%0 Journal Article %T فراترکیب عوامل مؤثر در انتقال یادگیری به محیط کار %J تأمین اجتماعی %I مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی %Z 1563-0781 %A فرهاد, ساناز %A پرداختچی, محمدحسن %A صباغیان, زهرا %D 2019 %\ 08/23/2019 %V 15 %N شماره 2 %P 87-112 %! فراترکیب عوامل مؤثر در انتقال یادگیری به محیط کار %K انتقال یادگیری %K تحقیق کیفی %K فراترکیب %R %X یکی از دلایل اصلی توسعه در کشورهای توسعه‌یافتۀ صنعتی توجه به فرایند انتقال آموخته‌ها به محیط کار و استفاده و بهره‌گیری از آموزش‌های فراگرفته‌شده توسط کارکنان سازمان‌ها است. پژوهش حاضر با هدف ترکیب کیفی نتایج مطالعات صورت‌گرفته در حوزۀ انتقال یادگیری و تحلیل جامع آن انجام شده است. در این پژوهش با بررسی‌های صورت‌گرفته دربارۀ عوامل مؤثر در انتقال یادگیری به محیط کار در پایگاه‌های علمی معتبر داخلی و خارجی، از کل مقالات انتقال یادگیری به‌عنوان جامعۀ تحقیق، 56 مقاله به عنوان نمونه در این زمینه شناسایی شد. معیار انتخاب مقالات، داشتن عنوان انتقال یادگیری به محیط کار در آموزش‌های سازمانی بود. در ادامه، ضمن به‌کارگیری رویکرد فراترکیب و شیوۀ تحلیل زمینه، به تجزیه‌وتحلیل نتایج و یافته‌های محققان قبلی پرداخته شد. در پایان، عوامل مؤثر بر انتقال یادگیری در 4 بُعد (فردی، آموزشی، سازمانی و فراسازمانی)، 34 مؤلفه شامل 8 مؤلفه در عوامل فردی، 10 مؤلفه در عوامل آموزشی، 13 مؤلفه در عوامل سازمانی و 3 مؤلفه در عوامل فراسازمانی و 136 شاخص شناسایی و طبقه‌بندی گردیدند. برای رسیدن به اثربخشی آموزش‌ها در ارتقای عملکرد کلی سازمان‌ها، مسئولان آموزشی باید به عوامل فردی، آموزشی، سازمانی و فراسازمانی که در انتقال یادگیری تأثیر دارند، توجه ویژه کنند و آموزش‌های ضمن خدمت کارکنان با توجه به عوامل شناسایی‌شده تدوین و طراحی شود. %U https://qjo.ssor.ir/article_104972_e4e6ca0e0eae6270f53e02601d914834.pdf