مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
3
1
2001
05
22
Reforming the Reform of the Pension System: Ten Myths About Social Security Systems
باز اندیشی در باب اصلاح نظام بازنشستگی: ده افسانه درباره نظامهای تأمین اجتماعی
9
46
60280
FA
پیترآر.
ارزاگ
جوزف ای.
استیگلیتز مترجم: دکتر هرمز همایون
Journal Article
2001
04
10
<span>به گونهای که الن گرینسپن[رئیس بانک مرکزی امریکا]بیان کرده است: اگر صندوقهای امانی تأمین اجتماعی از طریق سرمایهگذاری در بازار سهام،به جای خرید اوراق قرضهء انعطافپذیرتر خزانهدار یامریکا،به نرخ بازدهی بالاتری دست یابند،درآمدهای بخش خصوصی که ناشی از داراییها و از جمله اعتبارات صندوقهای بازنشستگی است،به همان میزان سقوط خواهد کرد،و وضعیت مالی آنها را بالقوه به خطر خواهد انداخت. تأثیر خاص یک نظام تقاعد بر ایجاد انگیزه برای بازنشستگی زودتر از موعد شامل سه عنصر است:نرخ نهایی احتمالی برای کار اضافی(مزایای اضافی به نسبت مالیات یا کسور اضافی،برای هر سنی که دریافت مزایا شروع شود)؛محاسبات اکچوئری برای به تأثیر انداختن شروع دریافت مزایا(صرفنظر از آنکه کار ادامه داشته باشد یا نه)؛و مقررات ناظر بر این امر که آیا مزایا بر اثر درآمد کاهش مییابد یا نه. اما حتی در قیاس با نظامهایی که بالفعل اجرا میشوند نیز این افسانه اغراقآمیز است:خیلی ساده باید گفت که چنین ادعایی از نظر سیاسی واقعبینانه نیست که چنانچه فاجعهای مالی اتفاق افتد(مثلا،بازار سهام سقوط کند) و منافع بخشی قابل ملاحظه از مردم به خطر افتد،دولت دست روی دست خواهد گذاشت و به صورتی برای بهبود وضع اقدام نخواهد کرد. استل جیمز(8991)چنین نوشته است:«اطلاعات جمعآوریشده در باب دههء 0891 حکایت از آن دارد که ذخایر اعتباری صندوقهای بازنشستگی عمومی غالبا به شکلی نادرست مورد بهرهبرداری قرار گرفته و در بسیاری از موارد با زیان همراه بوده است-و علت عمدهء این امر آن است که مدیران عمومی ناچار بودهاند اعتبارات موجود را در سهامی دولتی سرمایهگذاری کنند یا به شرکتهای دولتی در حال ورشکستگی وام دهند،آن هم با بهرهای صوری که بخصوص در دورانهای تورمی حاص لجمع منفی داشته است</span>
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
3
1
2001
05
22
Globalization and postmodern values
جهانی شدن و ارزشهای پست مدرن
47
68
60283
FA
رونالد
اینگلهارت مترجم: محمود سلیمی
Journal Article
2001
04
10
<span>این امر حاکی از آن است که، اگرچه رشد اقتصادی و صنعتی شدن منافع قابل توجهی برای ادامهء زندگی انسانها به ارمغان میآورد اما آنگاه که از میزان معینی فراتر میرود،منافع مزبور رو به کاهش میگذارد. نمودار شماره 3 این نکته حائز اهمیت را نشان داده است:پایینترین سطح آسایش فردی طی دههء 0991،نه در فقیرترین کشورهای دنیا نظیر هند و نیجریه،بلکه در جوامع کمونیستی سابق(یعنی کشورهای خلف شوروی سابق نظیر مولداوی،بلاروس،اوکراین)مشاهده میشود. در این زمینه حتی در میان کشورهای پیشرفتهء صنعتی هنوز تفاوتهای فراوانی به چشم میخورد(مثلا کشورهای اسکاندیناوی در مرتبهای بسیار بالاتر از آلمان و ژاپن قرار دارند)،لکن به نظر میرسد چنین تفاوتی بیش از هر چیز منعکسکننده شیوهء زندگی در هر یک از کشورها باشد تا الزامات اقتصادی. nonmaterial quality of life از میان مسنترین گروههای سنی در نمودار،اکثریت قابل توجهی ماتریالیست هستند به این معنا که آنها اولویت اصلی خود را آسایش مادی و اقتصادی قرار دادهاند که البته تعداد آنها به نسبت 41 به 1 از پست ماتریالیستها بیشتر است. تحقیقات سال 5991 WVS نشان میدهد که سطح آسایش فردی در روسیه حتی از گذشته نیز پایینتر رفته است(یعنی به رقم بیسابقهء 21-رسیده،و این بدین معنا است که اکثریت مردم روسیه سعادتمند نبوده و در مجموع از زندگی خود رضایت نداشتند). این تفسیر ما را در تبیین این موضوع یاری میکند که چرا دموکراسی اکثریت تنها در مقطع کنونی تاریخ شکل گرفته و چرا،حتی در این دوران،احتمال شکلگیری آن در کشورهای بیشتر توسعهیافته(از لحاظ اقتصادی)،به ویژه کشورهایی که ارزشهای پستمدرن به میزان قابل ملاحظهای در آنها رواج یافته،زیادتر است.</span>
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
3
1
2001
05
22
The World Bank's approach to reforming the pension system
رویکرد بانک جهانی در مورد اصلاح نظام بازنشستگی
71
102
60285
FA
رابرت
هالزمن مترجم: محمدرضا صالح پور
Journal Article
2002
04
10
<span> "ضرورت اجرای اصلاح زودهنگام و دیرپای سیستم توازن درآمد با هزینه با توجه به پیر شدن جمعیت و ابزارهایی که باید به کار گرفته شود از سالها پیش به خوبی شناخته شده بود( Holzmann,1988 )،لیکن عدم جذابیت سیاسی مداخله در اصلاح فراگیر سیستم توازن درآمد با هزینه-به سبب آنکه دستاورد مالی و اقتصادی این اصلاحات هناگمی حاصل میشود که سیاستمدار مسئول اصلاحات مزبور پیشتر پست خود را از دست داده است-در انجام تغییرات حاشیهای مستمر،از نظر تناسب زمانی ایجاد مشکل میکند. این چهار روش،بهطور اجمال،به قرار زیر است: *نکول در مورد بخشی از تعهدات نسبت به کارگران موجود،به ویژه کارگران جوانتر،به روشی سازگار و متناسب با تغییرات حتمی در سیستم توازن درآمد با هزینه؛ *استفاده از عواید حاصل از خصوصیسازی داراییهای واجد مالکیت جمعی برای پر کردن خلأ(مشکلات مالی)موجود در سالهای اولیهء گذار؛ *استفاده از مقادیر کنترلشدهای از تأمین مالی از طریق اخذ وام در طی سالهای اولیه به منظور پخش هزینههای گذار به سالهای اتی که در آن سایر جنبههای اصلاحات،یعنی انگیزه های بهتر برای بازار مالی،کاهش فرار مالیاتی،و استفادهء کاراتر از سرمایهء موجود،سبب افزایش نرخ رشد کشور شده باشد؛و *انجام اقدامات مالی در بیرون از نظام بازنشستگی از طریق افزایش سایر مالیاتها از قبیل ارزش افزوده مالیاتی،1یا کاهش سایر هزینههای دولتی. به نظر من رویکرد چند رکنی دارای چندین مزیت مشخص است:این رویکرد قائل شدن به تمایز بین اهداف فقرزدایی و اهداف جایگزینی درآمد را ممکن میسازد؛تمهیدات و تدابیر کشور برای حمایت از درآمد زمان بازنشستگی را از تنوع مخاطره برخوردار میکند؛در عین حال که بسیاری از دستاوردهای اقتصادی صندوقهای بازنشستگی را حفظ میکند،بار گذار مالی را به حد اقل میرساند؛و در بحث اصلاحات،برای کارگران جوانتر،و آنهایی که با کاهش درآمد نیروی کار ناشی از جهانی شدن مواجه هستند،فایدههایی آشکار دربردارد."</span>
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
3
1
2001
05
22
Application of electronic services in social security organizations
کاربرد خدمات الکترونیکی در سازمانهای تامین اجتماعی
103
128
60286
FA
فرانسیس
کینرلر مترجم: دکتر علی حسن زاده
Journal Article
2001
04
10
<span>عناوین موضوعات مورد بحث در گردهمائیهای مذکور به شرح زیر است: لاهه،4991،ارتباطات به عنوان پیشنیاز یکپارچگی منابع تکنولوژیکی؛برلین،6991،نوآوریهای در تکنولوژی اطلاعات به عنوان عاملی قاطع در توسعه بیشتر سیستمهای تأمین اجتماعی؛مونتریال،9991،خدمات الکترونیکی:فرصتهای جدید برای ارائه خدمات در طرحهای تأمین اجتماعی. مؤسسات تأمین اجتماعی،در وهله اول،با ایجاد تغییر در شیوههای انجام کارهای خود، شیوه ارائه خدمات به مشتریان(بیمهشدگان،استفادهکنندگان،کارفرمایان،و دیگر طرفهای ذینفع)،و بهطور کلی در جهت بهبود کارآیی و اثربخشی سیستم خود را از این تکنولوژیهای جدید بهرهگیری کردهاند. با توجه به ورود تکنولوژیهای جدید،تنوع تقاضاها و انتظارات،و الزامات فزاینده مشتریان چگونه میتوان مأموریتهای مربوط را بهطور موثر به انجام رساند؟ ساختار درونی کار در سیستمهای تأمین اجتماعی یکبار دیگر نیاز به تغییر داشته و سرمایهگذاری جدید ضروری خواهد بود. Tarjeta de Seguridad Social هدف از اجرای پروژه سادهتر کردن روابط مشتریان با سازمان تأمین اجتماعی،بهطور خاص و وزارت کار و امور اجتماعی بهطور عام،از طریق صدور کارتهای انفرادی برای همه اعضای (ثبتنامکرده)-اعم از پرداختکننده(حق بیمه)و استفادهکننده از مزایا(ذینفع)بوده است. *ادغام تکنولوژیهای متعدد توسعه عمده دیگر یکه ضمن برنامه اطلاعات استراتژیک شماره 2 مطرح است ایجاد یک مرکز تلفنی است که به منظور استقرار انگیهز به هم پیوستگی خدمات و به کار گرفتن برخی از کارکنان دفتر اشتغال و آموزش حرفهای در این مراکز،به سیستمهی کامپیوتری نیز متصل شود-به مراکزی که به جای ایفای نقش به عنوان نمایندههای آن مؤسسه،در مقام مشاوران آموزشدیده برای پاسخ به سؤالات عمل کرده اما در عین حال اطلاعات مربوط به فرصتهای شغلی ارائهشده و خدمات موجود را در اختیار پرسشگران قرار دهند</span>
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
3
1
2001
05
22
Cost behavior in the field of health services
رفتار هزینه در عرصه خدمات بهداشتی درمانی
131
160
60289
FA
رابرت .ا.
میلین مترجم: دکتر ابوالقاسم پور رضا
Journal Article
2002
04
10
<span>"از لحاظ محاسبات جبری،هزینهءهای کل( TC )معادل هزینههای ثابت( FC )به اضافه هزینهء متغیر هر واحد( VC u )ضربدر کمیت واحدهای[خدمات]ارائهشده( Q )است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) مراکز(واحدهای)مسئول بودجه1(درآمد-هزینه) هزینهها در جایی شکل میگیرند. اکنون همهء هزینههای مرکز یا مراکز بعدی(از جمله هزینههای تخصیصیافته از اجارهبها و خدمات شهری)در سلسله مراتب، (در این نمودار،دفتر امور اجرایی)به باقیمانده مراکز مسئول بودجه(هزینه-درآمد)تخصیص داده میشوند. در این مثال همهء هزینههای دفتر اجرایی(منجمله هزینههای تخصیص دادهشده به دفتر امور اجرایی از بابت اجارهبها و خدمات شهری)،با استفاده از معیار مناسب تخصیص، به دیگر مراکز مسئول بودجه(هزینه-درآمد)باقیمانده تخصیص داده میشوند. ادامه تخصیص تقلیل-گامبهگام (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودارهای شماره 5 و 6 باقیمانده فرآیند شیوه تقلیلی-گامبهگام تخصیص هزینه را،با همه هزینههایی(از جمله هزینههای تخصیص دادهشده از واحدهای سطوح بالاتر)که از هریک از لایههای بعدی مراکز مسئول بودجه(هزینه-درآمد)تخصیص مییابد،نشان میدهد. این روش(بالا-پایین)،زمانیکه هزینه متغیر به ازای واحد بدون تغییر باقی بماند و هنگامیکه هزینههای ثابت در طول دورهء زمانی مورد استفاده تغییر نکند،بسیار کارآمد است. این شیوه،زمانیکه هزینههای ثابت به میزان وسیعی دستخوش تغییر میشوند(مثلا،زمانیکه صورتحسابهای خدمات شهری در ماههای زمستان و تابستان با یکدیگر بسیار متفاوت است،یا زمانیکه تاسیسات جدیدی در فاصله ماههای با حجم کار بالا و حجم کار پایین مورد استفاده و بهرهبرداری قرار میگیرند)از قابلیت اتکای کمتری برخوردار است. توجه کنید که 000,38 دلار هزینه ثابت بخش کودکان هزینههای بالاسری تخصیص داده شده است که کلینیک نمونه میباید حتی اگر هیچ فعالیتی در آنجا وجود نداشته باشد آن را تحمل کند."</span>
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
3
1
2001
05
22
Social welfare in today's world
رفاه اجتماعی در جهان امروز
165
200
60290
FA
ناصر
موفقیان
Journal Article
2001
12
12
<span>رفاه اجتماعی در جهان امروز گردآوری و ترجهم دکتر ناصر موفقیان *ارزیابی کیفی سازمانهای خدمات اجتماعی در انگلستان *بیمهگران سراسر جهان به دولتها متوسل میشوند *برنامهء بین المللی تحکیم گفتوگوهای اجتماعی *نایک:در پاکستان و کامبوج از کار کودکان سوءاستفاده کردهایم *بودجهء تأمین اجتماعی فرانسه با ضعیفترین اکثریت به تصویب رسید *تأثیر مقاوله نامهء حقوق بشر بر مؤسسات خیریه *نظام بیمههای درمانی آمریکا پیشر شده است *تغییر رفتار شرکتهای چندملیتی در کشورهای توسعهنیافته *نیمی از کودکان،شهر لندن در فقر به سر میبرند *در سال 2002 مستمریبگیران آمریکایی درآمد کمتری خواهند داشت *تروریسم میکربی:گفتوشنودی با مدیر بخش بیماریهای عفونی در سازمان بهداشت جهانی *حرمت کار،امنیت کار:فراخوان جهانی مدیرکل دفتر بین المللی کار خوآن سوماوا *بیمههای درمانی در آمریکا:ورکستگی یا بخش خصوصی؟ *طرحهای پژوهشی بین المللی-سازمان بین المللی کار *فشرده یک کتاب:چرا باید از هماکنون برای حفظ و تحکیم تأمین اجتماعی بکوشیم؟ مآخذ: *Independent*Le Monde*Ilo*USA TODAY*Associated Press*AFP *Network Social Security*CNN*Reuter*Gardian*HWO. " با توجه به مجموع رویدادها و دگرگونیهای اخیر این پرسش اساسی مطرح میگردد که پس از سه دههء پرماجرا که در طی آنها شرکتهای چندملیتی با استفادهء نه چندان منصفانه از کشورهای در حال توسعه و منابع آنها به رشد و گسترش خود ادامه دادهاند،آیا رویدادهای 11 سپتامبر توانسته است نقش مؤثری در بیداری وجدان آنها داشته باشد؟ نیمی از کودکان شهر لندن در فقر به سر میبرند "هرچه سطح تسهیلات رفاهی و تأمین اجتماعی نازلتر باشد،احتمال وقوع حوادث و بیماریهای عفونی بیشتر خواهد بود.</span>
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
3
1
2001
05
22
Social security developments
تحولات تامین اجتماعی
201
208
60292
FA
هرمز
همایون پور
Journal Article
2001
04
10
<span> "به همان نسبتی که جمعیت قاره پیر میشود،تأمین هزینهء مستمریهای سخاوتمندانهء بازنشستگی تحت مقررات کنونی غیر ممکن میگردد:برای ادامهء اینگونه پرداختها،راهی بجز افزایش سنگین نرخهای مالیاتی وجود ندارد،اما بیشتر سیاستمداران فکر میکنند که این راهی نیست که از سوی رأیدهندگان پذیرفتنی مأخذ: The Economist باشد. اما اگر سیاستگذاران ترتیب کار را به صورتی دهند که تحمل بار مالی فوق و نیز مشارکت در طرحهای پسانداز اجباری به شکلی باشد که در دورهء انتقالی بار مال یمتعادل و تحملپذیری بر کارکنان تحمیل شود،آنگاه میتوان امیدوار بود که این موضوع از حالت یک قضیه سیاسی، که جملگی دولتمردان از دست زدن به آن هراس دارند،درآید. این نکته هم کمتر شناخته شده است که افزایش دامنه امید زندگی و ادامهء نرخ پایین زاد و ولد بدین معناست که کمبودهای مالی نظام تأمین اجتماعی امریکا دامنهای بمراتب فراتر از صرف مشکلات مربوط به دنیاآمدگان در دوران رونق گذشته دارد. نظر به اینکه آقای بوش تصریح کرده است افتتاح حسابهای شخصی باید داوطلبانه باشد، اصلاحات موردنظر کمیسیون نمیتواند پسانداز اجباری جدیدی را به کارکنان کنونی تحمیل کند. و از آنجا که او به تازگی لایحه کاهش مالیاتی سنگینی را به کنگره پیشنهاد کرده است،که آثار آن درست از وقتیکه به دنیاآمدگان دوران رونق به مرز بازنشستگی میرسند ظاهر خواهد شد، بعید است که دولت قادر باشد اضافه درآمدی از محل منابع خارج از صندوقهای بازنشستگی تأمین اجتماعی(مثلا،از طریق پسانداز)به دست آورد که بتواند صرف جبران کمبودهای مالی دوران انتقال کند."</span>
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
3
1
2001
05
22
Study of the status of addicts in Iran
بررسی وضعیت معتادان در ایران
212
236
60294
FA
علیرضا
محسنی تبریزی
Journal Article
2001
04
10
<span> "با مروری بر سیاستهایی که در اکثر کشورهای جهان به منظور مقابله با اعتیاد اتخاذ گردیده و به مورد اجرا درآمده است،مشخص میشود که بجز در چند کشور پیشرفته این سیاستها عمدتا به مبارزه با توزیع و مصرف مواد مخدر محدود شده و در زمینه پیشگیری و از بین بردن عوامل مؤثر در گرایش به توزیع و مصرف این مواد،اصلاح شیوه رفتار،و بازپروری و نوتوانی معتادان گامهای مؤثری برداشته نشده است. 5)اجرای برنامههای خاص آموزشی برای معتادان درمانشده یا در حال درمان و خانوادههای آنان با توجه به نیازهای ویژه این گروه؛ 6)اجرای برنامههای فرهنگی و ورزشی با هدف آموزش برای پیشگیری از رشد اعتیاد بخصوص در اقشار جوان و نوجوان از طریق مشارکت مستقیم آنان در اجرای برنامهها؛ 7)مطالعه و تحقیق در برنامههای آموزشی و تجارب به دستآمده در ایران و جهان؛ 8)کمک به توسعه و تقویت مراکز درمانی در کشور به منظور فراهم نمودن زمینه دسترسی آسان به خدمات درمانی برای گروههای مختلف درآمدی؛ 9)کمک به رفع مشکلات و موانع درمان اعتیاد در کشور از لحاظ ساختاری،دارو،تجهیزات،و امکانات؛ 01)تلاش در راستای ارتقای شیوههای درمان با مشارکت جامعه پزشکی و درمانی کشور و بهرهگیری از تجارب موفق بین المللی در این زمینه؛ 11)کمک به ایجاد زمینههای مستعد فرهنگی در جامعه برای پذیرش بیماران درمانشده در مراکز کار و فعالیتهای اجتماعی؛ 21)تلاش در جه تا یجاد و توسعه زمینهها و فرصتهای شغلی برای آسیبدیدگان از اعتیاد؛ 31)گسترش فرهنگ و روحیه مددکاری در جامعه با مشارکت داوطلبان و بهرهگیری از آنان در مراکز جمعیتی به منظور رسیدگی به وضعیت خانوادههای آسیبدیده از اعتیاد؛ 41)گسترش فرهنگ مشاوره در رفع معضلات خانوادگی و سعی در بهرهگیری بهینه از مراکز مشاوره موجود و توسعه ظرفیت مشاوره تخصصی در خصوص خانوادههای آسیبدیده از اعتیاد؛ 51)تلاش در جلب مشارکت وسیع و همهجانبه سازمانهای حمایتی موجود اعم از دولتی و غیردولتی جهت رفع مشکلات خانوادههای آسیبدیده از اعتیاد؛ 61)تلاش در توانمندسازی زنان و فرزندان آسیبدیده در جهت خودکفایی و خوداتکایی اجتماعی؛ 71)برنامهء جامع حمایت از خانوادهء معتادان در حین درمان و ترک اعتیاد میتواند با الهام از برنامهء حمایت از خانوادههای نیازمند و زنان سرپرست خانواده اقتباس و تدوین گردد."</span>
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
3
1
2001
05
22
Social Security in the Quran
تامین اجتماعی در قرآن
237
258
60295
FA
احمد
قابل
Journal Article
2001
04
10
<span> "این مقوله در محیط اسلام و شریعت محمدی صلی الله علیه و سلم با همان پرسش تاریخی اهل دانش روبهرو گردیده است که آیا تأمین اجتماعی مورد پذیرش دین و شریعت قرار میگیرد یا امری نامشروع است؟ قدم اول در این راه عرضه کردن این پرسش به قرآن است تا معلوم شود که رویکرد قرآن به این موضوع چگونه است؟آیا آن را رد میکند یا تأیید،یا در مقابل آن سکوت کرده و هیچگونه ممانعتی پیشنهاد نمیکند؟ برای این منظور،نسبت مقولهء تأمین اجتماعی با تعالیم قرآنی را در سه بخش"مبانی و اهداف، راهبردهای حمایتی و راهبردهای بیمهای"با تعالیم قرآنی،اجمالا مورد بررسی قرار میدهیم. این تأکید و تکرار ارزش امنیت در قرآن و پربها دانستن آن تا جاییکه برای تضمین آن "وثیقه"طلب میشد(یعقوب پیامبر علیه السلام از برادران یوسف طلب وثیقه در مقابل فرستادن بن یامین همراه آنان کرد)3میتواند دیدگاه"کالا بودن تأمین"در مقولهء تأمین اجتماعی و خصوصا راهبردهای بیمهای را تأیید و تأکید کند. متون مربوط به "نهادهای بین المللی تأمین اجتماعی"نیز در تعریف این مقوله،از آن به عنوان"حمایتی که جامعه در قبال پریشانیهای اجتماعی و اقتصادی به اعضای خود ارائه میکند"3یاد کرده است. وقتی از همبستگی اجتماعی و برادری ایمانی و ضرورت فقرزدایی یا پیشگیری از قرار گرفتن افراد جامعه در معرض فقر و محرومیت سخن به میان میآید،ضرورتا این خطاب متوجه کلیهء پیروان شریعت و تمامی افراد جامعه میشود-آنانی که توانایی و برخورداری کافی برای پذیرش مسئولیت دارند و خواسته یا ناخواسته در مقام و موقعیتی قرار میگیرند که نیازمندان برای رفع نیاز خویش به آنان مراجعه میکنند(خواه مقام حکومتی باشد یا مقام و موقعیت اقتصادی)."</span>
مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
1563-0781
3
1
2001
05
22
Introduction of documents
اسناد (مقاوله نامه و توصیه نامه)
261
302
60296
FA
ناصر
موفقیان
Journal Article
2001
04
10
<span>"به منظور تنفیذ سیاست موردنظر در مادهء ق مقاولهنامه،و با توجه به حوزههای عملیات فنی فهرستشده در بند 3 این توصیهنامه،مقامات مسئول هر کشور عضو باید- (الف)مقررات،آئیننامهها یا دیگر مفاد قانونی لازم برای تأمین ایمنی و بهداشت محیط کار را تهیه نمایند،و ارتباطهای موجود بین ایمنی و بهداشت،از یک سو،و ساعات کار و وقفههای استراحی،از سوی دیگر،را نیز ملحوظ دارند؛ (ب)اسناد قانونی مربوط به ایمنی و بهداشت شغلی و محیط کار،و همچنین مقررات مصوب در زمینهء اجرای زیر بند(الف)از این بند را،در پرتو تجربیات و پیشرفتهای حاصل در تکنولوژی را هرچندگاه یک بار مورد تجدیدنظر قرار دهند؛ (پ)مطالعات و تحقیقات لازم را برای شناسایی احتمالات خطرآفرین به عمل آورد و راههای عملی مرتفع ساختن آنها را نیز بیابند؛ (ت)اطلاعات و توصیههای لازم را به طرزی مناسب به کارفرمایان و کارگران ابلاغ نمایند و تسهیلات لازم را برای پیشبرد همیاری بین آنها فراهم سازند،و در صورت ضرورت برنامهء ویژهای برای آموزش کارگران مهاجر به زبان مادری آنها ترتیب دهند؛ (ث)اقدامات لازم را برای پیشگیری حوادث مصیبابر به عمل آورند،و تدابیر جامع و یکپارچهای را که باید،به ویژه در مناطق صنعتی بالقوه خطرناک برای کارکنان و مردم اطراف،و در سطوح مختلف اتخاذ شود با یکدیگر هماهنگ سازند؛ (ج)ارتباطی مطمئن و قابل استفاده با سیستم هشداردهندهء حوادث بهداشتی و ایمنی شغلی در سازمان بین المللی کار برقرار سازند؛ (چ)برای کمک به کارگران معلول تدابیر لازم و مناسب اتخاذ نمایند."</span>