، سازمانهای متصدی زکات، کیفیت توزیع زکات و درنهایت مصرف زکات و نسبت آن با تأمین اجتماعی است.<br /> سه الگو بهدستآمده عبارتاند از: الگوی جامع اجباری، الگوی اختیاری، الگوی عرفی. الگوهای مختلف کشورهای اسلامی در هریک از این سه دسته، همچنان دارای تمایزهای جزئی است که سعی شده است به شکل تفصیلی به آن پرداخته شود. <br /> https://qjo.ssor.ir/article_164114_658ef39a8726eb2f4071db60d0507e34.pdfمؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعیتأمین اجتماعی1563-078117420211222Iran's legal system and the procedure of administrative justice court on the subject of unemployment insuranceنظام حقوقی حاکم بر بیمهی بیکاری در ایران از منظر قانون و آرای دیوان عدالت اداری638416411610.22034/qjo.2023.369389.1286FAامیر حمیدیدانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبائیآی سا گلمحمدیدانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20220923<strong>Objective:</strong> The problem of unemployment and ensuring the livelihood and health of workers during unemployment period is always one of the main issues of labor code and social security. The purpose of writing this article is to investigate the situation of unemployment insurance in Iran's legal system.<br /><strong>Method:</strong> The research method is descriptive-analytical, and the data were collected through library sources.<br /><strong>Findings and Conclusion:</strong> The results of this study show that in Iran, since 1990, based on the adoption of "the Unemployment Insurance Law", workers who are unemployed against their will can be covered by unemployment insurance as a "social support" under the terms and conditions determined by the competent authority. Also, the results of the research show the strong role of the judicial procedure of the Administrative Court of Justice in removing ambiguity from the unemployment insurance law. Based on this legal procedure, unemployment caused by the termination of the contract by the employer, dismissal due to negligence or violation of disciplinary regulations, redemption against the will, handing over the workplace to another, retrenchment due to lack of need and geographical change of the place of service and all involuntary unemployment is included in unemployment insurance, and on the other hand, unemployment caused by seasonal jobs, termination of contract and unemployment of voluntary insured persons are excluded from unemployment insurance. The Administrative Court of Justice also allows receiving a provision for older workers who are fifty-five years old or older at the time of receiving unemployment insurance, until retirement.<br /> <br /> <strong>هدف:</strong> معضل بیکاری کارگران و تامین معاش آنان در دوران بیکاری همواره یکی از اصلیترین مباحث حقوق تامین اجتماعی است، هدف از پژوهش پیشرو بررسی وضعیت بیمه بیکاری در ادبیات حقوق کار و تامین اجتماعی ایران است.<br /><strong>روش:</strong> شیوه پژوهش توصیفی-تحلیلی و بر پایه بررسیهای کتابخانهای است.<br /><strong>نتیجه</strong>: پژوهش نشانگر آن است که در ایران با تصویب قانون بیمهی بیکاری در سال 1369، کارگرانی که ناخواسته و بر خلاف میل و ارادهی خود بیکار شده اند، میتوانند باتوجهبه سابقهی بیمهی پرداختی و تحت ضوابط و شرایطی همچون لزوم پرداخت شش ماههی حق بیمه (به استثنای موارد بیکاری ناشی از حوادث غیر مترقبه) و ارادی نبودن بیکاری با تشخیص مرجع ذیصلاح از مقرری بیمهی بیکاری بهعنوان «حمایت اجتماعی» برخوردار گردند. بر پایهی آرای وحدت رویه دیوان، بیکاریهای ناشی از فسخ قرارداد از سوی کارفرما، اخراج بهدلیل قصور یا تخلف از آییننامههای انضباطی، بازخرید بر خلاف اراده، واگذاری محل کار به غیر، تعدیل نیرو بهسبب عدم نیاز و تغییر جغرافیائی محل خدمت، همگی بیکاری بر خلاف اراده و مشمول بیمه بیکاری بهشمار آمده و ازسویدیگر بیکاریهای ناشی از مشاغل فصلی، اتمام مدت قرارداد و بیکاری بیمهشدگان اختیاری از شمول بیمه بیکاری خارج دانسته شدهاند. دیوان همچنین دریافت مقرری از جانب کارگران مسنی را که در تاریخ دریافت بیمهی بیکاری دارای پنجاه و پنج سال سن یا بیشتر باشند، تا زمان بازنشستگی مجاز میداند.<br /> https://qjo.ssor.ir/article_164116_5c630220ae5c5e6a6e099b2a14b5d03a.pdfمؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعیتأمین اجتماعی1563-078117420211222Extraction of Socio-economic factors of individuals without Social Insurance in country by gender, area of residence, age and wagesاستخراج ویژگیهای اجتماعی-اقتصادی افراد فاقد بیمه پایه در کشور به تفکیک جنسیت، منطقه زندگی، سن و دستمزد8510616411710.22034/qjo.2023.341979.1259FAمریم محمدزادهکارشناس ارشد از دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20220511<strong>Objective: </strong>The main purpose of this study is to survey the socio-economic factors of individuals who are not covered by insurance organizations. These people have no insurance coverage or only have life insurance. Both of these groups are targets for this study and could be potentially covered by the Social Security Organization. In addition to people without basic insurance coverage (social insurance), these factors are also extracted about other groups including people with basic insurance, people with different activities, housewives and people covered by the Relief Foundation<strong>.</strong><br /><strong>Method: </strong>This study is conducted in two sections of descriptive-inferential statistics and "household budget" data are used. The statistical population of the study is all Iranian urban households in year 1398, and sample of the study is urban people aged 18 to 50 years old in Iran. The data are first identified with Access software and then purged using IBM and Python analytics software and finally analyzed with that softwares and PowerBI.<br /><strong>Results</strong>: The results show that among the socio-economic factors studied, income, gender, age, education and the type of activity of individuals are correlated with being covered by social insurance or not, so that the level of income, education and age of urban people aged 18 to 50-year-old population who are covered with social insurance are higher than people without social insurance. Furthermore, the number of men covered by insurance are higher than women, while among people without social insurance, women have a share of 1.3 times more than men. Also, more than 90% of housewives do not have social insurance coverage and they are mostly literate, with an average age of 35 holding diploma or lower degrees.<br /> <br />.<strong>هدف</strong>: هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای اجتماعی-اقتصادی افرادی است که تحت پوشش سازمانهای بیمهای قرار ندارند. این افراد یا هیچ پوشش بیمهای ندارند یا تنها از بیمه عمر برخوردارند. هر دو این گروه مورد نظر پژوهش بوده و میتوانند به صورت بالقوه تحت پوشش سازمان تامیناجتماعی قرار گیرند. قابل ذکر است که این ویژگیها علاوه بر افراد فاقد پوشش بیمه پایه (بیمه اجتماعی) در رابطه با گروههای دیگر از جمله افراد دارای بیمه پایه، افراد با فعالیتهای مختلف، زنان خانهدار و افراد تحت پوشش کمیته امداد هم استخراج میشود.<br /><strong>روش</strong>: این پژوهش در قالب دو بخش آمار توصیفی-استقرائی پیش میرود و در آن از دادههای «بودجه خانوار» استفاده میشود. جامعه آماری این پژوهش کل خانوارهای شهری ایرانی است که نمونه مدنظر افراد شهری 50-18 سال دادههای «بودجه خانوار» ایران در سال 1398 است. درابتدا دادهها با نرمافزار اکسس شناسایی شد، در ادامه با استفاده از نرمافزارهای تحلیلی R و پایتون پاکسازی شده و در نهایت با نرمافزارهای مذکور همبستگی بین متغیرها بدست آمد.<br /><strong>نتیجه</strong>: نتایج نشان میدهد که در بین عوامل اجتماعی-اقتصادی مورد بررسی، درآمد، جنسیت، سن، مدرک تحصیلی و نوع فعالیت افراد با تحت پوشش بیمه اجتماعی بودن آنها مرتبط است بهطوریکه سطح درآمد، تحصیلات و سن افراد شهری 18-50 سال دارای بیمه اجتماعی بهطور میانگین بالاتر از افراد فاقد بیمه است. همچنین سهم مردان در بین افراد دارای بیمه بیشتر از زنان است درحالیکه در بین افراد فاقد بیمه اجتماعی زنان سهمی 3/1 برابر مردان دارند. همچنین بیش از 90 درصد زنان خانهدار فاقد پوشش بیمه هستند که عمدتا باسواد، دارای میانگین سنی 35 و مدرک تحصیلی دیپلم و پایینتر هستند.<br /> https://qjo.ssor.ir/article_164117_9337d3dcfccd88f9c93186703b390c08.pdfمؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعیتأمین اجتماعی1563-078117420211222The study of maternity leave in the light of the laws and sentences of the Administrative Justice Courtمطالعه مرخصی زایمان در پرتو قوانین و آرای دیوان عدالت اداری10712416411810.22034/qjo.2023.370517.1290FAمحمد شادپوردانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، گروه حقوق خصوصی و اقتصادیسید مهدی میرکریم پوردانشگاه علوم قضایی و خدمات اداریJournal Article20220923<strong>Objective:</strong> Maternity leave is considered as one of the subjects of social security and human rights in any country. The basis of maternity leave is to rest after the childbirth to ensure the health of mother. The aim of this study is to investigate the acts governing maternity leave, to discover the efficient period and the pattern of the social security system of some countries. Meanwhile, studying the sentences of Administrative Justice Court indicate that the basis of maternity leave in view of that Court and its approach is about the expressive reasons of the organizations for non-performing of the rules on maternity leave..<br /><strong>Method:</strong> This research is the result of using analytical-descriptive method, while collecting information was done through library research method besides using different sources such as verdicts issued by Administrative Justice Court.<br /><strong>Findings and Conclusion:</strong> The social security system of Iran has been developed subordinate to social policies. Currently, the period of maternity leave is 9 months and in some situations 12 months. While the economic approach to maternity leave does not consider this long period to be efficient. In addition, by examining the sentences issued by Administrative Justice Court, it is concluded that the Court has always prioritized the rights of women and mothers, by relying on legal principles, and does not pay attention to the reasons presented by public institutions in the absence of the enforcement of the laws on maternity leave.<br /> <br /> هدف: مرخصی زایمان و بارداری، بهعنوان یکی از موضوعات تأمین اجتماعی و حقوق بشری، در هر کشوری مورد توجه است. مبنای مرخصی زایمان، استراحت زنان پس از وضع میباشد تا بدین طریق سلامت جسم و روح مادر را تضمین نماید. هدف از مطالعهی قوانین ناظر بر مرخصی زایمان، کشف مدت مطلوب زایمان و الگوی حاکم بر نظام تأمین اجتماعی برخی کشورها است. همچنین با مطالعة آرای دیوان عدالت اداری روشن میشود که مبنای مرخصی زایمان نزد دیوان و رویکرد آن مرجع نسبت به دلایل ابرازی دستگاهها جهت عدم اجرای مقررات ناظر بر مرخصی زایمان چیست.<br />روش: این پژوهش حاصل بهرهگیری از روش تحلیلی-توصیفی است و روش گردآوری اطلاعات نیز کتابخانهای و با استفاده از منابع مختلف از جمله آرای دیوان عدالت اداری است.<br />نتیجه: نظام تأمین اجتماعی ایران، پس از انقلاب اسلامی تاکنون، بهتبع سیاستهای جمعیتی متخذ، تحولات بسیاری به خود دیده است؛ تا اینکه مدت مرخصی زایمان، در حال حاضر به 9 ماه و در برخی موارد، به 12 ماه رسیده است؛ این درحالی است که رویکرد اقتصادی به مرخصی زایمان، مدت طولانی مرخصی را در هر شرایطی، مطلوب تلقی نمینماید. افرون بر این، با بررسی آرای صادره از دیوان عدالت اداری، چنین رویکردی استنباط میگردد که این نهاد همواره با تکیه بر اصول حقوقی، تضمین حقوق زنان و مادران را اولویت خود قرار داده است و به دلایل ارائهشده توسط نهادهای عمومی در جهت عدم اجرای قوانین ناظر به مرخصی زایمان، وقعی نمیگذارد.<br /> https://qjo.ssor.ir/article_164118_40c51d7e19ac7765a4e07513ca7a22e6.pdfمؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعیتأمین اجتماعی1563-078117420211222General principles and approaches in social securityاصول و رویکردهای کلی در تامین اجتماعی12514616412010.22034/qjo.2023.368624.1284FAسیده زهره طاهریمسول تامین اجتماعیامیر محمدیمدیرحسابرسی داخلیJournal Article20220923<strong>Objective</strong>: The present study was conducted with the aim of investigating the general principles and approaches in social security.<br /><strong>Method</strong>: In terms of its purpose, this research is a theoretical study in which library resources are used to collect data. In this regard, along with a brief overview of the history of social security, the general approaches of social security in Iran and the international system have been investigated. In addition, the social security convention, the recommendation of social protection classes, the equality of treatment convention and the social security rights convention as the most important documents of the International Labor Organization in relation to the policies of the social security system have also been examined.<br /><strong>Findings and Results</strong>: The findings of the research indicate that in relation to the role of social security in today's societies, it was found that social security is for people who are facing illness and disability, unemployment, loss of a spouse, childbirth, the responsibility of caring for young children or retirement from work. , has many advantages.<br /> Also, based on the results obtained in this research, it was found that the security and stability of life, supporting people for independence as well as supporting the continuity of normal family activities are the most important principles and approaches of social security in international documents. Also, the examination of the goals and actions of the social security organization in Iran also shows that the aforementioned principles have been considered as the main approaches of social security in Iran.<br /> <strong>هدف</strong>: مطالعه حاضر با هدف بررسی اصول و رویکردهای کلی در تامین اجتماعی انجام شده است.<br /><strong>روش:</strong> این پژوهش از لحاظ هدف، یک مطالعه نظری است که در آن از منابع کتابخانهای برای گردآوری دادهها استفاده شده است. در این راستا، مقاوله نامه تامین اجتماعی، توصیه نامه طبقات حفاظت اجتماعی، مقاوله نامه برابری رفتار و مقاوله نامه حقوق تامین اجتماعی بهعنوان مهمترین مقاوله نامه سازمان بینالمللی کار در رابطه با خط مشیهای سیستم تامین اجتماعی نیز مورد بررسی قرار گرفته است.<br /><strong>یافتهها</strong><strong> </strong><strong>ونتیجه:</strong> یافتههای تحقیق حاکی از آن است که تأمین اجتماعی برای افرادی که با بیماری و ناتوانی، بیکاری، فوت، زایمان، مسئولیت مراقبت از کودکان خردسال یا بازنشستگی از کار مواجه هستند، مزایای متعددی به همراه دارد. در مجموع، بر اساس نتایج بدست آمده در این پژوهش مشخص شد که امنیت و ثبات زندگی، حمایت از افراد برای استقلال و همچنین حمایت از تداوم فعالیتهای بهنجار خانوادگی مهمترین اصول و رویکردهای تامین اجتماعی در اسناد بینالمللی است. همچنین بررسی اهداف و همچنین اقدامات سازمان تامین اجتماعی در ایران نیز نشان میدهد که در ایران نیز اصول فوقالذکر بهعنوان رویکردهای اصلی تامین اجتماعی مد نظر قرار گرفته است.<br /> https://qjo.ssor.ir/article_164120_36f87e6e3569a7635202596f72929820.pdf