مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعیتأمین اجتماعی1563-078115120190421Conflict of privatization and social justice in labor lawتعارض خصوصی سازی و عدالت اجتماعی در حقوق کار154196127FAامیرعلی دهقانیحقوق عمومی/دانشکده حقوق و علوم سیاسی/دانشگاه تهران/تهران/ایرانخیرالله پروینحقوق عمومی/دانشکده حقوق و علوم سیاسی/دانشگاه تهران/تهران/ایرانJournal Article20190515Social justice can be considered as one of the most basic principles of the social system, which, despite the various definitions provided by social and political philosophers and scholars about the authenticity of it, there is not in doubt in it . On the other hand, privatization refers to a pervasive and diverse term that refers to the assignment of operational or financial control of institutions in the state ownership to the private sector. the point with privatization in this area the government's support will be diminished, so it is always feared that capitalists and employers have taken steps to undermine social justice, in line with their main goal of earning more profit, in the relations between the worker and the employer<br /> Method: This article, by using methods such as content analysis and library research, tries to collect the required data, and then, in light of the theoretical point of view, we arrive at the correct reasoning and inference.<br /> Findings: The views of philosophers in the area of social justice in labor law can be considered as the basis for assessing the impact of privatization on this area. In this study, which is an interdisciplinary aspect in the fields of law, economics and sociology, we use a descriptive and analytical method to examine the relationship between social justice and privatization and its role in the realization of social justice in labor law.طرح مساله: عدالت اجتماعی از اساسی ترین اصول نظام اجتماعی است که با وجود ارائه تعاریف مختلف از سوی صاحب نظران و اندیشمندان سیاسی و اجتماعی در خصوص اصالت و حقانیت آن تردیدی وجود ندارد. تحقق عدالت اجتماعی مبنای توجیهی فلسفه وجودی دولت و سنگ بنای مشروعیت اقدامات آن درعرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه است. از طرفی خصوصی سازی اصطلاحی فراگیر است که به واگذاری کنترل عملیاتی و یا مالی موسسات در مالکیت دولت به بخش خصوصی اشاره می کند و ایننکته که با خصوصی سازی در این حوزه چتر حمایتی دولت کم خواهد شد همواره بیم این میرود که سرمایه داران وکارفرمایان با توجه به هدف اصلی خود که همانا کسب سود بیشتر بوده است در روابط کارگر و کارفرمایی به سمت تضعیف عدالت اجتماعی گام بردارند.<br /> روش: این مقاله با بهره گیری از روش هایی چون تحلیل محتوا و تحقیق کتابخانه ای سعی درجمع آوری داده های مورد نیاز می نماییم و سپس با توجه به نظری بودن موضوع به استدلال و استنتاج صحیح مطلب بر میآییم.<br /> یافته ها:نظرات اندیشمندان در حوزه عدالت اجتماعی در حقوق کار را میتوان مبنای سنجش تاثیر خصوصی سازی بر این حوزه در نظرگرفت.در این مطالعه که جنبه میان رشته ای بین رشته های حقوق ، اقتصاد و جامعه شناسی میباشد به صورت روش توصیفی و تحلیلی به بررسی رابطه عدالت اجتماعی و خصوصی سازی و نقش آن در تحقق عدالت اجتماعی درحقوق کار پرداختیم.https://qjo.ssor.ir/article_96127_1cd823b23040e51a14c47cfb3a3f8b38.pdfمؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعیتأمین اجتماعی1563-078115120190421Satisfaction of the Pensioners of Social Security Organization and its Impact on their Attitude toward the Organizationبررسی رضایتمندی مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی و تأثیر آن بر نگرش نسبت به سازمان436296128FAعلی اکبر تاج مزینانیگروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائیمیلاد بگیدکتری جمعیت شناسی دانشگاه تهرانJournal Article20190525Social Security reflects the commitment and responsibility of states towards the provision of social and economic security of all of the members of a given society. Social Security of Iran, as one of the main authorities in this field, covers a vast proportion of the country’s population and this makes the issue of satisfaction and performance evaluation regarding this organization a crucial task. The present paper aims to study the satisfaction of social security organization’s pensioners and their attitudes towards this organization. Data gathered through a survey undertaken in 1396 (2017) were analyzed. The sample included 400 pensioners in 9 provinces which were interviewed through telephone interviews. Results show that satisfaction with cultural services as well as not-in-person services provided by agents are low while satisfaction with the behavior of the organization’s staff as well as medical services is high. Pensioners show low level of satisfaction with retirement regulations. There is a positive relationship between satisfaction with services of social security organization and positive attitude toward this organization. However, the organization must improve its information services and revise some of its services to increase satisfaction.تأمین اجتماعی منعکس کننده مسئولیت و تعهد دولتها در تأمین امنیت اجتماعی و اقتصادی آحاد افراد جامعه است. سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از متولیان این امر، بیش از 36 میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش قرار داده است که این موضوع بر اهمیت سنجش رضایت و ارزیابی عملکرد این سازمان می-افزاید. هدف مطالعه حاضر بررسی میزان رضایت مستمریبگیران سازمان تأمین اجتماعی از خدمات ارائهشده و نگرش آنها نسبت به این سازمان می باشد. دادهها با استفاده از پیمایشی که در سال 1396 انجام گرفت گردآوری و سپس با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیهوتحلیل شدند. به این منظور تعداد 400 نفر به صورت تصادفی در 9 استان مختلف و همچنین شرق تهران، غرب تهران و شهرستانهای تهران انتخاب شدند که به صورت تلفنی مورد مصاحبه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که رضایت افراد از خدمات فرهنگی سازمان و خدمات غیرحضوری کارگزاری ها در سطح پایینی قرار دارد هرچند که رضایت از رفتار پرسنل و کارکنان سازمان و نیز خدمات درمانی ارائهشده توسط آن در سطح بالایی قرار دارد. مستمری بگیران همچنین رضایت اندکی از قوانین بازنشستگی داشتند. از طرفی رابطه مثبتی بین میزان رضایت افراد از خدمات ارائهشده توسط شعب بیمه تأمین اجتماعی و نگرش مثبت نسبت به سازمان وجود دارد. با این وجود سازمان بایستی در نحوه ارائه و اطلاعرسانی برخی خدمات تجدیدنظر کرده و آنها را بهبود بخشد تا میزان رضایت بالاتری را کسب کند.https://qjo.ssor.ir/article_96128_f7ce34c3da65089970eea4e9f40bc903.pdfمؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعیتأمین اجتماعی1563-078115120190421The evaluation of sickness benefits in Iranارزیابی خدمات غرامت دستمزد ایام بیماری در ایران638596129FAخیام عزیزی مهرپژوهشگر اجتماعی و مدرس دانشگاه تهران0000-0003-4550-5283آمنه میرزاییپژوهشگر اجتماعیJournal Article20190307Abstract<br /> This paper deals with the evaluation of sickness benefit in Iran and it has used documentary and interview methods. The results show that despite the increase in the insured ratio, the ratio of issued documents for sick pay has declined from 1390(2011) to 1395 (2016). Concerning gender, the proportion of women who have used sick pay services is less than insured women (unlike men), but in the recent years, the ratio of women who used the benefits have been higher than the proportion of insured women. 40-45-year-old insured persons are the healthiest age group because the ratio of sick paid persons in this age group is lower than that of the insured. In addition, the paid amount is less than the poverty line and is around one-third of monthly urban household expenditure. According to the interviews, the most important challenge of this kind of services can be categorized into three categories that each of them include some sub-category as bellow: institutional and organizational challenges (prolongation the documents processing; users incognizant of regulation; registration errors; problems related to inquireing about the status of insured persons; insufficient branches and personnel who deal with these services); the problems arising from the employers’ performance (error in lists which are sent by employers; dismissal possibility of insured persons; the difficulty of getting a leave to track the file); the influence of these services in users life (economics difficulty related to delays in payments).<br /> <br /> Keywords: Sickness benefit, sufficiency, challenges related to the sickness benefitsاین مقاله به ارزیابی وضعیت غرامت دستمزد ایام بیماری در ایران میپردازد. بدین منظور از دو روش اسنادی و مصاحبه با کارشناسان و بیمهشدگان مشمول غرامت دستمزد ایام بیماری استفاده کرده است. نتایج نشان میدهد بهرغم افزایش نسبت مشمولان بیمه، نسبت اسناد صادره رو به کاهش بوده است. در حالیکه نسبت زنان استفادهکننده از غرامت دستمزد ایام بیماری کمتر از نسبت زنان بیمهشده است (برخلاف مردان)، اما در سالیان اخیر نسبت زنان استفادهکننده از این خدمات بیش از افزایش نسبت شمول بیمهای آنها بوده است. گروه سنی 40 تا 49 سالمترین گروه سنی بیمهشدگان را هستند که نسبت استفاده-کنندگان غرامت دستمزد در این گروه سنی کمتر از نسبت بیمهشدگان است. همچنین پرداختیها کمتر از خط فقر و حدود یک سوم از میزان هزینه خانوار شهری را تشکیل میدهد که نشانگر عدم کفایت هزینهای این خدمات است. براساس مصاحبههای انجامشده مهمترین چالشهای خدمات غرامت دستمزد را میتوان در سه دسته کلی که هر کدام از آنها دارای چند محور هستند جای داد شامل: چالشهای نهادی وسازمانی (طولانیشدن فرایند رسیدگی به پروندهها و پرداختیها؛ عدم آگاهی بیمهشدگان از قوانین و مقررات؛ وقوع خطاهای ثبتی؛ مشکلات مربوط به استعلام وضعیت؛ ناکافی بودن تعداد شعب رسیدگیکننده و حجم نیروی کار نسبت به حجم کارهای این بخش)؛ مسائل مرتبط با عملکرد کارفرمایان (خطاها و اشکالات در لیستهای ارسالی از سوی کارفرما؛ احتمال اخراج مشمولین؛ مشکلات مرتبط با دریافت مرخصی از سوی کارکنان برای پیگیری پروندهها)؛ اثرات بر زندگی مشمولان (تنگناهای اقتصادی ناشی از تأخیر در پرداختها؛ فشار اقتصادی ناشی از تأمین هزینههای جانبی پزشکی).https://qjo.ssor.ir/article_96129_2f8cfe06daa578f81f85e2118788607f.pdfمؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعیتأمین اجتماعی1563-078115120190421Predictability of loyalty and separation of self-insurance Persons of Social Security Organization based on data mining methodپیش بینی وفاداری و رویگردانی بیمه شدگان خویش فرمای سازمان تامین اجتماعی مبتنی بر روشهای داده کاوی8810996131FAاکبر نجفیسازمان تامین اجتماعیJournal Article20190507Loyalty and customer loyalty is one of the major challenges of companies and institutions that provide services and goods to their customers. The social security organization has faced the challenge in recent years in the issue of loyalty of its insured individuals to continue insurance. In this research, information and important indicators of 21407 people were extracted from 27 databases of this organization. Then, using the NSGA-II algorithm, seven important characteristics with the least degree of classification error were selected. In the first step, the classification of data with multi-layer neural network was performed on existing data using 27 characteristics and the classification accuracy was 97.6%. After selection of the best class that was neural network, classification operation with neural network was performed on the same data and in the form of 7 characteristics and accuracy of 96.8%. At the selection stage, the best stratified strain was used to perform the required predictions from three multi-layer neural network algorithms, backup vector machine (SVM) and KNN algorithm. Finally, the multilayer neural network had the best degree of accuracy with a 96.8% got. Then, for the neural network, the training was carried out using 7 characteristics related to the data of years 1367 to 1395. The trained neural network was used to predict loyalty and customer rejection of 1396 and 1397, with 8364 records. Finally, it was concluded that considering all probabilities, about 27.65% of the insured persons who were born in 1396 and 1397 would be categorized in a reversal class.وفاداری و رویگردانی مشتریان یکی از چالشهای مهم شرکتها و موسساتی است که خدمات و کالا را به مشتریان خود عرضه میکنند. سازمان تامین اجتماعی هم در موضوع وفاداری بیمهشدگان خویشفرما جهت ادامه بیمهپردازی، در سالهای اخیر با چالش فوق مواجه بوده است. در این پژوهش اطلاعات و شاخصهای مهم حدود 21407 نفر در قالب 27 ویژگی از بانکهای اطلاعاتی سازمان مذکور استخراج گردید. سپس با استفاده از الگوریتم NSGA-II، تعداد 7 ویژگی مهم که دارای حداقل خطای طبقهبندی بودند، انتخاب شد. در ابتدا عملیات طبقهبندی دادهها با شبکه عصبی چندلایه برروی دادههای موجود و با استفاده از 27 ویژگی انجام شد و دقت طبقهبندی 97.6 درصد بدست آمد. پس از انتخاب بهترین طبقهبند که شبکه عصبی بود، عملیات طبقهبندی با شبکه عصبی برروی همان دادهها و در قالب 7 ویژگی انجام شد و دقت 96.8 درصد بدست آمد. در مرحله انتخاب بهترین طبقه-بند جهت انجام پیشبینیهای مورد نیاز، از 3 الگوریتم شبکه عصبی چندلایه، الگوریتم ماشین بردار پشتیبان (SVM) و الگوریتم KNN استفاده شد که نهایتاً شبکه عصبی چندلایه، بهترین دقت طبقهبندی را با مقدار 96.8 درصد بدست آورد. سپس برای شبکه عصبی مذکور با استفاده از 7 ویژگی مربوط به دادههای سالهای 1367 تا 1395 آموزش انجام شد. از شبکه عصبی آموزش دیده جهت پیشبینی وفاداری و رویگردانی مشتریان سالهای 1396 و 1397 که به تعداد 8364 رکورد میباشد، استفاده شد. نهایتاً این نتیجه حاصل شد که با در نظر گرفتن همه احتمالات، حدود 27.65 درصد از بیمهشدگان خویشفرمای سالهای 1396و1397 در کلاس رویگردان دستهبندی خواهند شد.https://qjo.ssor.ir/article_96131_e849f29b92ab212dde2931d447b62f60.pdfمؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعیتأمین اجتماعی1563-078115120190421surveying health system of Iran about financial Structural conflict of interestبررسی وضعیت نظام سلامت ایران از نظر تعارض منافع ساختاری از جنبه مالی11312596132FAرامین شیردلگروه سیاست گذاری و اقتصاد سلامت/ موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعیJournal Article20190618The conflict of structural interests in the health system means the situation that one institution has different duties and its subordinate aims are in conflict with its original aim. This conflict can greatly increase the cost of the health system and reduce its effectiveness significantly. Therefore, it is important to consider it. A conflict of interest can be created in financial or non-financial aspects. In this paper the financial aspect has been considered. According to the theoretical foundations, in the health system there are two types of conflicts of interest: 1) regulation system organization, simultaneously provide health services; and 2) financial provider, simultaneously provide health services. In the health system of Iran, the roles of the system regulation, the financial provider and the service provider are not well-defined. The Ministry of Health works on all three of these functions; the Social Security organization also operates in two areas: financial provider and service provider. The private sector is also a service provider. According to the article, there is a conflict of interest both in the duties of the Ministry of Health and in the duties of the Social Security Organization. A further study showed that there was no conflict of interest in the social security organization's duties, but there are in the Ministry of Health. The findings showed that Iran's health system is suffering from the first-mentioned type of structural conflict of interest. The solution that can be proposed is to separate the providing duty from the Ministry of Health.تعارض منافع ساختاری(شکلی) در نظام سلامت به حالتی گفته میشود که یکی از نهادها وظایف متفاوتی داشته باشد و اهداف فرعیاش در تعارض با هدف اصلیاش باشد. این تعارض میتواند هزینههای نظام سلامت را به شدت افزایش و کارایی را به صورت معنیداری کاهش دهد لذا بررسی آن حائز اهمیت میباشد. تعارض منافع میتواند در بعد مالی یا غیرمالی ایجاد شود که در این تحقیق جنبه مالی مورد بررسی قرار گرفته است. مطابق مبانی نظری، در نظام سلامت اگر 1-نظیمکننده نظام(متولی)، همزمان ارائهکننده خدمات و یا 2-تامینکننده مالی، همزمان ارائهکننده خدمات باشد، تعارض منافع ساختاری ایجاد میشود. <br /> در نظام سلامت ایران نقشهای تولیت، تامینکننده مالی و ارائهکننده خدمت، بهروشنی تقسیم نشدهاند. وزارت بهداشت در هر سه نقش فوق فعالیت میکند، سازمان تامین اجتماعی نیز در دو حیطه تامینکننده مالی و ارائهکننده خدمت فعالیت میکند. بخش خصوصی نیز ارائه کننده خدمات است. مطابق بررسی به عمل آمده در این مقاله، از نظر ظاهری هم در وظایف وزارت بهداشت و هم در وظایف سازمان تامین اجتماعی، تعارض منافع وجود دارد. بررسی بیشتر نشان داد که از نظر ماهوی، در وظایف سازمان تامین اجتماعی تعارض منافع وجود ندارد ولی در وظایف وزارت بهداشت وجود دارد. یافته ها نشان داد که نظام سلامت ایران از تعارض منافع ساختاری نوع اول، که شدیدتر است و حتی چون وزارت بهداشت (دولت) در وظیفه تولیت و ارائه خدمت نقش چشمگیری دارد لذا از بدترین نوع تعارض منافع ساختاری رنج میبرد. و راه حلی که میتوان پیشنهاد داد این است که ارائه خدمات از وزارت بهداشت جدا شود.https://qjo.ssor.ir/article_96132_70f6a11e14d530064252261f1ec1cdb0.pdfمؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعیتأمین اجتماعی1563-078115120190421The effects of population ageing on health care expenditure in Iranاثرات پیری جمعیت بر هزینه مراقبتهای بهداشتی در ایران12713996134FAفروغ شجاعیعلوم اقتصاد، دانشکده اقتصاد ومدیریت، دانشگاه ارومیهسید جمال الدین محسنی زنوزیعلوم اقتصادی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیهیوسف محمدزادهعلوم اقتصادی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیهJournal Article20190609introduction : one of the factors influencing the health cost of the population , the increasing growth of health costs in most countries and the outcome has led many research to investigate effective factors on health costs in the last decade . the aim of this study is investigating the impact of aging population on health sector costs in iran . the study methodology : this study of the kind of analytic study in the realm of economic sciences has been used to study the effect of aging population , economic growth and urbanization on health sector costs in iran , in order to use Bayesian - VAR method . statistical data from internet sites , especially the central bank , data center and the world bank have been prepared and data analysis has been done by Eviews software . the findings indicated that 1 / 0 changes in health care costs caused by population changes can increase over 2 % with an increase of one percent of the elderly population , as well as the growth of health and welfare conditions in cities and economic growth by increasing the level of economic welfare and increasing public health will reduce the cost of health . the results : the results of the research show that by increasing the level of health expenditure , both investors and planners must do the required infrastructure for the aging population to reduce its effects to the extent possible .مقدمه: یکی از عوامل تأثیر گذار بر هزینههای سلامت پیری جمعیت است، رشد فزاینده هزینههای سلامت در بیشتر کشورهای جهان و پیامدهای آن باعث شده است که بسیاری از پژوهشها در دههی گذشته به بررسی عوامل مؤثر بر هزینه های سلامت بپردازند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر پیری جمعیت بر هزینههای بخش سلامت در ایران میباشد.<br /> روش بررسی: این مطالعه از نوع مطالعه تحلیلی در حیطه کاربردی اقتصاد است که با استفاده از دادههای سری زمانی سالهای 1395-1352 به بررسی تأثیر پیری جمعیت، رشد اقتصادی و شهرنشینی بر هزینههای بخش سلامت در ایران پرداخته است، به این منظور از روشBayesian-VAR استفاده شده است. دادههای آماری از سایتهای اینترنتی به خصوص سایت بانک مرکزی، مرکز آمار و بانک جهانی تهیه شده است و تحلیل دادهها به کمک نرم افزار Eviews انجام شده است.<br /> یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد 1/0 تغییرات هزینههای بخش سلامت ناشی از تغییرات جمعیت سالمند می-باشد با توجه به این که در مدل برآورد شده ضریب پیری جمعیت 03/2 میباشد لذا با افزایش یک درصدی جمعیت سالمند، هزینههای سلامت بیش از 2% افزایش خواهد یافت، همچنین شهرنشینی به واسطه بهتر بودن شرایط بهداشتی و رفاهی در شهرها و رشد اقتصادی به واسطه افزایش سطح رفاه اقتصادی و افزایش بهداشت عمومی موجب کاهش هزینههای بخش سلامت میشود.<br /> نتیجهگیری: نتایج تحقیق حاکی از آن است که با افزایش سالمندی هزینههای بخش سلامت نیز افزایش پیدا می-کند؛ لذا، سیایتگذاران و برنامهریزان باید زیر ساختهای لازم را برای پدیده سالمندی جمعیت انجام دهند تا از تأثیرات آن تا حد امکان کاسته شود.https://qjo.ssor.ir/article_96134_bf039df17e439fe3b6bed906b31cd673.pdfمؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعیتأمین اجتماعی1563-078115120190421Investigating the factors affecting success of time and cost management in hoteling project of social security hospitalsشناسایی عوامل موفقیت مدیریت زمان و مدیریت هزینه پروژه ارتقاء هتلینگ بیمارستان های تامین اجتماعی14116696135FAفوزیه طباطباییمدیریت اجرایی/گرایش استراتژیک/دانشگاه آزاد اسلامی واحد رباطکریم-پرندJournal Article20190217این تحقیق با هدف شناسایی عوامل موفقیت مدیریت زمان و مدیریت هزینه پروژه ارتقاء هتلینگ بیمارستان های تامین اجتماعی صورت گرفته است. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای تیم اجرایی پروژه های ارتقاء هتلینگ بیمارستان های تامین اجتماعی میباشند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد 40پرسشی بود که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ و روایی از طریق تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم افزار AMOS بررسی شد. 11 عامل به عنوان عوامل موفقیت زمان و هزینه شناسایی و در غالب مدل مفهومی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج مدل تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با نرمافزار SmartPLS نشان داد همه متغیرهای شناسایی شده بر موفقیت زمان و هزینه پروژه های تامین اجتماعی تأثیری مثبت و معنادار دارد. لازم است رنامه هایی برای مدیریت بهتر زمان و هزینه طرح ریزی نمود و بدین ترتیب احتمال موفقیت پروژه های هتلینگ بیمارستان را افزایش داد.این تحقیق با هدف شناسایی عوامل موفقیت مدیریت زمان و مدیریت هزینه پروژه ارتقاء هتلینگ بیمارستان های تامین اجتماعی صورت گرفته است. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای تیم اجرایی پروژه های ارتقاء هتلینگ بیمارستان های تامین اجتماعی در سال 1397 میباشند. با استفاده از روش نمونه گیری تکنیک گلوله برفی 75 نفر از متخصصان تیم اجرایی پروژه به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. این روش برای شناسایی افراد متخصص در یک زمینه خاص نیز مورد استفاده قرار می گیرد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد 40 پرسشی بود که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ و روایی از طریق تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم افزار AMOS بررسی شد. 11 عامل (تجربه از پروژههای گذشته، عملکرد نهادهای نظارتی، اندازه پروژه، تاخیرات و اشتباهات، برون سپاری، زمانبندی، سبک مدیریت و رهبری، میزان اختیارات، انسجام ارتباطات اجرایی، اندازه تیم، مهارت نیروی متخصص) به عنوان عوامل موفقیت زمان و هزینه شناسایی و در غالب مدل مفهومی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج مدل تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با نرمافزار SmartPLS نشان داد همه متغیرهای شناسایی شده بر موفقیت زمان و هزینه پروژه های تامین اجتماعی تأثیری مثبت و معنادار دارد. لازم است رنامه هایی برای مدیریت بهتر زمان و هزینه طرح ریزی نمود و بدین ترتیب احتمال موفقیت پروژه های هتلینگ بیمارستان را افزایش داد.https://qjo.ssor.ir/article_96135_87e2106a627433a198563206f31aa165.pdfمؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعیتأمین اجتماعی1563-078115120190421The relationship between learning organization and organizational agility in the administration of social security branch Chaharmahal & Bakhtiari provinceبررسی رابطه بین سازمان یادگیرنده با چابکی سازمانی در اداره کل و شعب تامین اجتماعی استان چهارمحال وبختیاری16718396136FAفریبا لله گانیتامین اجتماعیJournal Article20190617Introduction: In recent years, due to the rapid development of technology, the work environment in organizations has been continually changing. In order to cope with the new changes taking place in the world of today's competition, organizations must think about adaptation to change and seek out potential opportunities. An agile organization combines organizational processes and individuals with advanced technology to meet customer needs and expectations over a relatively short period of time. Organizational agility and learning are issues related to organizational change.<br /> Target: The main objective of this study was to determine the relationship between learning organization with organizational agility in the general department and social security departments of Chaharmahal and Bakhtiari province. This research is descriptive in terms of descriptive method and is in terms of collecting field information. <br /> Method: The statistical population of this research is all employees of the General Directorate of Social Security, including official, formal, experimental, contractual and contractual staff. Sample size based on the Morgan table for a sample of 180 people, 150 people were selected by random sampling method. Two questionnaires were used for research tools. The Senge Learning Organization Questionnaire, presented by Tavassoli (2012), has 5 components and 25 questions, and the Chubak organization questionnaire, developed by Zhang and Sharifi (2000). This scale has 25 items and four components. <br /> Results: Be the research findings showed that the organizational agility level is almost 0.79 for the majority of employees and the reliability coefficient for the learning organization questionnaire is 0.86, which is acceptable.مقدمه: در سالهای اخیر، به سبب توسعه سریع تکنولوژی، محیط کاری در سازمانها به صورت مستمر تغییر زیادی کرده است. به منظور رویارویی با تغییرات جدیدی که در دنیای رقابت امروزی رخ میدهد، سازمانها باید به سازگاری با تغییرات بیاندیشند و به دنبال بهرهگیری از فرصتهای بالقوه باشند. یک سازمان چابک، فرایندهای سازمان و افراد را با فن آوری پیشرفته ترکیب میکند تا نیازها و انتظارات مشتری را در مدت زمان نسبتاً کوتاه برآورده کند. چابکی و یادگیری سازمانی از موضوعات مرتبط با تغییر و تحولات سازمانی هستند. <br /> هدف: هدف اصلی این پژوهش تعیین رابطه بین سازمان یادگیرنده با چابکی سازمانی در اداره کل و شعب تأمین-اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری میباشد. <br /> روش: از نظر روش توصیفی، همبستگی است و از نظر شیوه جمعآوری اطلاعات میدانی بوده است. جامعه آماری کلیه کارکنان اداره کل تأمین اجتماعی اعم از کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی میباشدیافتهها و بحث: یافتههای تحقیق نشان داد که سطح چابکی سازمانی تقریباً اکثر کارکنان 79/0 متوسط میباشد و ضریب پایایی پرسشنامه سازمان یادگیرنده برابر 86/0 محاسبه شده است که قابل قبول است. نتایج فرضیات نیز نشان داد که بین سازمان یادگیرنده با چابکی سازمانی (پاسخگویی سازمانی، انعطافپذیری سازمانی و سرعت سازمانی) همبستگی مستقیم و معناداری وجود داردhttps://qjo.ssor.ir/article_96136_69aa34cb5eef15d640c57ce7b4a62f83.pdfمؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعیتأمین اجتماعی1563-078115120190421SOCIAL SECURITY AND TOTAL REPLACEMENT RATES IN DISABILITY AND RETIREMENTتأمین اجتماعی و نرخ جایگزینی کل در ازکارافتادگی و بازنشستگی18521496137FAزهرا نوروزیکارشناس پژوهشی گروه اقتصاد و سرمایه گذاریT موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعیJournal Article20181226Social Security provides higher replacement rates to disability insurance beneficiaries than retired beneficiaries. This fact reflects two factors: 1) Disability Insurance (SSDI) beneficiaries have lower career earnings, and Social Security benefits are progressive; and 2) SSDI benefits are not reduced for claiming early. This project uses the 1992-2010 waves of the Health and Retirement Study (HRS) linked to Social Security Administration earnings records to decompose the differences between the Social Security replacement rates for retired worker and SSDI beneficiaries into these two factors. The project also examines how the total replacement rate – which accounts for other sources of income in addition to Social Security – differs<br /> between retirees and SSDI beneficiaries to capture the difference in overall retirement security between the two groups. The results indicate that about half of the 10-percentage-point advantage in Social Security replacement rates for SSDI beneficiaries is due to the actuarial adjustment applied to retirement benefits, implying that career earnings are not that different between retired workers and SSDI beneficiaries. But total replacement rates are substantially lower for SSDI beneficiaries, which indicates that, despite Social Security’s vital role in providing a reliable income source, SSDI beneficiaries have much lower post-career well-being than retired workers.تأمین اجتماعی برای مشمولان بیمه از کارافتادگی نرخ جایگزینی بالاتری نسبت به مشمولان بیمه بازنشستگی در نظر میگیرد. این واقعیت دو موضوع را بازتاب میکند: 1. مشمولان بیمه از کارافتادگی دارای درآمد حرفهای کمتری میباشند و مزایای تأمین اجتماعی در حال افزایش است و 2. مزایای بیمه ازکارافتادگی در صورت تقاضای زودتر از موعد مقرر،کاهش نمییابد. این پروژه از مطالعات بازنشستگی و سلامت (HRS) که از سال 1992 تا 2010 صورت گرفته است، استفاده میکند که سوابق درآمدهای تأمین اجتماعی را به چند بخش از جمله نرخ جایگزینی تأمین اجتماعی برای کارکنان بازنشسته و مشمولان بیمه ازکارافتادگی تقسیم میکند. در این پروژه نرخ جایگزینی کل در نظر گرفته میشود (سایر منابع درآمدی به غیر از تأمین اجتماعی را نیز حساب میکند) و تفاوتهای بین بازنشستگان و مشمولان بیمه ازکارافتادگی را بررسی میکند تا تفاوت رفاه کنونی بازنشستگان دو گروه را بیابد. نتایج نشان میدهد که حدود نیمی از مزیت 10 درصدی در نرخهای جایگزینی تأمین اجتماعی برای افراد ذینفع بیمههای ازکارافتادگی به دلیل تعدیلهای اکچوئریال مربوط به مزایای بازنشستگی است که دلالت بر این دارد که درآمد شغلی بین کارگران بازنشسته و افراد ذینفع بیمه ازکارافتادگی متفاوت نمیباشد، اما به طور قابل ملاحظهای نرخ جایگزینی کل برای مشمولان بیمه ازکارافتادگی پایین میباشد که نشان میدهد برخلاف نقش مهم تأمین اجتماعی در فراهم کردن یک منبع درآمد، مشمولان بیمه ازکارافتادگی پس از بازنشستگی دارای وضع بدتری نسبت به کارگران بازنشسته می باشند.https://qjo.ssor.ir/article_96137_9db3bde760ef69535924aceffcb6a45c.pdf