مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعیتأمین اجتماعی1563-078115شماره 320191122The Judicial Supervision of the Performance of the Social Security Organizationنظارت قضائی بر عملکرد سازمان تأمین اجتماعی1737105649FAمسلم میریدانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشگاه علامه طباطباییعبدالعظیم بلاغی اینالوکارشناسی ارشد حقوق، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20200111<strong>D</strong><strong>efinition: </strong>TheSocialSecurityOrganization is considered a public non-governmentalorganization by virtue of indent ten of the single article of the 1994 Institutions and Public Non-Governmental Organizations List Act. The “non-governmental public” term used to describe this organization, has consequences for the organization.One of the most prominent consequences is the judicial supervision of the Social Security Organization. This is because this type of supervision plays a substantial role in ensuring the proper enforcement of laws by the Social Security Organization and safeguarding the rights of the policyholders. In judicial supervision, the relationship of this form of supervision with the principle of the rule of law has to be explained to determine the institutions that have the competence to conduct this type of supervision of the Social Security Organization. <br /> <br /><strong>P</strong><strong>urpose:</strong>Analyzing and studying the competence of theSocialSecurityOrganization for judicial supervision. <br /> <br /><strong>M</strong><strong>ethod:</strong>In the present study, the descriptive-analytical method is used to assess thecompetence of each supervisory body for supervising the Social Security Organizationafter a brief explanation of the judicial supervisory and principle of the rule of law. <br /> <br /><strong>R</strong><strong>esults: </strong>The results of this study indicate that the shadow of supervision will be caston all the administrative bodies including the Social Security Organization over time by dint of the rule of law and the guaranteed enforcement of rules and regulations. Evidently, it includes all the forms of supervision such as judicial supervision, as the most important instrument for supervising the administrative bodies. Therefore, if there are fewer exceptions to this form of supervision, the nation’s rights, which are among the most important goals of the Constitution, are further guaranteed.<strong><span style="font-size: 12.5pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: Helvetica; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Helvetica;" lang="AR-SA">تعریف:</span></strong><span style="font-size: 12.5pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: Helvetica; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Helvetica;" lang="AR-SA"> سازمان تأمین اجتماعی به موجب بند دهم <span class="msoIns">مادهواحده </span>قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی مصوب 1373، یک مؤسسه عمومی غیردولتی به شمار می</span><span style="font-size: 12.5pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: Helvetica; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Helvetica; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-size: 12.5pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: Helvetica; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Helvetica;" lang="AR-SA">آید که این وصف عمومی غیردولتی متعاقباً آثاری را برای سازمان به بار میآورد. یکی از بارزترین <span class="msoIns">آنها</span> بحث نظارت قضایی بر عملکرد سازمان تأمین اجتماعی <span class="msoIns">است</span>؛ <span class="msoIns">چراکه</span> این نوع نظارت تأثیر بهسزایی در تضمین اجرای صحیح قوانین توسط سازمان تأمین اجتماعی و تأمین حقوق بیمهشدگان دارد. در نظارت قضایی لازم است ارتباط آن با اصل حاکمیت قانون تبیین گردد و مشخص شود چه نهادهایی صلاحیت اعمال این نوع نظارت بر سازمان تأمین اجتماعی را دار<span class="msoIns">ند</span>.</span><br /> <strong><span style="font-size: 12.5pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: Helvetica; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Helvetica;" lang="AR-SA">هدف:</span></strong><span style="font-size: 12.5pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: Helvetica; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Helvetica;" lang="AR-SA"> تحلیل و بررسی میزان نظارتپذیری قضایی سازمان <span class="msoIns">تأمین</span> اجتماعی است</span><span style="font-size: 12.5pt; font-family: 'Helvetica',sans-serif; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';" dir="LTR">.</span><br /> <strong><span style="font-size: 12.5pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: Helvetica; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Helvetica;" lang="AR-SA">روش:</span></strong><span style="font-size: 12.5pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: Helvetica; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Helvetica;" lang="AR-SA"> در مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی <span class="msoIns">تلاش </span>شده است بعد از تبیین مختصر رابطه نظارت قضایی با اصل حاکمیت قانون، به بررسی صلاحیت هر یک از مراجع نظارتی در ارتباط با سازمان تأمین اجتماعی پرداخته شود</span><span style="font-size: 12.5pt; font-family: 'Helvetica',sans-serif; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';" dir="LTR">.</span><br /> <br /> <strong><span style="font-size: 12.5pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: Helvetica; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Helvetica;" lang="AR-SA">نتیجه:</span></strong><span style="font-size: 12.5pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: Helvetica; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Helvetica;" lang="AR-SA"> نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد با گذر زمان شاهد فراگیری سایه نظارت بر کلیه دستگاههای اجرایی از جمله سازمان <span class="msoIns">تأمین</span>اجتماعی بر مبنای اعمال حاکمیت قانون و تضمین اجرای قوانین و مقررات هستیم. بدیهی است این موضوع شامل تمامی مصادیق نظارت از جمله نظارت قضایی به عنوان مهمترین ابزار نظارتی بر دستگاههای اجرایی نیز است. مبرهن است چنانچه چنین نظارتی استثنائات کمتری <span class="msoIns">داشته </span>باشد، به<span class="msoIns"></span>مراتب حقوق ملت<span class="msoIns"> در جایگاه </span>یکی از مهمترین آرمانهای قانون اساسی بیشتر تضمین خواهد شد</span><span style="font-size: 10.0pt; font-family: 'Helvetica',sans-serif; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';" dir="LTR">.</span><br /> <strong><span style="font-size: 12.5pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: Helvetica; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Helvetica;" lang="AR-SA">تعریف:</span></strong><span style="font-size: 12.5pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: Helvetica; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Helvetica;" lang="AR-SA"> سازمان تأمین اجتماعی به موجب بند دهم <span class="msoIns">مادهواحده</span><span class="msoDel">ماده واحده</span> قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی مصوب 1373، یک مؤسسه عمومی غیردولتی به شمار می</span><span style="font-size: 12.5pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: Helvetica; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Helvetica; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-size: 12.5pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: Helvetica; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Helvetica;" lang="AR-SA">آید که این وصف عمومی غیردولتی متعاقباً آثاری را برای سازمان به بار میآورد. یکی از بارزترین <span class="msoIns">آنها</span><span class="msoDel">آنها</span> بحث نظارت قضایی بر عملکرد سازمان تأمین اجتماعی <span class="msoDel">میباشد</span><span class="msoIns">است</span>؛ <span class="msoIns">چراکه</span><span class="msoDel">چرا که</span> این نوع نظارت تأثیر ب<span class="msoDel">ه</span>سزایی در تضمین اجرای صحیح قوانین توسط سازمان تأمین اجتماعی و تأمین حقوق بیمهشدگان دارد. در نظارت قضایی لازم است<span class="msoDel"> که</span> ارتباط آن با اصل حاکمیت قانون تبیین گردد و مشخص شود<span class="msoDel"> که</span> چه نهادهایی صلاحیت اعمال این نوع نظارت بر سازمان تأمین اجتماعی را دار<span class="msoIns">ند</span><span class="msoDel">ا میباشند</span>.</span><br /> <strong><span style="font-size: 12.5pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: Helvetica; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Helvetica;" lang="AR-SA">هدف:</span></strong><span style="font-size: 12.5pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: Helvetica; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Helvetica;" lang="AR-SA"> تحلیل و بررسی میزان نظارتپذیری قضایی سازمان <span class="msoIns">تأمین</span><span class="msoDel">تامین</span> اجتماعی است</span><span style="font-size: 12.5pt; font-family: 'Helvetica',sans-serif; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';" dir="LTR">.</span><br /> <strong><span style="font-size: 12.5pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: Helvetica; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Helvetica;" lang="AR-SA">روش:</span></strong><span style="font-size: 12.5pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: Helvetica; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Helvetica;" lang="AR-SA"> در مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی <span class="msoIns">تلاش</span><span class="msoDel">سعی بر آن</span> شده است<span class="msoDel"> که</span> بعد از تبیین مختصر رابطه نظارت قضایی با اصل حاکمیت قانون، به بررسی صلاحیت هر یک از مراجع نظارتی در ارتباط با سازمان تأمین اجتماعی پرداخته شود</span><span style="font-size: 12.5pt; font-family: 'Helvetica',sans-serif; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';" dir="LTR">.</span><br /> <strong><span style="font-size: 12.5pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: Helvetica; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Helvetica;" lang="AR-SA">نتیجه:</span></strong><span style="font-size: 12.5pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: Helvetica; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Helvetica;" lang="AR-SA"> نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد با گذر زمان شاهد فراگیری سایه نظارت بر کلیه دستگاههای اجرایی از جمله سازمان <span class="msoIns">تأمین</span><span class="msoDel">تامین</span> اجتماعی بر مبنای اعمال حاکمیت قانون و تضمین اجرای قوانین و مقررات هستیم. بدیهی است این موضوع شامل تمامی مصادیق نظارت از جمله نظارت قضایی به عنوان مهمترین ابزار نظارتی بر دستگاههای اجرایی نیز است. مبرهن است چنانچه چنین نظارتی<span class="msoDel"> دارای</span> استثنائات کمتری <span class="msoIns">داشته </span>باشد، به<span class="msoIns"></span>مراتب حقوق ملت<span class="msoIns"> در جایگاه</span><span class="msoDel"> به عنوان</span> یکی از مهمترین آرمانهای قانون اساسی بیشتر تضمین خواهد شد</span><span style="font-size: 10.0pt; font-family: 'Helvetica',sans-serif; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';" dir="LTR">.</span><br /> https://qjo.ssor.ir/article_105649_1b0c6b2e6658c31e6a8b591983c9f1f9.pdfمؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعیتأمین اجتماعی1563-078115شماره 320191122Integrated Model for Identifying Effective Challenges on the Implementation of a Multi- Pillar System of Social Securityارائه مدل ترکیبی برای شناسایی چالشهای مؤثر بر پیادهسازی نظام تأمین اجتماعی چندلایه3954105650FAحسینعلی نجارپورکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، دانشگاه قمJournal Article20200403Reducing social inequality, promoting prosperity and national development, preventing the institutionalization of poverty, population aging and the problems of the traditional insurance and pension system are the reasons for implementing a multi- pillar system of Social Security. The purpose of this research is to identify and rank challenges that affect the implementation of the multi- Pillar system of Social Security. Despite the importance of welfare and social security and the coverage of the different social classes and the involvement of related 18 institutions to the welfare and social security, there are a few researches conducted in this field (Especially Persian studies). Most researches in the field of multi- Pillar system of social security have not been done systematically, and some cases of research that have been done by methods are based on descriptive statistics techniques and tools. After studying the background of the research and applying experts opinions, five main indexes and fifteen effective sub-indexes in the implementation of this system were identified. Then by requesting more than 100 scholars and researchers of related organizations and institutions of the comprehensive welfare system and social security and active professors of university in this field and also some authors of welfare field and public policy making which were selected by purposeful judgmental sampling method, DEMATEL questionnaire was asked and done to investigate the interaction of each every one of them and also the interaction of each part on the network. Then data were analyzed using the DEMATEL’s technique. DEMATEL’s technique divides the factors affecting the implementation of the multi- Pillar system into two impressive and impressionable categories. Subsequently, by using the network analysis method (ANP), the impressions associated with each of these indexes were determined. The results of the ranking indicate that the most important and the most effective indexes, the “retirement system index” and he “loss of balance of resources and expenses of pension funds” is the most important sub-index.کاهش نابرابری اجتماعی، ارتقای رفاه و توسعه ملی، جلوگیری از نهادینهشدن فقر، پیری جمعیتی و اشکالات نظام بیمه و بازنشستگی سنتی از دلایل پیادهسازی نظام تأمین اجتماعی چندلایه است. هدف این تحقیق شناسایی و رتبهبندی چالشهای مؤثر بر پیادهسازی نظام تأمین اجتماعی چندلایه است. تحقیقات در این حوزه (بهخصوص پژوهشهای فارسی) علیرغم اهمیت و پوشش اقشار مختلف و درگیربودن نهادهای 18 گانه مرتبط با موضوع رفاه و تأمین اجتماعی، از حیث تعداد بسیار اندک هستند. در اکثر پژوهشها در زمینه نظام تأمین اجتماعی چندلایه بهصورت روشمند به موضوع پرداخته نشده و مواردی از پژوهشها که روش دارند، تکنیکها و ابزارهای آمار توصیفی را مبنا قرار دادهاند. پس از مطالعه پیشینه تحقیق و بهکارگیری نظرات خبرگان، پنج شاخص اصلی و پانزده زیرشاخص مؤثر در پیادهسازی این نظام شناسایی شد. سپس با درخواست از بیش از 100 نفر از محققان و پژوهشگران سازمانها و نهادهای مرتبط با حوزه نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی و اساتید فعال دانشگاه در این بخش و همچنین چند تن از نویسندگان مجلات حوزه رفاه و سیاستگذاری عمومی که به روش نمونهگیری هدفمند قضاوتی انتخاب شده بودند، پرسشنامه دیمتل، به منظور بررسی میزان تأثیرات متقابل هر یک از آنها بر روی یکدیگر و همچنین بررسی تأثیر هر عامل بر روی شبکه عوامل، میان محققان فوق، توزیع و جمعآوری گردید. آنگاه با استفاده از تکنیک دیمتل، دادهها آنالیز شد. تکنیک دیمتل عوامل مؤثر بر پیادهسازی نظام چندلایه را به دو دستۀ اثرگذار و اثرپذیر تقسیم نمود. در ادامه با بهکارگیری روش تحلیل شبکهای (ایانپی)، اوزان مرتبط با هر یک از این شاخصها تعیین گردید. نتایج رتبهبندی بیانگر آن است که مهمترین و اثرگذارترین شاخص، «شاخص نظام بازنشستگی» و متغیر «ازبینرفتن تعادل منابع و مصارف صندوقهای بازنشستگی» به عنوان مهمترین زیر شاخص است.<br /> https://qjo.ssor.ir/article_105650_60e1853d3bde4951beb2531f4a8c58be.pdfمؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعیتأمین اجتماعی1563-078115شماره 320191122Investigating the Violation of the Insurance Principles of Social Security Organization in View of Actorsبررسی نقض اصول بیمهایِ سازمان تأمین اجتماعی از منظر کنشگران5582105651FAسید وحید میرهبیگیدانشجوی دکتری جامعهشناسی سیاسی، دانشگاه علامهطباطباییJournal Article20200403Purpose: This present research has studied why and how (social security organization is at risk) in view of the actors of this major. Qualitative approach and Grounded theory were used for this article.<br /> Method: Used information consisted of two sections which the first part was collected from other research and analyzed by secondary analysis in this article. The second part was collected and analyzed with underlying grounded methods by the author through internet survey and in-depth semi-structured interviews with staff of organization. <br />Findings: The data showed that two kinds of Clienteles (political clientele and organizational clientele) is violating and weakening the insurance principles of organization. Political clientele is the intervention of politicians in different ways such as suspicious product borrowing, custom or imposed recruitment and appointment, intervention in the standard career path, intervention in constitution of service centers, intervention in servicing of organization and organization companies. Organizational clientele occurs in form of non-scheduled distribution and non-imposed give-and-take with politicians. <br />Conclusion: The most important cause of this action in actor’s view refers to: (low and wrong awareness of politicians about social insurances), (not forming the legal-political background of democratic dialogue (weak unionization) and role of political institution in weakening it), (clientele resurgence in society and not forming ideal Webern bureaucracy) and (localism and partisanship of politicians.)<strong>هدف</strong>: پژوهش حاضر، چرایی و چگونگیِ «در مخاطره قرارگرفتنِ اصولِ بیمهای سازمان تأمین اجتماعی» را از منظر کنشگرانِ این حوزه بررسی کرده است؛ بدینمنظور از رویکرد کیفی و روش زمینهای[1] استفاده شد.
<strong>روش</strong>: دادههای مورد استفاده شامل دو بخش بود که بخش نخست را پژوهشهای دیگر گردآوری کرده بودند و در اینجا مورد تحلیلِ ثانویه قرار گرفت. بخش دوم، توسط نگارنده از طریق نظرسنجی اینترنتی و مصاحبۀ عمیق نیمهساختیافته با کارکنان سازمان گردآوری و به شیوة مرسوم روش زمینهای تحلیل شد.
<strong>یافته</strong><strong>ها</strong>: دادهها نشان داد که دو نوع کلاینتلیسم[2](کلاینتلیسم سیاسی و کلاینتلیسم سازمانی) اصول بیمهای سازمان را نقض و تضعیف میکنند؛ کلاینتلیسم سیاسی، مداخلاتِ سیاستمداران در سازمان است که به اشکالِ مختلفی همچون استقراضتحمیلیِ مشکوکالوصول، استخدام و انتصاب سفارشی یا تحمیلی، مداخله در مسیر استاندارد شغلی، مداخله در تأسیس مراکز خدماتی، مداخله در روندهای خدماتدهیِ سازمان و مداخله در شرکتهای سازمان رخ میدهد؛ کلاینتلیسم سازمانی نیز در قالب توزیعهای غیربرنامهای و بدهبستان غیرتحمیلی با سیاستمداران رخ میدهد.
<strong>نتیجه</strong>: مهمترین عللِ این امر از منظر کنشگران میدانی به این موارد بر میگردد: «آگاهی اندک و اشتباه سیاستمداران راجع به بیمههای اجتماعی»، «شکلنگرفتن زمینۀ قانونی-سیاسیِ گفتگوی دموکراتیک (اتحادیهایشدنِ ضعیف) و نقش نهادهای سیاسی در تضعیف آن»، «رواج کلاینتلیسم در جامعه و شکلنگرفتنِ بوروکراسی ایدهآل وبری» و «کوتهنگری و بخشینگری سیاستمداران».
<br clear="all" />
[1] Grounded Theory
[2] Clientelismhttps://qjo.ssor.ir/article_105651_e2fa80fa9578906d72bc0087f7a77958.pdfمؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعیتأمین اجتماعی1563-078115شماره 320191122Identifying Employees Encouragement Tools with an Intergenerational Management Approach in Social Security Organizationشناسایی ابزارهای تشویق کارکنان با رویکرد مدیریت بیننسلی در سازمان تأمین اجتماعی83101105663FAنوش آفرین چترچیدکتری مدیریت کسبوکار، رئیس شعبۀ یک تأمین اجتماعی تهرانجواد فقیهی پوردکتری مدیریت منابع انسانیJournal Article20200403
<strong>P</strong><strong>urpose:</strong>The main goal of the research is to identify employees encouragementtools with an intergenerational management approach in Social Security Organization. Research has been done in year of 1398and in all branches of general office of west and east of Tehran
<strong>M</strong><strong>ethod: </strong>The research method was mixed methods which for qualitative sectionGrounded theory and for quantitative section Quantitative Content Analysis Method were used in a same time. The statistical population of the study consists, employees of the General Office of the West (15 branches) and General Office of the East of Tehran (18 branches). Semi-structured interviews were used to collect the data and snowball sampling was used for sampling. 442 employees of different age groups participated in this study for theoretical saturation and more valuation of results . Also the information analyzed by using triplicate coding technique of Grounded theory and Codes Counting (quantitative content analysis) in MAXQDA software. Findings and conclusion: about encouragement tools among different generations of employees, the first 1953 codes (32 codes for first-generation, 529 codes for second-generation, 805codes for third-generation, and 587 codes for fourth-generation) were collected then it declined to 1944 final codes and categorized into 4 axial codes (non-financial reward; financial reward (non-cash); financial reward (cash); incentive feat<strong>هدف:</strong> هدف اصلی در پژوهش حاضر، شناسایی ابزارهای تشویق کارکنان با رویکرد مدیریت بیننسلی در سازمان تأمین اجتماعی است. پژوهش در قلمرو زمانی سال 1398 و قلمرو مکانی تمامی شعب اداره کل تأمین اجتماعی غرب و شرق تهران بزرگ در نظر گرفته شد.
<strong>روش:</strong> روش تحقیق از نوع ترکیبی بود که از تکنیک گراندد تئوری (بدون ساختار) برای بخش کیفی و بهطور همزمان از روش تحلیل محتوای کمّی برای بخش کمّی استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر تمامی کارکنان شعب اداره کل غرب (15 شعب) و اداره کل شرق (18 شعب) لحاظ گردیدند. برای گردآوری دادهها، از مصاحبههای نیمه ساختاریافته و برای نمونهگیری، از روش گلوله برفی استفاده شد بهطوریکه در راستای اشباع نظری و غنای هر چه بیشتر نتایج، نمونه پژوهش به تعداد 442 نفر از کارکنان دهههای مختلف سنی در نظر گرفته شد. همچنین روش تجزیهوتحلیل اطلاعات با استفاده از کدگذاریهای سهگانه تکنیک گراندد تئوری و شمارش کدها (تحلیل محتوای کمّی) در محیط نرمافزار MAXQDA صورت گرفت.
<strong>یافتهها و نتیجهگیری:</strong> در خصوص ابزارهای تشویق در بین نسلهای مختلف کارکنان، ابتداً تعداد 1953 کد اولیه (تعداد 32 کد مربوط به نسل اول، 529 کد مربوط به نسل دوم، 805 کد مربوط به نسل سوم و 587 کد مربوط به نسل چهارم) احصا گردید که سپس به تعداد 1944 کد نهایی تقلیل یافت و در قالب 4 کد محوری (پاداش غیرمالی؛ پاداش مالی (غیرنقدی)؛ پاداش مالی (نقدی)؛ ویژگیهای تشویق) دستهبندی گردید.
https://qjo.ssor.ir/article_105663_c9c9580329f43c373d3c808ea074b9c4.pdfمؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعیتأمین اجتماعی1563-078115شماره 320191122Investigating the Development of Foreign Investment of Covered Companies and Institutions of Social Security Organizationبررسی توسعه سرمایهگذاری خارجی شرکتها و نهادهای تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی103137105670FAعلی همت جوکارشناس ارشد اقتصاد شهریJournal Article20200403<strong>G</strong><strong>oal: </strong>Feasibility of the foreign investment development of covered companiesand institutions of Social Security Organization with regarding business indicators and great tendencies of foreign markets is the main purpose of this article.
<strong>M</strong><strong>ethod:</strong>The research method is analytical and descriptive and it is a tool forcollecting registers, libraries and resources of institutions and international organizations. For this purpose, first, status of foreign direct investment in world based on the last statistics and UN conference information about trade and development (UNCTAD) on inflow and outflow, in line with historical analysis of attractive markets of foreign direct investment and basses of the main suppliers, were investigated internationally. Subsequently, studied countries were selected and categorized continental, were prioritized by reviewing past processes of investment indicators and foreign interaction of studied countries economy and also business indicators of mentioned countries.
<strong>F</strong><strong>indings: </strong>Finally, by investigating the advantageous and suitable sections forinvesting in each every one of these countries, foreign investment matrix of every single country and activity fields of covered companies and institutions of Social Security Organization which was the final product of this study, were extracted. Conclusion: According to this matrix, several countries and activity field as top priority of investing for companies were introduced. For example in Asia Turkey, China and Oman and communication activities field, transportation, financial and insurance services and tourism were identified as the top priorities for investing.<strong>هدف:</strong> هدف اصلی این مطالعه امکانسنجی توسعه سرمایهگذاری خارجی شرکتها و نهادهای تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی با عنایت به شاخصهای کسب و کار و گرایشات کلان بازارهای خارجی است.
<strong>روش:</strong> روش تحقیق بهصورت تحلیلی و توصیفی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات ثبتی، کتابخانهای و منابع نهادها و سازمانهای بینالمللی است. برای این منظور ابتدا وضعیت سرمایهگذاری مستقیم خارجی در سطح جهانی بر اساس آخرین آمار و اطلاعات کنفرانس سازمان ملل روی تجارت و توسعه (آنکتاد)<sup><sup>[1]</sup></sup> به تفکیک جریان ورودی و خروجی، در راستای تحلیل تاریخی بازارهای جذاب سرمایهگذاری مستقیم خارجی و مبادی عرضهکننده اصلی آن در سطح بینالمللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در ادامه کشورهای حوزه مطالعه انتخاب و بهصورت قارهای طبقهبندی گردید. با بررسی روندهای گذشته، مشخصههای سرمایهگذاری و تعاملات خارجی اقتصاد کشورهای حوزه مطالعه بر اساس شاخصهای کسب و کار کشورهای مورد نظر اولویتبندی شد.
<strong>یافتهها:</strong> در نهایت با بررسی بخشهای مزیتدار و مناسب سرمایهگذاری در هر کدام از این کشورها، ماتریس سرمایهگذاری خارجی به تفکیک کشور و رشته فعالیت برای شرکتها و نهادهای تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی که محصول نهایی این مطالعه بوده، استخراج گردید.
<strong>نتیجهگیری:</strong> بر اساس این ماتریس چندین کشور و رشته فعالیت بهعنوان اولویتهای اول سرمایهگذاری برای شرکتها معرفی شدند. برای مثال در قاره آسیا کشورهای ترکیه، چین و عمان و رشته فعالیتهای ارتباطات، حمل و نقل، خدمات مالی و بیمهای و گردشگری دارای بیشترین اولویت برای سرمایهگذاری معرفی شدند.
<br clear="all" />
[1]. United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD)https://qjo.ssor.ir/article_105670_e59409f5ca61b5d20e9d56cdb13ec5d2.pdfمؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعیتأمین اجتماعی1563-078115شماره 320191122A Comparative Study of Non-Work Related Disability Insurance in Iran and Fifty Countriesمطالعۀ تطبیقی بیمۀ ازکارافتادگی در ایران و پنجاه کشور جهان139190105682FAحمیدرضا هندیدانشجوی دکترای تخصصی سلامت و رفاه اجتماعی، دپارتمان مدیریت رفاه اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیصلاحالدین کریمیمرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تبریزسینا احمدیدپارتمان مدیریت رفاه اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهرانندا سلیمانوندی آذرمرکز تحقیقات طب پیشگیری و سلامت جمعیت، پژوهشکدۀ آسیبهای اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایرانJournal Article20200404<strong>Goal:</strong> Disability is a reduction in income due to a decrease in work ability resulting from an accident or illness, which is divided into two categories: Total disability and Partial disability, according to the degree of disability and according to medical commissions. In this study, we seek to compare Non-Work Related Disability Insurance in Iran and in fifty countries worldwide.
<strong>Method:</strong> This study is an applied, retrospective, descriptive, comparative study designed to <span>describe the laws of coverage, how to finance, how to qualify, and the extent of disability benefits in countries around the world.</span>
<strong> Findings and results:</strong> This study in a comparative table, consisting of basic law, current law, type of insurance system, people covered by disability insurance, how to finance,disability insurance, how to qualify for disability insurance, disability insurance benefits, and Other disability insurance programs have been cited by countries around the world.
<strong>هدف:</strong> ازکارافتادگی، کاهش درآمد بهسبب کاهش قدرت کار ناشی از حادثه، یا بیماری که برحسب میزان ازکارافتادگی و بر طبق نظر کمیسیونهای پزشکی به دو دستۀ ازکارافتادگی کلی و ازکارافتادگی جزئی تقسیم میشود. در این مطالعه میکوشیم بیمۀ ازکارافتادگی غیرناشی از کار را در 50 کشور جهان بررسی کنیم.
<strong>روش:</strong> این پژوهش، یک مطالعۀ کاربردی، گذشتهنگر و توصیفی از نوع تطبیقی است که بهمنظور توصیف قوانین پوشش، نحوۀ تأمین مالی، نحوۀ احراز شرایط و میزان مزایای بیمۀ ازکارافتادگی در کشورهای جهان انجام شده است.
<strong>یافتهها و نتایج:</strong> این مطالعه در قالب یک جدول تطبیقی متشکل از قانون اولیه، قانون جاری، نوع نظام بیمهای، افراد تحت پوشش بیمۀ ازکارافتادگی، نحوۀ تأمین مالی بیمۀ ازکارافتادگی، نحوۀ احراز شرایط بیمۀ ازکارافتادگی، میزان مزایای بیمۀ ازکارافتادگی، و سایر برنامههای بیمۀ ازکارافتادگی به تفکیک کشورهای جهان ارائه شده است. https://qjo.ssor.ir/article_105682_9757a262d040fb7ee68ad364fd9419a1.pdfمؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعیتأمین اجتماعی1563-078115شماره 320191122Presenting Welfare Services to Elderly in Selected Country and Lessons for Iranارائه خدمات رفاهی به سالمندان در کشورهای منتخب و درسهایی برای ایران191209105683FAابراهیم شیرعلیکارشناس ارشد برنامهریزی رفاه اجتماعی، دانشگاه تهرانمهدی شهبازیکارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه شاهدJournal Article20200404<strong>P</strong><strong>urpose:</strong>Iran is facing the growth of old age population; in this paper we havetried to compare the presentation of welfare services by emphasizing on official section in selected countries (Sweden, US, France, Japan, Brazil, Turkey, China) to specify the challenges and the distinction and the unities of welfare policies of elderly in Iran and other welfare systems.
<strong>M</strong><strong>ethod:</strong>In this study comparative study is used.Comparative method based oncomparison is for understanding the similarities and differences.
<strong>F</strong><strong>indings:</strong>Developed countries emphasis the transition of official institution-based care and also family and society- based care and they have done some operational action in this case. The coverage of social welfare such as long term care and elderly homecare in mentioned developed countries are desirable. Butin developing country a small number of elderly are covered by welfare services. Livelihood coverage (basic and insured pensions) in developed countries like Sweden, Japan, France and USA is widely presenting. Whereas in developing countries and less developed countries some of the urban elderly and a small population of rural elderly receive retirement.
<strong>C</strong><strong>onclusion:</strong>The elderly face challenges like demographic, focus on presentingservices, lack of suitable empowerment for elderly, structural and policy issues and lack of serious long-term care.<strong>هدف:</strong> ایران با رشد جمعیت سالمند روبهروست؛ در این نوشتار کوشیدهایم کشورهای منتخب (سوئد، ایالات متحده امریکا، فرانسه، ژاپن، برزیل، ترکیه، چین) را در ارائه خدمات رفاهی به سالمندان با تأکید بر بخش رسمی (تأمین اجتماعی) مقایسه کنیم تا چالشها و وجوه تمایز و اشتراکات سیاستهای رفاهی سالمندان در ایران و سایر نظامهای رفاهی مشخص شود.
<strong>روش:</strong> در مطالعۀ حاضر از روش پژوهش تطبیقی استفاده شده است. روش تطبیقی مبتنی بر مقایسه، برای فهم مشابهتها و تفاوتهاست.
<strong>یافتهها:</strong> کشورهای توسعهیافته بر گذار از مراقبت رسمی مؤسسهمحور، به مراقبت رسمی خانوادهمحور و جامعهمحور تأکید دارند و در این راستا اقدامات عملیاتی هم انجام دادهاند. پوشش خدمات رفاه اجتماعی نظیر مراقبت بلندمدت، مراقبت از سالمندان در منزل در کشورهای توسعهیافته مورد مطالعه در حد مطلوب است؛ اما در کشورهای درحالتوسعه بخش ناچیزی از سالمندان پوشش خدمات رفاهی دارند. پوشش معیشتی (مستمری پایه و مستمری بیمهشدگان) در کشورهای توسعهیافتۀ سوئد، ژاپن، فرانسه، ایالت متحده امریکا در حد گستردهای ارائه میشود. درحالیکه در کشورهای درحالتوسعه و کمترتوسعهیافته بخشی از سالمندان شهری و بخش ناچیزی از سالمندان روستایی مستمری بازنشستگی میگیرند.
<strong>نتیجهگیری:</strong> سالمندان با چالشهای جمعیتشناختی، تمرکزگرایی در ارائه خدمات، عدم توانمندسازی مطلوب سالمندان، مسائل ساختاری و سیاستگذاری و عدم ورود جدی به مراقبتهای بلندمدت روبهرو هستند. در این مسئله میتوان از تجارب موفق کشورهای دیگر برای کاهش اثرات منفی اجتماعی و اقتصادی ناشی از گذار جمعیتی استفاده کرد.https://qjo.ssor.ir/article_105683_f0f6c9da616c8ce1658e7c12e36ac4bd.pdfمؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعیتأمین اجتماعی1563-078115شماره 320191122Yellow Vests: We’re Facing a Revolution!جلیقهزردها: ما با یک انقلاب مواجه هستیم!213219105684FAوینسنت تیبرججامعهشناس سیاسی در مرکز امیل دورکیم در بوردو، فرانسههوشنگ (امیر) رضاییمترجمJournal Article20200404More than a year has passed since a series of protests began in France called the “Yellow Vests Movement”. During this period, the dominant image of the official French media of protesters is as follows: They break the windows of stores, shops and banks and create violence and chaos wherever they are. It can be said at the outset that this movement has a fluid, vague identity and that analysts are seeking to understand the logic of the protests more closely. The present text is a translation of Lupine’s journal interview with Vincent Tibrej, a professor of political science at Emile Durkheim Center in Bordeaux, a political sociologist who has been exploring new citizen mobilization dynamics and the transformation of fan relationships in the context of the current generation since 2014. In this interview, he cites the effects of generational changes on the emergence of new types of protests in France, including the specific effects of the emergence and social emergence of the “baby boomers” generation, the effect of lowering social trust in electoral politics, and of Other types of non-electoral politics in the shadow of social legitimization speak of voting mechanisms, the effect of the communications revolution on protests, the points of commonality and differences in the way protests are analyzed in relation to Gustave Le Bon’s model of analysis in “Crowd Psychology”.بیش از یکسال از ظهور مجموعه اعتراضاتی که با عنوان «جنبش جلیقهزردها» در فرانسه آغاز شد، میگذرد. طی این مدت، تصویر غالب رسانه های رسمی فرانسه از معترضان چنین است: آنها شیشه مغازها، فروشگاه ها و بانک ها را میشکنند و هرجا که هستند خشونت و هرج و مرج ایجاد می کنند. در بدو امر می توان گفت که این جنبش، هویتی سیال، نامشخص و مبهم دارد و تحلیل گران در پی فهم دقیقتر منطق این اعتراضات هستند. متن حاضر، ترجمه گفتوگوی مجلۀ لوپوئن با ونسان تیبرج، استاد دانشگاه، پژوهشگر علوم سیاسی در مرکز امیل دورکیم شهر بوردو، کارشناس جامعهشناسی سیاسی است که از سال 2014 میلادی، پویشهای جدید بسیج شهروندان و تغییر شکل روابط طرفداران را در چارچوب تغییر نسل جاری بررسی میکند. وی در این مصاحبه، با اشاره به مواردی چون تأثیرات تغییرات نسلی بر شکل گیری انواع جدیدی از اعتراضات در فرانسه به صورت اعم و اثرات خاص ظهور و بروز اجتماعی نسل موسوم به «بیبی بومرها»، اثر کاهش اعتماد اجتماعی به سیاستهای انتخاباتی و در پیش گرفتن انواع دیگری از سیاستورزی غیرانتخاباتی در سایه مشروعیتزدایی اجتماعی از ساز و کارهای رأیدهی، اثر انقلاب ارتباطاتی بر اعتراضات، از نقاط اشتراک و تمایز در شیوهی تحلیل اعتراضات نسبت به الگوی تحلیل گوستاو لوبن در «روانشناسی تودهها» سخن میگوید.https://qjo.ssor.ir/article_105684_7a13b9d41ed465e42af5bffff84ae79d.pdf