TY - JOUR ID - 157713 TI - بررسی آراء دیوان عدالت اداری از منظر وصول حق‌بیمه و تعهدات بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی JO - تأمین اجتماعی JA - QJO LA - fa SN - 1563-0781 AU - وارسته منشادی, میلاد AU - راضی‌زاده, محمدعلی AU - عزیزی, بهاره AU - فقیدی, مریم AD - کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی، دانشگاه علم و فرهنگ ، کارمند سازمان تأمین اجتماعی (نویسندۀ مسئول) mr.varasteh@outlook.com AD - کارشناس ارشد آمار، کارمند سازمان تأمین اجتماعی AD - کارشناسی ارشد نانوفیزیک، کارمند سازمان تأمین اجتماعی AD - کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، کارمند سازمان تأمین اجتماعی Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 17 IS - 3 SP - 71 EP - 102 DO - N2 - هدف: تبیین طرق پیشگیری از شکایات پیرامون وصول حق‌بیمه و تعهدات بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی مستلزم بررسی و تحلیل شکایات مطروحه و آراء صادره از دیوان عدالت اداری و رویۀ حاکم بر مبانی و مسائل موجود در آن است و نظر به اینکه شکایات مطروحه و آراء صادره در شعب بدوی و تجدیدنظر دیوان عدالت اداری انعکاسی از رویۀ موجود در مسائل حاکم بر وصول حق‌بیمه و تعهدات بیمه‌ای است، مطالعۀ آن کمک شایانی به تبیین نیاز به قوانین و مقررات متناسب با حال‌حاضر یا تنقیح قوانین و آراء قضایی، همچنین وضع مقررات متناسب با اقتضائات اجرایی سازمان تأمین اجتماعی می‌کند.روش: این پژوهش حاصل بهره‌گیری از روش تحلیلی- توصیفی است و روش گردآوری اطلاعات نیز کتابخانه‌ای و با استفاده از منابع مختلف از جمله آراء دیوان عدالت اداری است.یافته‌ها و نتیجه‌گیری: در این پژوهش شکایات مطروحه و آراء صادرۀ مرتبط با سازمان تأمین اجتماعی نقد و بررسی شده است. از مهم‌ترین علل طرح شکایات می‌توان به عدم ‌آگاهی به قانون در حوزۀ وصول حق‌بیمه و تعهدات بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی توسط متقاضیان و از مهم‌ترین علل آراء صادره علیه سازمان می‌توان به لفظ‌گرایی در تفسیر قانون توسط قضات، عدم تناسب قانون با اقتضائات اجرایی و عدم‌توجه قضات به اختیارات قانونی سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد. UR - https://qjo.ssor.ir/article_157713.html L1 - https://qjo.ssor.ir/article_157713_245ae7f2038b1403542980c8a3dd0f86.pdf ER -